2022-11-12, 14:40
Medlem
Spontant reflektion: är det ingen Vetlandabo som kan ställa frågan till någon av J:s expojkvänner hur hon egentligen är som person?

I april förra året försökte hon alltså bränna ner en expojkväns hus, den uppgiften stärks av att någon i tråden påstått att J ska ha erkänt detta för en senare pojkvän. Min logik säger mig då att mellan april 2021 tills oklart slutdatum har J alltså haft en annan pojkvän (eller flera).

Eftersom hon inte tycks ha haft någon pojkvän vid tidpunkten för det misstänkta dådet så får man ju då utgå från att den pojkvännen hon i så fall ska ha erkänt mordbrandsförsöket till också är ett ex numera. Men det exet gav hon sig till synes inte på? Då innebär det ju att det ex som hon försökte mordbränna måste ha gjort något mot henne som hon inte kunde smälta.

Bygger detta på att hon vad det verkar har reagerat våldsamt på exet 2021 men inte på sin nästkommande pojkväns separation.

En stor del av vissas av er diskussions spekulationer utgår från att om det gäller otrohet så är det T:s pojkvän A som kanske har haft samröre med J. Men det kanske faktiskt är tvärtom, tänk om det är så att J:s expojkvän som hon blev så pass ilsk på april 2021 är den som haft samröre med T?

Där har ni ju i så fall ett helt annat motiv till varför J skulle möjligen kunna ha känt ett långrott hat/ilska till T om hon nu orsakade splitten med pojkvännen förra året. Detta scenario har ingen såvitt jag har sett tagit upp i diskussionen so far.

Av alla teorier som framkommit känns det ändå trots allt som att någon form av otrohets- eller drogmotiv torde ligga bakom dådet. Det är svårt att hitta andra teorier som känns rimliga utifrån den extremt begränsade fakta som finns kring fallet och de inblandade.

Drogteorin är annars inte helt orimlig heller. En läkarstudent som bryr sig om sina medmänniskor vill förstås inte att folk ska gå ner sig i drogträsket.
Citera
2022-11-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Precis min tanke! kläder, skärp, smycken osv räknas nog inte med för att kryssa i rutan "beslag".
99% av dom som blir anhållna har ju kläder på sig. "beslag" rutan är till för något som inte hör till vanligheten och där har dom ju tagit något i beslag för både MH och JJ.
Men min fråga kvarstår, vad räknas som beslag för att den rutan ska kryssas i?

Så här: bevismaterial så som om bil om den använts i samband med brott, vapen som kan ha använts vid brott, mobiler, blodiga kläder osv.
Citera
2022-11-12, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här (TV4) går GW igenom bl.a. vad han anser vara unikt med de två häktade. Unga ostraffade kvinnor gör inte sånt här, (min tolkning).

https://www.tv4.se/klipp/va/13800920/nya-brottsmisstankar-i-tove-fallet-forbryllar-gw-tva-saker-stor

Fast ju mer jag tänker på det, desto mer osannolikt tycker jag ändå att det är att det handlade om en man. Visst, om det hade varit EN kvinna som varit gärningspersonen. Det händer att kvinnor mördar sin rival p.g.a. svartsjuka, även om det är mycket sällsynt det med. De allra flesta accepterar läget och går vidare.

Men vem skulle hjälpa en väninna - ens en mycket god väninna - att mörda en annan kvinna för en sådan sak? Det skulle man ju inte göra, om väninnan började prata så. Man skulle köra henne till psykakuten - eller om det inte lyckas: ringa polisen och/eller varna det tilltänkta offret.

Jag börjar undra om det kan ha varit homosexualitet med i spelet..? En kärlekstriangel? T. spelade ju fotboll, och det är väldigt vanligt att fotbollstjejer är homosexuella. Att de inblandade haft pojkvänner tidigare bevisar ingenting - de allra flesta homosexuella försöker dölja det i ungdomen genom att ha relationer med personer av det motsatta könet, för att passa in i kompisgänget.
Citera
2022-11-12, 14:43
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordbaggis
Är det inte mest troligt att det rörde sig om droger? Om de här tjejerna skulle kunna utföra något så grymt måste de ha tagit droger. Det hände något under en konfrontation mellan TT, JJ och MH som handlade om droger. Kanske TT försökte ta deras droger och spola ner det i toaletten?

Droger begår inte mord. Men antiknarkpropagandan uppenbarligen har satt sig.
Citera
2022-11-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Var det någonting som JJ och MH hade planerat att ge TT så hon skulle tuppa av då?
När hon slängde det istället så blev JJ arg. Då var dem tvungna att ta till andra sätt att få henne ”borta”

Ja alltså jag ser lite löst på drogspåret tillsvidare så ser vi om det dyker upp nåt att bygga det på. Alkohol lär vara med i bilden dock pga förfest och utekväll.
Citera
2022-11-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Beslag kan förekomma i fyra olika situationer, nämligen om föremålet kan ha betydelse för utredning av brottet, om föremålet kan ha tagits från någon genom brott, om föremålet är förverkat på grund av brott eller om föremålet kan ha betydelse för utredning om förverkande.

https://advokaternas.se/2021/02/05/vad-galler-vid-beslag-under-en-forundersokning/

Beslag i brottmål avser det som kan ha betydelse för utredningen, inget annat.

