Citat:
Ursprungligen postat av
falconer8
En person jag känner ville prompt att jag skulle logga in på en Outlook- mail som vi båda har tillgång till. Där ville hon att jag skulle beställa en matkasse " gratis" från ett av de företagen som ägnar sig åt sådant.
Det var inte gratis, utan man skulle fylla i olika betalningsalternativ. Jag skrev det till henne och hon svarade att jag var tvungen att fylla i kortuppgifter och sen klicka mig vidare
Då förstod jag till 100% att personen försökte blåsa mig. Därför raderade jag alla uppgifter innan jag loggade ut. Jag fyllde aldrig i några kortuppgifter och klickade vidare. Raderade även mitt namn och adress och dylikt.
Mina frågor är: Om mina kortuppgifter var ifyllda i några sekunder, men sen raderades är det någon fara då? Jag fyllde INTE i någon cvc- kod överhuvudtaget! Den har fanskapet inte tillgång till. Men som sagt, mina kortuppgifter kan ha varit ifyllda i några sekunder. Kan hon haft en medbrottsling som har snappat upp mina uppgifter?
Mig veterligen så går det bara att vara inloggad en person i taget på Outlook. På den andra sidan, den jag var på vet jag inte. Kan någon ha snappat upp kortuppgifterna? Är de närmast värdelösa utan cvc- kod?
Som jag förstår det så är det krav på tvåfaktorsautentisering vid användning av kreditkort. När man handlar på en webshop så måste man alltid godkända betalningen genom att logga in på nätbanken via BankId.
Likaså är det i butik att det inte längre räcker med att skriva under inköpet utan man måste betala via en onlinemaskin som läser chippet/blippa och bekräfta med sin kod.
Skulle därför påstå att det är tämligen riskfritt att dela med sig av kortuppgifter och csv-kod. Men jag kan ju ha fel så det är väl lika bra att fortsätta att vara försiktig.