2022-11-11, 17:35
Medlem
zugfahrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Utför på vilket sätt? Droger, fel umgänge? Undrar om hon började umgås med JJ då efter hon slutade med handbollen?
Det är många som nu har pratat om att det finns någon kille i bakgrunden till konflikten mellan JJ och TT så tror det kan stämma.

Exakt svar på "utför" har jag tyvärr inte, men fick uppfattningen av kontexten att hon blivit en trashank. Gällande rykte nr 2 - så kändes det som att det finns någon annan som inte är AW. Men det är min uppfattning och tolkning av vad jag hörde. Sammanhanget gav mig inte tillfälle att fråga vidare, även om det kliade.
Senast redigerad av zugfahrer 2022-11-11 kl. 17:38.
Citera
2022-11-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
vilka är systrarna ni pratar om ?? vad heter de , vem är sonen som inte kom hem från jobbet?

Systrarna är ett par som taggats i ett instagramfoto som MH lade ut i somras, de taggarna har nyligen plockats bort. Systrarna diskuterades ingående för tre veckor sedan och det finns inget som tyder på att de är inblandade, har ingen aning om varför tråden har tagit upp dem igen.
Citera
2022-11-11, 17:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Människor man känner väl märker man rätt snabbt på om nåt är fel. Avvikande beteende.
Lite för långa och detaljerade utläggningar på vissa temata och undvikande av andra.
Som att man måste gasa på i en lite för hög växel. Och när sånt är uttalat så dyker nyheten upp att personen som pratat om kvällen och ffwd nåt halvt dygn så sitter samma person man förfestat med i finkan. Och sista man hörde var nån utläggning om TT.

Som i vanliga fallet hade varit naturligt att berätta om eftersom det blev en liten milstolpe i relationen i o m ”sams”.
Men lojala vänner/väninnor har nog behövt redogöra för samtal och sms kring tema TT som de själva tycker är märkliga på små och stora sätt.

Jamen, så är det nog. Man kanske märker ändå om det blir lite för pockande. Kanske inte just då, men som sagt lite senare.

Men det finns säkert en del som förnekar, vill inte kännas vid det lite avvikande också. Det kan bli mycket att ta in att någon man kanske inte bara känner, men håller av skulle kunna göra något så vidrigt.

Det är väl bara att tänka på vid liknande brott, vilken polarisering det blir kring dels brottsoffret, och dels den misstänkte.

Man får väl bara hoppas att vänner till de misstänkta är ärliga och lägger upp alla kort. Ingen tjänar på att misstänkta slipper undan straff och ingen förtjänar att dö. Alla anhöriga behöver få lugnet över att de som gjorde det här inte slipper undan rättvisan och går fria.

Förutom det, en person som möjligen redan har kommit undan en möórdbränning, och skulle klara sig igen... blir en riktig farlig person. Farligare.
Citera
2022-11-11, 17:43
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
De måste blivit förhörda av polisen, även om vi inte fått den infon.

Såklart har alla som kan bidra med nånting i förundersökningen hörts. Får vi hoppas.
Men VI kan ju bara diskutera utifrån vad VI vet. Och vad jag vet är det bara grannen under som uttalat sig om sparkar o slag vid dörren när han ringde på.
Citera
2022-11-11, 17:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Spelar kanske inte så stor roll att ni inte skriver samma datum. 10 dgr mellan den 16:e och den 26:e.

Men, i alla fall så såg jag när gryningen började, för i så fall kan man se liiite bättre om de som satt i bilen på lillharjens parkering vid katthemmet.

Gryning: 05:25 – 06:10
Citera
2022-11-11, 17:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systrar som bor i Vetlanda.

Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Ja CS och LS är systrar

Tack för den uppgiften.

Då är de båda systrar samt att de bor i Vetlanda.
Citera
2022-11-11, 17:49
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Ordningsvakten är en mycket äldre man i huset, i 60-årsåldern. Tror han bor på bottenvåningen. Sonen som är dömd bor på annan adress.

Så det är sonen till den 60åriga vakten som är dömd för något? Och har ingen anknytning till huset eller detta fall?
Tack för info. Kommer så mycket skitinfo i denna tråd.
Citera
2022-11-11, 17:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Såklart har alla som kan bidra med nånting i förundersökningen hörts. Får vi hoppas.
Men VI kan ju bara diskutera utifrån vad VI vet. Och vad jag vet är det bara grannen under som uttalat sig om sparkar o slag vid dörren när han ringde på.
Grannen mitt emot J hade också reagerat på ljud, först duns/-ar och sedan typ hammarslag.
Jag delar inte din "teori", men det är givande att värdera, bolla och se om andra upofattningar än ens egen kan hålla.
Citera
2022-11-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Men, i alla fall så såg jag när gryningen började, för i så fall kan man se liiite bättre om de som satt i bilen på lillharjens parkering vid katthemmet.

Gryning: 05:25 – 06:10

Jag menade att du kollade på när gryningen var den 16 oktober och den andra skribenten skrev den 26 oktober. Tänker det inte skiljde sig så mycket åt dock.
Senast redigerad av Urre01 2022-11-11 kl. 17:54.
Citera
2022-11-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Menar du att han satt och spanade för att se när hon skulle gå och då rusade ut för att erbjuda skjuts?

Lyssnar på podden avsnitt två igen med grannen under igen.
Jag tycker det är konstigt att han inte ville medverka i intervju första gången reportern frågade utan sa att han kan komma tillbaka dagen efter. Varför gjorde han så? Vad var det han var tvungen att säkra först?
Grannen sa att JJ är så snäll och ofta erbjuder att hjälpa till att ”bära tungt” antar att det är om de handlat. Men redan där känns det som han vill lägga över det på att JJ är kapabel att lyfta tungt då hon ofta erbjuder sig att hjälpa till .

