2022-11-11, 13:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ordval är ofta avslöjande. psychic hävdar att han är neutral, men så kommer en Freudiansk felsägning.

Självklart är de frivilliga från väst som slåss i UAF inte ’mercenaries’. Den klassificeringen är noga beskriven eftersom legosoldater inte uppbär skydd enligt Geneve-konventionen. Rysk propaganda upprepad av dess megafoner här i tråden har sedan dag 1 försökt falskligen utmåla de frivilliga som just legosoldater. Det borde psychic rimligen känna till.

Reser du till ett annat land än din egen nationalitet och går i krig och uppbär full lön så tycker jag man är en mercenary. Det är mindre missvisande än "frivillig" i alla fall.
Citera
2022-11-11, 13:50
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mycket möjligt men det är ju andra som också rapporterar att det är svårt vid Bakhmut, WarMonitor är ju en av dem.

Ja det verkar varit lite besvärligt runt Bakhmut mest beroende på att Ryssarna kör någon sort WW1 taktik och slänger fram våg efter våg av färska soldater, av nattens 710 döda så är väl 70% från Bakhmut avsnittet på fronten. Kershon får vi se närmaste dagarna och med det ett nytt dyngsrekord 1000+ stupade om man ska tro på vad som skrivs på telegram från båda sidor.
Citera
2022-11-11, 13:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Khersonreträtten visar vilka ynkliga varelser ryZZAr och deras boss Khujlo är. Äckliga svin. För en månad sen skriker de att "Kherson med RyZZland för alltid!"
Vad gör de nu? Spränger bron, spränger vattenverk, kraftverk, värmeverk och kommunikationstornen.
OK, jag kan förstå bron - man är rädd för sina arslen med UAF i hälarna.
Men resterande saker??? Det blir ju humanitär katastrof för civilbefolkningen som är kvar och som man proklamerade som "egna medborgare" inte för länge sen!
Det känns att djungelstammar som går runt utan kläder med ngt rör på snoppen har högre IQ än ryZZråttorna!

Det lär bli ännu värre när ryssarna lämnar Ukraina, då kommer de med nyutfärdade ryska pass som i Luhansk och Donetsk nekas passage in i Ryssland. Ryssland ger blanka fan i invånarna det är bara ett geopolitiskt spel.
Citera
2022-11-11, 13:51
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Nu har Sveriges nya Försvarsminister Pål Jonsson bestämt sig:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=987457

Avancerade vapensystem till Ukraina inom kort

– Vår avsikt är att återkomma så fort som möjligt med ett ytterligare stöd till Ukraina, både politiskt, ekonomiskt och militärt, inklusive överföring av mer avancerade vapensystem, säger Pål Jonson efter EU-nämndens sammanträde på fredagen.

Det var på tiden! Jonsson känns som helt rätt person att ha på försvarsministerposten i det här läget så jag antar att stödet blir effektfullt för Ukraina.

Nu antar jag att man inte kommer att redovisa exakt vad som kommer att levereras, men vad kan vi gissa? Ukraina har ju önskat sig Archer ganska länge och det har figurerat en del rykten om att detta redan kan ha levererats. Vidare bör det finnas en del luftvärnsrobotar av lite äldre modell som kan bidra till att stärka luftförsvaret. Och så lär det ju förstås råda fortsatt skyhög efterfrågan på smarta artillerigranater som BONUS och Excalibur.

Det senaste önskemålet jag hörde från Ukraina gällde äldre modeller av JAS 39 Gripen. Dels för att det är multiroll och dels för att mycket av underhållet kan utföras av värnpliktiga. Men jag har svårt att se att just Sverige blir först med att skänka stridsflyg till Ukraina när varken USA eller Östeuropa har avvarat några gamla F-16 eller SU/MiG ännu.
Citera
2022-11-11, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ryssälskarna kommer säga att det var planerat sen dag ett

Tror Putin börjar inse vart det här barkar, även om han är en mästerlig verklighetsförnekare. Det är mer illa ställt med hans anhängare i den här tråden. De tror nog på allvar att Ryssland är fantastiskt och fortfarande är en militär stormakt. Uppvaknandet för dessa kommer bli som för de som lämnar Livets Ord eller Scientologin…de kommer behöva psykologiskt stöd. Vissa kommer nog t.o.m. begå självmord eller ta till flaskan
Citera
2022-11-11, 13:53
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Reser du till ett annat land än din egen nationalitet och går i krig och uppbär full lön så tycker jag man är en mercenary. Det är mindre missvisande än "frivillig" i alla fall.

