2022-11-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Du vill inte vara gullig och utveckla? Eller var det bara ett kort konstaterande ifrån din sida?

Det va bara ett kort konstaterande ja.
Straffrabatten är enbart slopad vid allvarliga brott, inte alla brott som man kan tro när man läser inlägget.
Citera
2022-11-11, 14:20
Medlem
Har också funderat på denna barchefen. Som hade tid att prata med TT 10 min under den mest hektiska kväll på länge. Men sen när reportern sökte honom så hade han inte tid att prata. Även att det var en vardagkväll. En mycket lugnare kväll iallafall.
Många är inne på svartsjukedrama.
Jag har genom en bekant som känner TT föräldrar fått höra att JJ och hennes kille har varit ett par innan tt och han blev ihop. Han som kände föräldrarna tyckte det var konstigt .
Det är många i tråden som skrivit att det varit något mellan JJ och TT kille men som avfärdas direkt av andra i tråden. Kan så många ha fel? En sak kring svartsjukedrama annars kan vara barchefen . Att tt pratade med honom ganska länge kanske fick JJ svartsjuk och det var det sista för att bägaren skulle rinna över.
Vem vet om JJ och barchefen haft en flirt och JJ missförstod TT som att flirta med honom??
Citera
2022-11-11, 14:21
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noselake
Ny i tråden men inte ny i ämnet. Försöker läsa varenda inlägg även att det går i otrolig fart.

På tal om den ”röda” plastpåsen grannen inte såg när han skulle köra JJ till mc d, även att han ändå som han sa flyttade cykeln för att den var placerad konstigt.
Men när han kom tillbaka påpekade för JJ att hon inte ska glömma påsen i cykelkorgen.
Tycker det är konstigt att man inte ser påsen när man flyttar cykeln. Då borde han ha bett henne ta påsen redan då kan jag tycka.
Men iaf , kan det varit någon som kört fram JJs bil och ställt den precis så nära källardörren som det bara går, för att sedan lägga bilnyckeln i påsen i korgen?
GW sa att JJ inte hade tillgång till bil, så vem hade hennes bil då?
Kan en vän ha lånat den under kvällen för att sedan lämnat av den lagom till att TT skulle köras till platsen hon hittades?
Påsen kan ha legat i cykelkorgen när han flyttade cykel, anledningen till att han inte sa något då kan ju vara för att de skulle iväg.
GW visste inte att JJs bil är skriven på hennes far. Troligast är att den stod parkerad vid huset. Grannen var ju orolig att JJ skulle köra själv till McD.
Den enklaste förklaringen är oftast den sanna. Occams rakkniv…
Citera
2022-11-11, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Söndagen den 16/10-2022, soluppgång 07:35 i Vetlanda. Mörker eller ljus borde vara relevant när man gör iakttagelser om en person som rör sig i ett naturreservat. Att identifiera en person när det är ljust är kanske trovärdigare än att man tycker ha sett sig en person man känner igen när det är mörkt? Har personen dessutom mörka kläder på sig så blir det än mindre trovärdigt att man gjort iakttagelser om en viss person.
Precis, det är det jag vill komma fram till.
Det var mörkt fram till ca kl 07 sen gryningen fram till kl 07,35 då solen gick upp. Åkte MGM dit direkt efter att kameran på Gulf fångat upp dom så var kl runt 06,00. Då var det mörkt ute.
Så dessa personer som påstått att de sett MGM på kattfotens parkering när var det? Runt vilken tid?
Börjar människor i Vetlanda ta en promenad kl 06,00 i naturreservatet på en söndag morgon då det fortfarande är mörkt ute???
Citera
2022-11-11, 14:25
Medlem
Det är en detalj jag inte riktigt får ihop ang röd bil/ röd Suzuki. Ber om ursäkt om det diskuterats tidigare.

-17/10 En bil bärgas från JJ´s arbetsplats i samband med gripande. Färg rosa eller röd enligt sammanfattning.
-21/10 I podden Försvunnen säger journalisten att han sett en "liten röd Suzuki parkerad" vid "torpet" (sägs i del 2, 36:10).

Frågor;
-Är "torpet" som det talas om JJ´s pappas gård? Jag kan inte få det till annat.
-Kan det vara någon annan röd (eller rosa) bil som bärgats från arbetsplatsen än Suzukin?

Anledningen till frågorna är för att jag inte förstår hur Suzukin kan vara på "torpet" 21/10! Borde inte den vara inplockad för undersökning redan 17/10? Är det Suzukin som bärgats från arbetsplatsen så har den lämnats tillbaka till ägaren väldigt fort..förmodar att om det hade hittats något så hade den inte lämnats tillbaka så snabbt.
Var det INTE Suzukin som bärgades, ja då har den stått "obevakad" på gården i minst fem dagar.