Han säger att andra helger brukar det vara mycket ljud , fester och så.
Verkar som JJ ofta hade fest och att det även brukar vara höga ljud från lägenheten.

Varför tog grannen under efter den grannen bredvids historia om ljuden som lät som en hammare?
Känns som grannen under tagit efter Wilhelms historia , och var tvungen att ta reda på vad han sagt innan han ville ställa upp i intervju
Grannen nedanför verkar vara väldigt osäker på ljuden ” uppifrån, från Sidan , nerifrån”
Lyssna på det . 26 min och ca 30 sekunder in i avsnittet. Hans svar är tvetydiga .
Han säger också i ena sekunden att hon springer ner för trappan för att ändra sig till att gå vanligt . 27 min och 30 sekunder in.
Han ändrar sina svar hela tiden.

han säger att JJs ”kompis” varit skitfull, ramlat och spytt. Men hon ligger i sängen och ”mår bra nu” hur kan man må bra efter några minuter sen man ramlade och spydde i badrummet.
Om hon nu spydde som han sa , vore det inte rimligaste vara att hon skulle städa upp spyan innan hon åker till donken?

Hela grannens historia låter när man lyssnar noga väldigt otydlig. I delen där dem erbjuder sig att köra.
Angående cykeln i avsnittet 29 min in så säger han ena sekunden att cykeln ligger ner, för att sen säga att den står konstigt.
Att JJ hade sagt att det var hennes kompis som glömt den där. Då hade grannen enligt sig själv frågat om det är samma som var hemma hos henne .
( konstigt när man redan fått svaret )

Vilka är männen i 20 årsåldern grannen stannar för att JJ ska prata med i en liten röd bil? Om dem gett sig till känna så borde namn på dessa kunna fås fram av dem som känner JJ i tråden . Så många 20 åringar i en liten röd bil i Vetlanda den tiden finns inte.

Har fått info om att en kille i 18-19 års åldern körde en liten röd bil den kvällen . Han var på utestället och var även chaufför den kvällen. Befann sig även på mc d senare efter stängning .
Vill inte maska namnet på killen men han bor hemma hos sin familj i sjunnen.
De som känner JJ kan så fall bara bekräfta .

Grannen sa att JJ sagt ” det är min bästa vän, vi som festat och så ” var det på förfesten hon menade?

Angående maten. Grannen sa att JJ sagt att hon bara skulle köpa mat till sin kompis som spytt och inte ätit något på hela dagen. Inte mat till sig själv , sen senare i avsnittet ska han då ha ändrat historia efter Wilhelms story om att JJ skulle köpa mat till både henne och sin fulla kompis .

Angående påsen på cykeln.
Missminner jag mig om jag läst eller hört grannen prata med JJ om påsen i bilen?
Och påmint henne om påsen sen när dem kommer hem?
För i avsnittet del två så upptäcker han påsen först när dem kommer hem .
Och han pratar bort påsen väldigt fort .
”Typ, där är en påse på cykeln , ta den” hon tog den och sen var det bara hejdå .

Är det ingen mer än jag som anser att grannen är väldigt mysko och osammanhängande???
Citera
2022-11-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Så det är sonen till den 60åriga vakten som är dömd för något? Och har ingen anknytning till huset eller detta fall?
Tack för info. Kommer så mycket skitinfo i denna tråd.

Den som är dömd är en tredje son till familjen som bor i lägenheten under JJ, men han bor alltså på annan adress i Vetlanda. Han som ska vara vakt har ingen anknytning till familjen mer än att han bor i samma hus, men på bottenvåningen.
Citera
2022-11-11, 17:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Vidden av hur dålig deras damage control har varit är inte känt än men med tanke på ålder, mognad, nykterhetsgrad och annat så bör det ramla indicier över dem.

Jag är ingen superfantast av true crime och ”deckare” på TV men har förstått att det är många unga som fascineras av poddar på tema kriminalitet och rättegångar osv. Varannan TV-serie handlar om tjuvar och poliser.

Nu förbereder det inte per automatik ungdomen av idag för det spontana perfekta brottet. Tyvärr så hamnar man i en så unik situation att när man tror sig lura polisen lite (gömma i skogen, ljuga lite, slänga mobil osv) så blir det per automatik igen då att ju fler aktiviteter och fixande så blir det fler möjligheter till ledtrådar och bevis.

Nu är de dessutom två.

Känns otroligt att de hade med sig mobilerna ut till Nye, särskilt om de återvände hem igen.

Det ska bli intressant att se om de satt vid Illharjen, vilket ändå känns troligt om det passar in i tidslinjen.

Väldigt svårt att ta in att de här tjejerna kan ha gjort något sådant här. Det värst är ju att det känns som att den ena har dragit med en person på det här, något som hon förmodligen aldrig skulle ha gjort annars.

Det är något som är otroligt intressant och som man verkligen kan fascineras av, hur en person kan typ hjärmtvätta en annan.

Första gången jag riktigt började ta in det här var väl med mordet på Lena, där man kunde följa hennes egna tankar i alla meddelanden som hon skrev.

Jag tror att sättet att kunna manipulera andra inte är olikt det som händer i våld i nära relation, där offret inte lämnar trots helt uppenbara risker att dö.

Här handlar det om att en person hamnar i en annan persons konflikt och blir så manipulerad och hjärntvättad att man själv tycker att det är rätt att döda?? Eller vad hände?

För snabbt gick det och tyst var det.
De måste ändå ha på något sätt kommunicerat att "nu gör vi det"??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in