2022-10-09, 00:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Att lägga 50% i teknikfonder, den mest övervärderade sektorn, anser du är en bra strategi?
När marknaden väl bottnat, ja.
Att sektorn är övervärderad betyder inte att den är överköpt.
Ett bolag kan ha högt P/E-värde och ändå anses som ett bra köp eftersom den generar stor vinst, exempelvis Apple.
Sedan dyker det konstant upp nya teknikbolag på NASDAQ som blir raketer.
Den dag NASDAQ börjar går sämre än andra index är den dag den tekniska utvecklingen i världen stannar upp.
Det är bara att titta på historien till NASDAQ och jämföra dess prestation med exempelvis S&P500, Dow Jones eller varför inte OMXS30.

Säger inte det finns andra intressanta bolag där ute, man kan absolut lägga ned flera timmar per dag och plocka ut de för stunden mest aktuella guldkornen.
Men ska man kolla på index generellt tycker jag NASDAQ är mest intressant, eftersom det haft så bra trackrecord (samtidigt som den även gått ned som mest när ekonomin varit ned)
Senast redigerad av kato85 2022-10-09 kl. 00:35.
Citera
2022-10-09, 00:56
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jo jag har lite telia själv och som du skriver har de fin avkastning men jag har ändå känslan att telia hela tiden är döende. Tror de kommer dala på sikt..eller ja de känns iallafall inte som något framtidsbolag.
Vad menar du med döende? Staten äger typ 40% och dom kommer se till att dom fortsätter få sina utdelningar. Framtidsbolag är det kanske inte men om man köper för detta pris så kan man (förmodligen) inte förlora något. Har hellre pengar i Telia med ca 6% än bara låter dom ligga och ruttna på banken
Citera
2022-10-09, 02:57
Medlem
kato85s avatar
Citat:
"Past performance is not indicative of future results" dock. Historiskt sett, så har ju tech givetvis varit det bästa att investera i. Men senaste 15 åren har vi också haft en enorm mängd likviditet som pumpats rätt in i börsen tillsammans med lågräntemiljö som gjort att varenda tomte har börjat investera.

Men helt klart kommer jag köpa vissa techbolag som gått ner mycket, tjänar pengar och har utdelningar när botten är inne. Anser dock fortfarande att samtliga large cap techbolag är övervärderade.

P/E-tal är ju rätt primitiv i sig. Föredrar P/B, FCF och PEG-ratio i så fall.

Håller inte med om att NASDAQs börsvärde har någon större koppling till den teknologiska utvecklingen. Håller inte med om att börsvärdet har någon riktig koppling till företaget i allmänhet i en hälsosam marknad, utan börsen är separat från den "riktiga ekonomin" där tjänster och varor produceras. Därför som mycket av värdena på företag är helt arbiträra, och frågar man 10 personer så får du 10 olika svar.

Företag utan någon utdelning investerar man i för att man tror på "greater fool theory", och att någon större tomte skall komma i framtiden och betala mer än jag gjorde idag. Tesla är ju ett praktexempel när det gäller detta, där man klart och tydligt förmedlat till ägarna att ingen utdelning är på tapeten.

Ja jag då känner inte till några andra sektorer som gått bättre än tech generellt sett över de senaste 20 åren, är väl en anledning till varför Apple, Amazon, Google och Microsoft är så högt värderade bolag.

The "greater fool theory" handlar väl mer om att man investerar i något man primärt köper för att sälja vidare, inte för att man anser det vara en god investering.
Gäller väl främst på saker som redan är övervärderade, men det blir svårt att applicera greater fool theory om aktien man köpte skjuter i vädret efter att bolaget presenterat en bra rapport, och man sedan säljer den.
Om man då säljer aktien så är det ju inte greater fool theory, däremot om man säljer aktien till ett högre pris utan att den har ökat sedan den blev inköpt.
Senast redigerad av kato85 2022-10-09 kl. 03:03.
Citera
2022-10-09, 03:15
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Varför det? Värdet på ditt innehav är ju direkt kopplat till hur mycket nästa person är villig att betala, och utan utdelningar så får du inte ut någonting av att vara en delägare i företaget (förutom rapporterna).
Värdet på aktien är ju inte konstant. Självklart har du inte gjort vinst innan du realiserat, men om utdelningen slopas och pengarna läggs på verksamheten som växer och det ger en bättre rapport som får aktien att stiga än mer och du säljer så kan man ju då i teorin få ut lika mycket.

Citat:
Likaså är värdet på aktierna helt skilt från företaget i sig och har noll påverkan på företaget tills den punkt att de behöver pengar genom nyemissioner.
Så du frikopplar helt värdet på aktien från hur ett företag presterar?
Jag är inte enig, värdet på aktien beror ju på hur företaget presterar, eftersom marknaden prisar in den.
Du äger inte aktier för att du tror du ska sälja dem till någon annan för ett högre pris direkt efter du köpt dem (om du inte scalpar) utan för att du har tro på företaget och säljer aktien efter att du ägt den under en viss tidsrymd, exempelvis innan och efter en rapport.
Under denna tid så har det antingen blivit en värdestegring eller värdeminskning.

