2022-11-11, 12:40
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryska medier säger nu att de har avslutat sin taktiska reträtt och alla kom över lätt. Inte en enda soldat eller utrustningsdetalj kom till skada…

Som vanligt är det rimligt att anta att propaganda har spridits från båda sidorna som har väldigt lite med verkligheten att göra.

Igår så skrev oerhört många pro-ukrainakonton om en totalt fallerad rysk reträtt där 5000-25000 soldater förmodades inte hinna över samtidigt som att man la 600 granater i minuten på de som retirerade över Dnper.

Detta tror jag idag vi kan konstatera var totalt ljug.

Att alla Ryssar kom över utan en skråma är även det totalt ljug.

Det finns en del nya klipp på mindre grupper av ryssar som inte kom över i tid eller som av någon anledning stannade och bildade en försvarsficka. Det är inga tusental dock. 50-200st i totalen är rimligt.

Ska tilläggas att det inte var Ukrainska myndigheter som levererade propagandan igår/inatt utan random ukraina-pro personer.
Citera
2022-11-11, 12:42
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Fullständig panik råder i homofederationens bögarmé. Massaker ligger nära till hands.

Vad skulle de utmana UAF för, hur tänkte de? Bögarmén lämnar såväl materiel som sårade kamrater bakom sig i sin panikartade flykt undan hjältarnas mördande eldgivning.

Rapporter om kaotiska scener i Cherson – viktig bro uppges ha kollapsat

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/rapporter-om-kaotiska-scener-i-cherson-viktig-bro-uppges-ha-kollapsat/ar-AA13Zs6N?ocid=msedgntp&cvid=26e04b20901c400d9008a7 4d5521664d

Rysslands reträtt från den ockuperade ukrainska staden Cherson har resulterat i kaotiska scener, rapporterar The Guardian. Det kommer bland annat rapporter om ukrainsk beskjutning mot ryska soldater som försöker korsa floden Dnipro och sårade soldater som övergetts.

Av det materiel som släppts på förmiddagen så känns inte den beskrivningen igen tyvärr. Se min andra post.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhkard
Jag läser tråden, nyheterna osv osv, MEN jag har svårt att ta detta krig på allvar, alltså missförstå inte mig, folk dör och det krigas på ordentligt och på riktigt ja allt är fruktansvärt. Men jag kan inte kommer över att övergången mellan Covid-pandemi och Kriget i Ukraina gick så sömlöst.

Den ena skiten avlöste den andre.

Varför. ?

Pandemi har byts ut mot Krig.

Covid är vad Ryssland är nu.

Vaccin har byts ut mot vapen.

Stödpaket har byts ut mot Sanktionspaket.

Antivaxers har blivit Rysstroll.

Mutationer har blivit eskalering.

Tegnér har blivit Överstelöjtnant Joakim Paasikivi.

Osv.

Putin bedömde att det var rätt tillfälle att invadera kort efter pandemin då det ekonomiska världsläget redan var ansträngt och det rådde ett fortsatt oroligt politiskt klimat i västvärlden. Han uppfattade Joe Biden som svag, EU som skört och NATO som enkelt att splittra. Tröttheten efter covid skulle tillsammans med energivapnet leda till att västmakterna snart kom tassande till förhandlingsbordet efter att ha tagits på sängen av hans geniala blitzkrieg.

Men nu missbedömde han detta, samt vilket motstånd Ukraina skulle erbjuda. Möjligen borde han ha gjort den motsatta analysen: efter två år av pandemi hade västvärlden kanske snarare vant sig vid kommandoekonomi och statliga interventioner. Och när det dessutom handlar om ett så pass vidrigt anfallskrig som detta, samt alla de säkerhetspolitiska frågeställningar det ställer Europa och västländerna inför, så kan man nog till och med övertala några av de trögtänkta vaccinmotståndarna att vi måste ställa upp för Ukraina.

Så om du undrar över tajmingen mellan pandemin och kriget så är mitt förslag att Putin trodde att han kunde utnyttja den strategiskt, men det sket sig.
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ryssarna har den roll irakierna hade, att bli hightechslaktade, men de kommer att ta vad de vill ha och behålla det. Med hjälp av kärnvapen om det behövs.
Vad baserar du detta uttalande på?

Kärnvapen kommer inte att hända.
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3198505/no-nuclear-weapons-over-ukraine-chinese-president-xi-jinping-says-clear-message-russia
Citera
2022-11-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det kan du ju inte på allvar tro på. Reträtten från Kherson sker ju därför att om ryssarna hade fortsatt att försöka hålla staden utan att kunna försörja trupperna, så hade nederlaget blivit totalt. Tom de mest fanatiska ryssvännerna måste ju för fan se att det handlar om en ukrainsk militär seger och en framtvingad reträtt från ryssarna. Bron är sprängd och de som kunde sätta sig i säkerhet på andra sidan floden har gjort det. Nu återstår det att se om de ens kan rädda kvar Krim.

Och större vapen? Ja ryssarna har väl skjutit en och annan missil och iranska drönare mot kraftverk och civila mål i veckor nu. Det kommer inte att göra nån skillnad. Man dödar lite civila och slår ut el och vatten. Militärt så håller de dock på att förlora kriget. Om ryssarna skulle göra misstaget att sätta in kärnvapen, så kommer ryska förband och baser på ukrainsk mark att bombas sönder och samman av USA utan att Ryssland kan göra nåt för att bemöta det. (Nej jag tror inte att Ryssland väljer kärnvapenkrig och total undergång för Ukrainas skull)

Att Ukraina skulle ta Krim känns rätt avlägset.

