2022-11-12, 19:04
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Då är det ingen scamsida i alla fall. Så då kan du sova lugnt oavsett.

Tack. Skönt att veta.
Citera
2022-11-12, 23:21
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Jag fyllde i uppgifterna på den sidan. Namn och adress. Möjligen var mina kortuppgifter synliga i några sekunder. Men jag klickade INTE på spara. Och jag raderade allt innan jag loggade ut
Rent principiellt så kan det du skrivit in sparas på servern utan att du klickar på Spara.

Men historien du berättar är diffus. Vad har det gemensamma Outlook-kontot med nånting att göra? Om det är gemensamt kunde väl din kvinnliga bekant loggat in där själv?
Citera
2022-11-12, 23:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Tror att länken var legit. Tror mer det är den här tjejen som uppenbarligen försöker blåsa mig.
Var det exakt den adressen? Ett sätt att lura folk är att skapa kopior av sidor och stjäla data som folk matar in. Sidan kan hetat nåt i stil med helofresh.se eller hellofresh.xyz.se.
Citera
2022-11-12, 23:30
Medlem
StonedMonkeys avatar
Eftersom du aldrig gav cvc kod och ska man handla med kort nu för tiden brukar man väl få verifiera med bankID?
Citera
2022-11-12, 23:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeDenAsso
Om det var en länk till www.hellofresh.se så är det med stor sannolikhet ingen bullshitlänk iaf. Men läs deras villkor för vad som gäller. Ibland kräver sidor som sagt att man fyller i kortuppgifter för att du ska kunna ta del av erbjudanden, även om inga pengar dras. Sen kan du ju alltid radera uppgifterna efter att du fått din matkasse.

Var länken till något annat än domänen "hellofresh.se" så kan det ha varit en phishinglänk.

En del banker erbjuder virtuella kreditkort som man fyller på i förhand med det belopp man tänker betala och som bara existerar under köptillfället. På så sätt kan man vara säker på att kreditkortsuppgifter inte kommer bort eftersom de försvinner efter köptillfället (det finns kvar ett tag för ev återbetalning, men det finns ingen kredit kvar så ingen kan utnyttja det)
Citera
2022-11-12, 23:49
Medlem
Citat:
En person jag känner ville prompt att jag skulle logga in på en Outlook- mail som vi båda har tillgång till. Där ville hon att jag skulle beställa en matkasse " gratis" från ett av de företagen som ägnar sig åt sådant.

Det var inte gratis, utan man skulle fylla i olika betalningsalternativ. Jag skrev det till henne och hon svarade att jag var tvungen att fylla i kortuppgifter och sen klicka mig vidare

Då förstod jag till 100% att personen försökte blåsa mig. Därför raderade jag alla uppgifter innan jag loggade ut. Jag fyllde aldrig i några kortuppgifter och klickade vidare. Raderade även mitt namn och adress och dylikt.

Mina frågor är: Om mina kortuppgifter var ifyllda i några sekunder, men sen raderades är det någon fara då? Jag fyllde INTE i någon cvc- kod överhuvudtaget! Den har fanskapet inte tillgång till. Men som sagt, mina kortuppgifter kan ha varit ifyllda i några sekunder. Kan hon haft en medbrottsling som har snappat upp mina uppgifter?

Mig veterligen så går det bara att vara inloggad en person i taget på Outlook. På den andra sidan, den jag var på vet jag inte. Kan någon ha snappat upp kortuppgifterna? Är de närmast värdelösa utan cvc- kod?
Som jag förstår det så är det krav på tvåfaktorsautentisering vid användning av kreditkort. När man handlar på en webshop så måste man alltid godkända betalningen genom att logga in på nätbanken via BankId.

Likaså är det i butik att det inte längre räcker med att skriva under inköpet utan man måste betala via en onlinemaskin som läser chippet/blippa och bekräfta med sin kod.

Skulle därför påstå att det är tämligen riskfritt att dela med sig av kortuppgifter och csv-kod. Men jag kan ju ha fel så det är väl lika bra att fortsätta att vara försiktig.
Citera
2022-11-13, 00:20
Bannlyst
TS överreagera. Antaligen vill bara din bekant ha någon form av kick back för hon har värvat dej som kund. Ett tips att inte lämna ut kortnumret, utan välja faktura alternativet, då har du lättare möjlighet att bestrida felaktigheter.
Citera
2022-11-13, 09:28
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Rent principiellt så kan det du skrivit in sparas på servern utan att du klickar på Spara.

Men historien du berättar är diffus. Vad har det gemensamma Outlook-kontot med nånting att göra? Om det är gemensamt kunde väl din kvinnliga bekant loggat in där själv?

Jag förstår. Länken till Hellofresh var via Outlook-kontot.
Citera
2022-11-13, 09:30
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Eftersom du aldrig gav cvc kod och ska man handla med kort nu för tiden brukar man väl få verifiera med bankID?

Ja det stämmer. Och jag avbröt innan sidan krävde verifikation med bankID.
Citera
2022-11-13, 09:32
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Var det exakt den adressen? Ett sätt att lura folk är att skapa kopior av sidor och stjäla data som folk matar in. Sidan kan hetat nåt i stil med helofresh.se eller hellofresh.xyz.se.

Jag tror att det var den adressen.
Citera
2022-11-13, 09:45
Medlem
zixls avatar
Citat:
Jag tror att det var den adressen.
Det borde gå att kolla i eran outlook, hm, bedragen av en man känner, ja det har väl hänt förut.
Citera
2022-11-13, 12:22
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
En person jag känner ville prompt att jag skulle logga in på en Outlook- mail som vi båda har tillgång till. Där ville hon att jag skulle beställa en matkasse " gratis" från ett av de företagen som ägnar sig åt sådant.

Det var inte gratis, utan man skulle fylla i olika betalningsalternativ. Jag skrev det till henne och hon svarade att jag var tvungen att fylla i kortuppgifter och sen klicka mig vidare

Då förstod jag till 100% att personen försökte blåsa mig. Därför raderade jag alla uppgifter innan jag loggade ut. Jag fyllde aldrig i några kortuppgifter och klickade vidare. Raderade även mitt namn och adress och dylikt.

Mina frågor är: Om mina kortuppgifter var ifyllda i några sekunder, men sen raderades är det någon fara då? Jag fyllde INTE i någon cvc- kod överhuvudtaget! Den har fanskapet inte tillgång till. Men som sagt, mina kortuppgifter kan ha varit ifyllda i några sekunder. Kan hon haft en medbrottsling som har snappat upp mina uppgifter?

Mig veterligen så går det bara att vara inloggad en person i taget på Outlook. På den andra sidan, den jag var på vet jag inte. Kan någon ha snappat upp kortuppgifterna? Är de närmast värdelösa utan cvc- kod?

Om du skrev in allt korrekt dvs datum, kortinnehavarens namn, kortnummer men inte CVV så är det rätt svårt, det är 1000 olika kombinationer som måste testas och sen behövs ju nästan alltid mobilt bankid vid bekräftelse. Nej det är ingen fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in