2022-11-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Det verkar finnas nån tanke i väst att om bara Putin försvinner så tar kriget slut och Ryssland blir ett normalt land. Det kommer inte hända. Kritiken som finns i Ryssland handlar inte om att kriget är hemskt och fel- bara att den ryska strategin har varit usel och man har gjort för mycket misstag. Den har varit för human. Ryssland och ryssar är imperialistiskt lagda och anser att de har rätt att dominera över sina grannländer. Risken är att någon som Prigozhin, Kadyrov eller Patrushin tar över och Ryssland blir än mer brutala, det är nog en utav anledningarna varför många makthavare i väst har varit så försiktiga mot Putin, de vet vilka som kan ta över efter karln.

Inte ens den i väst upphöjda Navalny har kritiserat kriget som sådant, bara att det är dåligt utfört och beklagat sig över att ryska liv spills.

Låt Skabb-Olga ta över eller Medejev. Nej jag vet inte. Det ser mörkt ut för Ryssland på den avbytarbänken tvingas jag säga. Det finns nog ändå vettiga personer i St Petersburg som har protesterat men dom är inte många.
Citera
2022-11-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Andra västländer kan ju köpa prylarna och ge det till Ukraina

Ja det är ju en idé. Det vore bra för svensk industri också att Gripen blir uppmärksammat och som sagt den är enkel, kan landa på vägar och har kort start och landningssträcka. Ganska billig i drift.

Jag börjar bli lite besviken på tuffe Uffe även om det är försvarsministern som äger frågan.
Citera
2022-11-12, 18:57
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Din beräkning var bättre, det skall erkännas men jag är glad för det. Jag återkommer med nya beräkningar men förväntar mig en lugnare dag.

Sverige måste sätta fart nu i att skicka vapen och utbilda. Jag har alltid varit emot skatter men inte nu längre. Ta Sidas pengar och hjälp Ukraina säger jag.

Nej, mina beräkningar var lite fisk, dagen innan 710 så jag tippade på ungefär samma och hade känslan att det säkert skulle hittas döda som inte verifierat. Men det är ju som du säger mer glädjande att ha fel.

Men ska ja va ärlig trodde jag efter vi pratat, på ännu högre siffror för att det släpar med allt nu då dom har offensiv.

Ja, och skicka lite mer vapen. Vi lär väl ha ex antal pansarskott till? Samt borde en Archer kunna skickas för att testas i strid. (Utvärdering och se hur den står sig). Sen borde man försöka utbilda ett par ukrainska piloter för Gripen, och skicka 1-2 plan för att få upp intresset igen. Så att SAAB kan utöka sin försäljning. Gick väl i kras med Finland? Som köpte F-16(?) Istället. (Osäker, kunde varit dom nya amerikanska planen).
Citera
2022-11-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ja det är ju en idé. Det vore bra för svensk industri också att Gripen blir uppmärksammat och som sagt den är enkel, kan landa på vägar och har kort start och landningssträcka. Ganska billig i drift.

Jag börjar bli lite besviken på tuffe Uffe även om det är försvarsministern som äger frågan.

Det är en ny regering. Allt tar tid. Sen kan sv militären varit negativa.
Citera
2022-11-12, 18:58
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna har demonstrationrr med några lobotomerade deltagare

https://twitter.com/nexta_tv/status/1591391671539101696?t=amZScsspxxDaXo0n6JSDWA&s=19

Samtidigt i Ukraina:

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1591098205030469632?t=E40TsARzr6ZCLn7xN48Kag&s=19

Det är verkligen kontraster.
Citera
2022-11-12, 18:58
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladTheImpotent
Visst är det helt sjukt, likaså alla som försvarar puttes folkmords invasion!
Ja man förstår ingenting av detta sjuka krig . Hur i helvete kan man sitta kvar efter detta ?
Citera
2022-11-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är en ny regering. Allt tar tid. Sen kan sv militären varit negativa.

Förhoppningsvis är det på väg men man säger inget förrän det är på plats.