Man ska inte tycka så mycket speciellt när man är helt offside i sitt tyckande, då kniper man igen bröd luckan. Det finns redan en definition på vad det är så man behöver inte hitta på något eget för det.
Citera
2022-11-11, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Det är inte definitionen , då hade ju samtliga ryssar som invaderade Ukraina i våras varit merinaris….
Citera
2022-11-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och hur bra tycker du att det går om nu detta är Rysslands plan? Världen skrattar ju åt dem.

Det är ju först nu man börjat inse fakta att det inte blir förhandlingar i detta skede och bombat sönder infrastrukturen samt mobiliserat

Ukraina har också tagit tunga förluster och de civila får det svårt i Vinter

Nu har man för första gången på länge gjort något smart och backat ur Kherson (vore självmord med floden i ryggen, dåliga supply lines att försöka hålla den staden)

Ska bli intressant att se hur det ser ut i Januari
Citera
2022-11-11, 14:02
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ryssarna behöver inte ukrainska städer utan behöver naturliga gränslinjer mellan Ukraina och de erövrade områdena.
Då kanske de ursprungliga gränserna som fungerat sedan 1991 är är att föredra?
Citera
2022-11-11, 14:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Det var på tiden! Jonsson känns som helt rätt person att ha på försvarsministerposten i det här läget så jag antar att stödet blir effektfullt för Ukraina.

Nu antar jag att man inte kommer att redovisa exakt vad som kommer att levereras, men vad kan vi gissa? Ukraina har ju önskat sig Archer ganska länge och det har figurerat en del rykten om att detta redan kan ha levererats. Vidare bör det finnas en del luftvärnsrobotar av lite äldre modell som kan bidra till att stärka luftförsvaret. Och så lär det ju förstås råda fortsatt skyhög efterfrågan på smarta artillerigranater som BONUS och Excalibur.

Det senaste önskemålet jag hörde från Ukraina gällde äldre modeller av JAS 39 Gripen. Dels för att det är multiroll och dels för att mycket av underhållet kan utföras av värnpliktiga. Men jag har svårt att se att just Sverige blir först med att skänka stridsflyg till Ukraina när varken USA eller Östeuropa har avvarat några gamla F-16 eller SU/MiG ännu.
Behöver verkligen Sverige blanda sig i detta krig? Enligt alla rapporter så flyr ryssarna hals över huvud, och retirerar i rask takt. Hela ryska militärapparaten är i upplösning, allt är kaos, disciplinen är i botten och sammanbrottet är nära. Hundratusentals döda ryska soldater, deras krigsmateriel är bara skrot från WW2.
Det är bara för omvärlden att se på när Ukraina går mot en total och fullständig seger.
Citera
2022-11-11, 14:04
Medlem
400 soldater dör varje dag på bägge sidorna.. till förhandlingsbordet NU
Citera
2022-11-11, 14:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Behöver verkligen Sverige blanda sig i detta krig? Enligt alla rapporter så flyr ryssarna hals över huvud, och retirerar i rask takt. Hela ryska militärapparaten är i upplösning, allt är kaos, disciplinen är i botten och sammanbrottet är nära. Hundratusentals döda ryska soldater, deras krigsmateriel är bara skrot från WW2.
Det är bara för omvärlden att se på när Ukraina går mot en total och fullständig seger.
Varför tror du att det går bra för Ukraina?

Är det för att omvärlden, inklusive Sverige blandade sig i eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in