USA kommer inte gå in om Ryssland tar till kärnvapen.
Sleepy Joe kommer göra nada.
Om dom gör det kan det ju landa en kärnladdning i Amerikansk stad.

Det vågar dom inte riskera för Ukrainas skull.
Citera
2022-11-11, 12:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Många videos med glada människor nu, som befriats från det ryska förtrycket. Rörande att se.
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1591025184269815808
Citera
2022-11-11, 12:47
Medlem
Hade varit självmord att hålla Kherson.
Ingen kommer erkänna omröstningar ändå, så spelar ingen roll om "Ryssland tar hela regionen Kherson".

Det här sa jag för 2 månader sen, det tjänar inget syfte för Ryssland att ta ens en by norr / väster om Floden Dniepr.

Nu har dom en rätt skön "naturgräns" mot Ukraina i söder, d.v.s floden. Men nu kan dom inte backa mer.

Att landalåsa USA i Ukraina och ta Odessa och koppla ihop med Moldovska utbrytarregionen har nog aldrig varit relevant.
De vill ha sin buffert mot USAs missiler
Citera
2022-11-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad baserar du detta uttalande på?

Kärnvapen kommer inte att hända.
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3198505/no-nuclear-weapons-over-ukraine-chinese-president-xi-jinping-says-clear-message-russia

USA använde, blir Ryssland tillräckligt pressad tror jag dom kommer skicka iväg en dirty bomb
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Nja. Att hitta paralleller med solförmörkelser och kriget i Ukraina är ju helt uteslutet.
Är du helt säker? Jag tycker att det låter lite konstigt detta att det skulle vara tre år i rad. Alla år som Zelensky varit president.
Citat:
For three years in a row, the Moon partially covers the Sun for Ukrainian observers.
https://universemagazine.com/en/what-is-interesting-about-the-partial-solar-eclipse-on-october-25/

Citat:
The eclipse expected on October 25 of this year will be neither total nor annular
Samma dag som ryska drönare dök upp på norska flygplatser. Skitkonstigt.

Citat:
The largest phase on the territory of Ukraine (0.692) will be observed in the east of the Luhansk region. Of the unoccupied territories, the northernmost point of the Kharkiv region will be the luckiest
Va, Kharkiv blev ju nyligen fritt från rysk ockupation. Är detta möjligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Putin bedömde att det var rätt tillfälle att invadera kort efter pandemin då det ekonomiska världsläget redan var ansträngt och det rådde ett fortsatt oroligt politiskt klimat i västvärlden. Han uppfattade Joe Biden som svag, EU som skört och NATO som enkelt att splittra. Tröttheten efter covid skulle tillsammans med energivapnet leda till att västmakterna snart kom tassande till förhandlingsbordet efter att ha tagits på sängen av hans geniala blitzkrieg.

Men nu missbedömde han detta, samt vilket motstånd Ukraina skulle erbjuda. Möjligen borde han ha gjort den motsatta analysen: efter två år av pandemi hade västvärlden kanske snarare vant sig vid kommandoekonomi och statliga interventioner. Och när det dessutom handlar om ett så pass vidrigt anfallskrig som detta, samt alla de säkerhetspolitiska frågeställningar det ställer Europa och västländerna inför, så kan man nog till och med övertala några av de trögtänkta vaccinmotståndarna att vi måste ställa upp för Ukraina.

Så om du undrar över tajmingen mellan pandemin och kriget så är mitt förslag att Putin trodde att han kunde utnyttja den strategiskt, men det sket sig.

Energikriget är dock inte över än.
Ukraina kan komma att behöva evakuera hela städer. Vi får se hur det blir med det
Jag litar inte på någon media, men västmedia har rapporterar om det.

Ryssland har inte slut på missiler, de kan fortsätta precisionsbomba Ukraina hela vintern
Citera
2022-11-11, 12:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
USA använde, blir Ryssland tillräckligt pressad tror jag dom kommer skicka iväg en dirty bomb
Varför skulle Ryssland bli pressade när deras nationsgränser inte hotas? De är väl inte 5 år gamla hoppas jag.
Citera
2022-11-11, 12:53
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Jag läser tråden, nyheterna osv osv, MEN jag har svårt att ta detta krig på allvar, alltså missförstå inte mig, folk dör och det krigas på ordentligt och på riktigt ja allt är fruktansvärt. Men jag kan inte kommer över att övergången mellan Covid-pandemi och Kriget i Ukraina gick så sömlöst.

Den ena skiten avlöste den andre.

Varför. ?

Pandemi har byts ut mot Krig.

Covid är vad Ryssland är nu.

Vaccin har byts ut mot vapen.

Stödpaket har byts ut mot Sanktionspaket.

Antivaxers har blivit Rysstroll.

Mutationer har blivit eskalering.

Tegnér har blivit Överstelöjtnant Joakim Paasikivi.

Osv.

Det du ser är hur media sköter rapporteringen. Tegnér var givetvis experten under corona och nu har vi en militär expert angående kriget precis som vi har politiska experter angående val eller forskare angående klimatet.

Du väljer att konsumera media och det handlar inte om något tvång. Media är inte en ideell verksamhet utan vill bygga drama där det går för att locka tittare och läsare, inget konstigt med det. Putin såg sin chans att starta detta krig då han trodde att väst var splittrat och att Ukraina skulle lägga sig platt.

Att starta kriget direkt efter pandemin var medveten strategi, men det gick åt helvete för Putin och eskaleringen handlar just om hur illa det gått för honom och Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in