Tack, så för att kalla något för "beslag" så krävs det att åklagaren godkänner det som "beslag", att det är något som sticker ut från vanligheten och behöver därför tas i beslag från de MGM för att på laglig väg kunna utreda det?
är jag ute och cyklar om man kan jämföra det med typ "husrannsakan" av mobil eller för att få göra DNA prov på material som man tagit i "beslag" från de MGM?
Citera
2022-11-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Utredarna verkar ha koll på vad som hände. Tjejerna är fortfarande häktade. Det känns lovande för att gärningspersonerna ska dömas.

”Enligt uppgifter till Höglandsnytt har nu utredarna en tämligen klar bild av vad som inträffat men pusslet är ännu inte färdiglagt. Bland annat väntar man på den rättsmedicinska undersökningen av 21-åringens kropp.”
http://www.hoglandsnytt.se/uppgifter-polisen-vet-vad-som-hande-i-vetlanda/
Många av oss har misstänkt polisen har väldigt mycket bevis men det känns så skönt att få det bekräftat också, att de har en bra bild av vad som inträffat.
Citera
2022-11-12, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Spontant reflektion: är det ingen Vetlandabo som kan ställa frågan till någon av J:s expojkvänner hur hon egentligen är som person?

I april förra året försökte hon alltså bränna ner en expojkväns hus, den uppgiften stärks av att någon i tråden påstått att J ska ha erkänt detta för en senare pojkvän. Min logik säger mig då att mellan april 2021 tills oklart slutdatum har J alltså haft en annan pojkvän (eller flera).

Eftersom hon inte tycks ha haft någon pojkvän vid tidpunkten för det misstänkta dådet så får man ju då utgå från att den pojkvännen hon i så fall ska ha erkänt mordbrandsförsöket till också är ett ex numera. Men det exet gav hon sig till synes inte på? Då innebär det ju att det ex som hon försökte mordbränna måste ha gjort något mot henne som hon inte kunde smälta.

Bygger detta på att hon vad det verkar har reagerat våldsamt på exet 2021 men inte på sin nästkommande pojkväns separation.

En stor del av vissas av er diskussions spekulationer utgår från att om det gäller otrohet så är det T:s pojkvän A som kanske har haft samröre med J. Men det kanske faktiskt är tvärtom, tänk om det är så att J:s expojkvän som hon blev så pass ilsk på april 2021 är den som haft samröre med T?

Där har ni ju i så fall ett helt annat motiv till varför J skulle möjligen kunna ha känt ett långrott hat/ilska till T om hon nu orsakade splitten med pojkvännen förra året. Detta scenario har ingen såvitt jag har sett tagit upp i diskussionen so far.

Av alla teorier som framkommit känns det ändå trots allt som att någon form av otrohets- eller drogmotiv torde ligga bakom dådet. Det är svårt att hitta andra teorier som känns rimliga utifrån den extremt begränsade fakta som finns kring fallet och de inblandade.

Drogteorin är annars inte helt orimlig heller. En läkarstudent som bryr sig om sina medmänniskor vill förstås inte att folk ska gå ner sig i drogträsket.

Det är det vi skrivit . Att JJs ex ska ha blivit tillsammans med tt Efter . Och det kan va orsak till hatet . Jag var den som skrev ut att en bekant till mig känner TTs föräldrar och dem har sagt att tt ska ha varit ihop med JJs kille innan
Citera
2022-11-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Låter 100% tänkbart och logiskt. Vet du mer?
När hon mötte grannen i trappen var hon på väg ner för ett första försök att flytta bort Toves cykel.
Citera
2022-11-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Det är det vi skrivit . Att JJs ex ska ha blivit tillsammans med tt Efter . Och det kan va orsak till hatet . Jag var den som skrev ut att en bekant till mig känner TTs föräldrar och dem har sagt att tt ska ha varit ihop med JJs kille innan

Nej. Det är inte vad jag skrev. Jag menar att J:s ex som hon eventuellt försökte utsätta för mordbrand kanske hade ihop det med T redan INNAN det tog slut mellan honom och J.

Något måste ju ha gjort J rasande nog att vilja bränna ihjäl honom... Det måste ju ha skett något graverande ändå för att hon ska gå över den gränsen.

Och OM det nu var med T så finns det ju fog att anta att samma ilska som J riktade mot exet skulle hon kunna ha mot den tjejen som exet eventuellt var otrogen med. Och om den tjejen är T, så...
Senast redigerad av linakova 2022-11-12 kl. 15:05.
Citera
2022-11-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Många av oss har misstänkt polisen har väldigt mycket bevis men det känns så skönt att få det bekräftat också, att de har en bra bild av vad som inträffat.

I och för sig är "Enligt uppgifter till Höglandsnytt" ungefär på samma nivå som den vanliga Flashback-användaren.
Citera
2022-11-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haldane
Knappast, drogspåret är den hypotes som har den absolut största förklaringskraften bland allt som presenterats i den här tråden! https://hmn.wiki/sv/Explanatory_power
Nej, droger har inte den ”absolut största förklaringskraft” vid ett mord där två kvinnor dödar en annan kvinna (som brukade vara deras kompis). Minns inte sist jag hörde om kvinnor som dödade andra över droger. Om de hade en egen business med droghandel eller liknande, ja kanske då. Men det finns inget som har antytt det än, förutom lite sniffande/piller på fester då och då. Enligt forskningen som har nämnts kopplat till detta fall, är relationsrelaterat motivbild den mest logiska förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in