Sorry om detta blev krångligt, men jag får inte ihop tidslinjen! Har jag gjort en rejäl tankevurpa och missat något?
Citera
2022-11-11, 14:26
Medlem
skogslugnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast där håller jag inte med riktigt.

Man behöver kontrollera sina teorier, och se om de håller.

Om du är foskare eller åklagare behöver du ha en hypotes och mothypoteser. En åklagare måste ju till exempel även kontrollera sådant som kan vara till fördel för de misstänkta. Allt för att var så objektiv och saklig som det går.

Till och med forensikerna sätter upp hypoteser och sannolikhetsgraderingar för sina fynd.

En hypotes blir starkare av att man kan utesluta andra möjliga hypoteser. Egentligen är det väl det ala gör här i sina egna hjärnor, då utan att man riktigt är medveten om det.

Till exempel utesluter man lite direkt vissa saker som man tycker verkar omöjligt.

Det är alltid bra när någon kommer upp med alternativa scenarion, för då får man ju prova att ens egna tes håller. På alla plan.

Ja, det är förvisso sant. Men då ska man komma ett rimligt alternativt scenario. Problemet med detta är dock att ju mer saker man måste ge alternativa förklaringar för, desto mer otroligt blir det.

I teorin så är det givetvis möjligt att JJ och MH har haft en extrem otur i att precis allt har slumpat sig på ett sådant sätt att de framstår som skyldiga och att GM i själva verket är någon helt annan. Är det värt att spekulera om ett sådant scenario? Tveksamt (givet det vi vet).
Citera
2022-11-11, 14:27
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcbaby
Det är en detalj jag inte riktigt får ihop ang röd bil/ röd Suzuki. Ber om ursäkt om det diskuterats tidigare.

-17/10 En bil bärgas från JJ´s arbetsplats i samband med gripande. Färg rosa eller röd enligt sammanfattning.
-21/10 I podden Försvunnen säger journalisten att han sett en "liten röd Suzuki parkerad" vid "torpet" (sägs i del 2, 36:10).

Frågor;
-Kan det vara någon annan röd (eller rosa) bil som bärgats från arbetsplatsen än Suzukin?

Anledningen till frågorna är för att jag inte förstår hur Suzukin kan vara på "torpet" 21/10! Borde inte den vara inplockad för undersökning redan 17/10? Är det Suzukin som bärgats från arbetsplatsen så har den lämnats tillbaka till ägaren väldigt fort..förmodar att om det hade hittats något så hade den inte lämnats tillbaka så snabbt.
Var det INTE Suzukin som bärgades, ja då har den stått "obevakad" på gården i minst fem dagar.

Sorry om detta blev krångligt, men jag får inte ihop tidslinjen! Har jag gjort en rejäl tankevurpa och missat något?
JJs mamma äger en röd Suzuki, annan modell.
Citera
2022-11-11, 14:27
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Straffrabatten är enbart slopad vid allvarliga brott, inte alla brott som man kan tro när man läser inlägget.

1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.

16 kap. Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år.

Den som uppsåtligen berövar annan livet döms för mord till fängelse i tio år eller på livstid (3 kap. 1 § brottsbalken). Om brottet med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller annars är att anse som mindre grovt döms för dråp till fängelse i lägst sex och högst tio år (3 kap.

Den som åker dit för mordet på T lär få sitta.
Citera
2022-11-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Där har du rätt i sak. Men så krävs det kanske lite smartness också för att inse att skribenten skriver det i trådens kontext, vilket innebär ett brott som garanterat har avskaffad straffrabatt sedan den 2:a januari i år.
Citera
2022-11-11, 14:29
Medlem
KirkLazaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcbaby

Frågor;

Utan att ha källa på det nu men om inte jag minns fel så hade Johannas mamma en liknande bil, och skulle väl då få antas vara på besök hos pappan, vilket känns logiskt med tanke på situationen. Jag kom inte ihåg var i tråden jag läste det tyvärr, någon som kan fylla i?
Citera
2022-11-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Nu har jag väntat hela veckan i tron om att dödsorsaken skulle presenteras senast idag 🙁🙁

Varifrån har du fått uppgift att dödsbesked skulle komma idag??
Citera
2022-11-11, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Varifrån har du fått uppgift att dödsbesked skulle komma idag??
"Hen" har nog bara inbillat sig det då det stått i media att obduktionen hoppades bli klar den här veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in