Jämför det med en bil som du kuppat på Tradera och sedan säljer vidare för det dubbla dagen efter. Till skillnad mot en aktie kan man kuppa bilen, en aktie är som oftast redan inprisad och du kommer inte kunna sälja den till ett högre pris om det inte kommer en positiv nyhet eller rapport.

Citat:
Precis det som många value investors menar är problemet med Bitcoin, det producerar inget av värde och är en medioker store of value.
Kryptovalutor är en helt annan sak.

Citat:
Så vad får du ut av ett äga Tesla förutom förhoppningen att du kan sälja det för mer än du köpte det för?
Inget, men ska du applicera greater fool theory på alla aktier som inte ger utdelning?

Såhär står det på fool.com om teorin:
The greater fool theory in action
Greater fool theory is typically a short-term approach to investing. Essentially, you are banking on someone else coming along and buying your assets for more than you paid -- without any theory as to why someone would want to pay a higher price.

https://www.fool.com/investing/how-to-invest/greater-fool-theory/

Teorin kan alltså appliceras om du inte vet varför någon skulle köpa den för ett högre pris, exempelvis vad gäller Bitcoin, då det inte producerar något av värde.
Men ett bolag som producerar en produkt eller en tjänst har ett underliggande värde, och det avspeglar sig i värdet på aktien.

Men den här tråden handlar om att ge en person rekommendationer för investering, inte huruvida tillväxtbolag faller under kategorin "greater fool theory"
Senast redigerad av kato85 2022-10-09 kl. 03:41.
Citera
2022-10-09, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
tycker du kan unna dig att fynda en sommarbil eller liknande till dunderpris framöver för en liten del av pengarna iallafall. har man likvider nu när ingen annan har det kan man göra fina köp. eller vara tråkig och investera allt och vänta till pensionen
Bil är trevligt och ibland användbart, men ingen i hela världen tror väl att det är en investering, det är ju ett svart hål som äter pengar...
Citera
2022-10-09, 03:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
.

Vi har gått helt off topic nu, men tack för diskussionen
Citera
2022-10-09, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bil är trevligt och ibland användbart, men ingen i hela världen tror väl att det är en investering, det är ju ett svart hål som äter pengar...
Japp. Precis därför ska han inte lägga allt på en bil, utan bara en liten del, typ 200k eller nåt. Och detta efter vintern när hushållen tagit som mest stryk och lär skrapa ihop slantarna. Lite ska man unna sig också. Köpa sommarbil efter vintern och ett ägande på 3-4 år kommer ge minimal värdeminskning, men är ingen investering, såklart.

Och vadå ”ibland användbart”? Är du Stockholmare som har 5 min till jobbet? Inte jag
Citera
2022-10-09, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Japp. Precis därför ska han inte lägga allt på en bil, utan bara en liten del, typ 200k eller nåt. Och detta efter vintern när hushållen tagit som mest stryk och lär skrapa ihop slantarna. Lite ska man unna sig också. Köpa sommarbil efter vintern och ett ägande på 3-4 år kommer ge minimal värdeminskning, men är ingen investering, såklart.

Och vadå ”ibland användbart”? Är du Stockholmare som har 5 min till jobbet? Inte jag
Bor på landet och har bil men kör inte till vardags, kan cykla till jobbet på 30 minuter, de tusenlappar jag sparar investerar jag på börsen
Citera
2022-10-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bor på landet och har bil men kör inte till vardags, kan cykla till jobbet på 30 minuter, de tusenlappar jag sparar investerar jag på börsen
jag har 4 mil, så jag tar gärna bilen. är där 3 dar i veckan och kör 2 dar i veckan hemifrån, lägger kanske 2000/mån på sås. det kan jag leva med
Citera
2022-10-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Och historiskt 3x-10x vart 3-4år. Blir en del på 10 år
Det är historiskt det. Framtida värde bygger på att folk använder valutan. Att det ersätter existerande valutor.

Vad säger att USA kommer tillåta att deras valuta, grunden för deras industri och militära försvar kommer tillåta att någon av alla obskyra kryptovalutor blir en allvarlig konkurrent? Det skulle i så fall krascha omfördelningspolitiken (skattebetalare-->militärt försvar) som en majoritet av alla rika länders befolkningar är beroende av i form av pensioner, socbidrag och sjukvård m.m.

Det politiska trycket är en ganska stark faktor som talar emot.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-10-09 kl. 17:44.
Citera
2022-11-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Lägg några hundratusen i Sinch och BICO!

Fy fan va rätt du hade
Citera
2022-11-12, 00:57
Medlem
Jofandus avatar
Fonder:

Spiltan investmentbolag: 500.000 kr
Robur Usa: 500.000 kr
Robur Småbolag Sverige: 500.000 kr

Spiltan ger en otrolig spridning då fonden investerar i investmentbolag som i sin tur investerar i en mängd bolag.

Btw… att köpa efter en stor nedgång och sälja efter en liten nedgång är bara dumt. Den som har gått in efter våren 2022 har ett guldregn att se framemot så länge man har 3-5 års horisont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in