Angående JAS vore det en enorm fjäder i hatten för industrin och hela Sverige. Värt vartenda krona. Jag hoppas man tar chansen
Citera
2022-11-12, 19:02
Medlem
VladTheImpotents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ny våg av "våg ensamkommande" på g.
från Iran? Gående eller med flyg den här gången? Via? Senast försökte man via Belarus. Att destabilisera och överbelasta Europa. Ny flyglinje öppnad, Iran- Kaliningrad.
Litauen är på tå, hoppas Polen är det också och att EU stöttar.
Mullor+Putin kan bli vadsomhelst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=989349
Inte förvånande om det stämmer, ryssens mål är att förstöra väst och de använder alla sätt de kan komma på.
Citera
2022-11-12, 19:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Inget med NATO att göra???

Precis. Putin är inte dum. Ryssland fattar självklart att NATO aldrig skulle anfalla Ryssland.
Allting handlar om att Rysslands rädsla att bli av med flottbasen på Krim-halvön. 2014 tog man Krim när den ryssvänliga regimen i Ukraina föll.

Du kanske glömt att NATO var ordentligt eftersatt och ifrågasatt innan det blev oroligt i Ryssland/Ukraina?
Citera
2022-11-12, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är den enkla sanningen eller påstår du att Ukraina inte beskjuter Doneskt eller förstörde stora delar av Mariupol?
Det är korrekt att det är ryssar som direkt eller inderkt orsakat händelserna du pratar om.

Citat:
Du menar att folket där ljuger och även bilder och filmer?
Att ryssar och ryssmedia ljuger, du måhända lida av fetalt alkoholsyndrom, men du vet att det är olagligt att att påstå något annat än sagorna i kilppen du ser på?
Citat:
Du ser väl nyheterna i västmedia nu tex. att folk dansar i Kherson?

Det är nog sant, flera av varandra oberonde nyhetsmedia och individer beskriver/visar samma fenomen.
Citat:
Är det sant eller lögn?
Du kan vara trygg i att det är sant, modelen kan för att kvantifera graden av säkerhet ser du i ovan metod.
Citat:
Att ryssarna evakuerade staden på folk nämns inte.
där ser man, inte ens det lyckades de med, kryllar av folk i kherson.....

Citat:
Inte heller att många ukrainare flydde norrut då ryssarna tog staden och bara en bråkdel är nu tillbaka eftersom det numera är ryskt territorium som enligt rysk konstitution ska tas tillbaka.

enligt rysk lag är det även olagligt att påstå att ryssarna övergav den. det är samma problem som de stackars "intevjuade" du litar på ställts inför.

Citat:
Har du överhuvudtaget sett en video ifrån Doneskt, Mariupol eller Kherson där folk pratar om att vilja tillhöra Ryssland och varför?

Ja, kula i huvudet alt fängelse förklar ju dem alla , eller hur?

Citat:
Naturligtvis är det valfritt att bemöta mig och gör ni det inte så bryr jag mig inte mycket om det. Jag spottar ur mig mina åsikter och min sanning som baseras på många fler källor än dina och västs statsmedia. Ett tips är ju att ta en titt på vad asiatiska länder skriver om ni är allergiska mot rysk media.

dina känslor har du ju rätt till.men ett rysstroll är ett rysstroll, med eller utan känslor. men det är normalt i mongolernas rike.

här är en klassisk sovjetsaga....

Three Gulag inmates are sharing a cell. The first asks the second why he has been imprisoned, who replies, "Because I criticized Karl Radek." The first man responds, "But I am here because I spoke out in favor of Karl Radek!" They turn to the third man who has been sitting quietly in the back, and ask him why he is in jail. He answers, "I'm Karl Radek."
Senast redigerad av slö 2022-11-12 kl. 19:09.
Citera
2022-11-12, 19:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna har demonstrationrr med några lobotomerade deltagare

https://twitter.com/nexta_tv/status/1591391671539101696?t=amZScsspxxDaXo0n6JSDWA&s=19
Va i helvete!

Är det Queens "We Will Rock You" som de gjort om?

Helt surrealistiskt.

Men det är väl någon ultranationalistiskt gren. Som "våra" Nazister ungefär.
Citera
2022-11-12, 19:04
Medlem
Citat:
Brittiska experter anser att JAS Gripen blir det bästa flygvapnet för Ukraina. Det är enklare att sköta och kanske att utbilda piloter på. Sätt lite fart nu tuffe Uffe. Archer, CV 90, Carl Gustaf, JAS Gripen, skicka allt, vi är beredda att betala en särskild solidaritetskatt på grund av horBÖG-imperiets aggression.

det är ett utmärkt plan för ukrainaras behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in