2022-11-11, 11:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Målet kanske är kanske en reträtt för att använda större vapen från längre avstånd.

Kan dom inte använda större vapen från längre håll utan att ta till reträtt
Citera
2022-11-11, 11:00
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
50 000? Aftonbladet igen?

Även om Putin har en näst intill totalitär ställning plus kunskap om KGB's mest lömska maktmetoder så är han en av väldigt få som står upp för mänskliga värderingar till skillnad mot woke-förstörelse av hela mänskligheten.
Det är väldigt viktigt för hela världen och framförallt för europas befolkningar och vad som finns kvar av demokratin att USA, ljugmedia, och politiker-eliten inte vinner.
Varför är alla putlers beundrare alltid insnöade på Aftonbladet?
Det är ingen tidning jag eller nån annan som ogillar putler läser men NI verkar vara helt slukade av den skittidningen.

Mänskliga värderingar? Putin?
Jag tror vi lägger ner här.
Citera
2022-11-11, 11:01
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Man kan ju åtminstone spekulera i varför putin inte vågar åka nånstans.
Inte heller till G20
Han minns kanske hur det gick för Gorbachev?
Han blev ju förnedrad sist 2014, då lackade han ju ur efter nån dag och flydde hem.

Han vill inte vara med om det en gång till!
Citera
2022-11-11, 11:04
Medlem
Reimers avatar
Dåliga nyheter från Kenneth Gregg, Bakhmut kommer troligtvis falla i orchernas händer idag.

Citat:
Uppdateringen 11.11.2022. Kherson kommer under dagen att bli vårt, och någon rysk fälla har vi nog inte att förvänta oss. Däremot är det stor risk att Bakhmut kommer att falla idag, vi har stora förluster och just nu försöker vi att få alla typer av ambulanser in till staden. Tyvärr är det min bataljon 243 som är mitt i smeten och jag har nu under morgonen mistat många av de män jag utbildat. Tyvärr sitter jag just nu i säkerhet i Kyiv på basen när jag nu skulle behövas på ort och ställe.
Ryssarna har lärt sig läxan och gör nu en koordinerat anfall med mycket erfarna soldater, man har studerat våra positioner med kanonmaten och nu sätter man in alla erfarna soldater från tre håll.
Om vi mot förmodan kan hålla ställningarna idag har det skett ett mirakel, vi har inte de vapnen vi behöver.
Men som sagt mest viktigt nu är att få in alla typer av ambulanser till staden
Återkommer under dagen
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-11-11, 11:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Ser trevligt ut på kartan nu

https://deepstatemap.live/en#8/46.887/33.018
Citera
2022-11-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Kan dom inte använda större vapen från längre håll utan att ta till reträtt

Dom vill inte att de egna soldaterna ska bli solbrända. Ryssland verkar vara ute efter ett skäl att sätta in kärnvapen. Det kan vara därför Putin inte åker till G20. Ifall en eller annan missil skulle förirra sig dit också.
Citera
2022-11-11, 11:06
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollius
Det är såklart sorgligt att se, dom vet ingenting om omvärlden och baserar sina åsikter i total ovetskap.

Däremot måste jag säga att även fast de lever fattigt där så verkar det vara ett ganska gott liv. Alla ser ut att ha familj och de lever antagligen enligt kärnfamiljen. Det enda som oroar där är alkoholmissbruket och att männen kanske inte behandlar sina kvinnor väl.

Förstår vad du menar och kan till viss del hålla med. Däremot tror jag inte man ska underskatta misären, fattigdomen, den grava alkoholismen och okunskapen i de här områdena utanför storstäderna. Den deprimerade fientligheten som i varierande grad var påtaglig hos alla som journalisten mötte. Personligen skulle jag inte sträcka mig till att säga att de lever ett gott liv under nuvarande omständigheter.

Ingen plats jag personligen skulle vilja slå ner bopålarna på, så mycket kan jag säga
Citera
2022-11-11, 11:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Flyende ryssar över pontonbron.
https://twitter.com/i/status/1590988620499918849

Spillrorna av en besegrad armé.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ukraina har kunnat spränga dammen under lång tid. De är extremt försiktiga vid attacker i närheten av dammen för att undvika detta. Att spränga den skulle orsaka många problem för båda sidorna.

Ryssland behöver lämna området eftersom logistiken inte fungerar. Trupperna de har i området kan inte slåss med sin fulla kapacitet och blir lätta mål för Ukraina. Jag har misstänkt att UK avsiktligt undvikit att ta området eftersom det är en utmärkt köttkvarn. Man ska ju inte störa fienden när den gör något dumt.

Om UK lyckas ta sig ner till Azlov sjön igen så blir Krim isolerat. Speciellt om UK nu har vapen att slå mot bron igen eller fartyg i detta område. Då blir det en isolerad ö som är svår att försörja. USA har leverera en del kompetenta robotar som skulle kunna göra detta.

Om Ukraina kommer fram till Azov når de bron med Himars. Det blir som med Kherson.
Citera
2022-11-11, 11:07
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Gomorron, Kherson! Rasha-Parasha (RyZZlsnd-Utedass) hejdå!

Slava UAF/ZSU!

https://twitter.com/VVP2_0/status/1590955047910785024
Härligt med ett sånt hjältemottagande!

Vilken härlig känsla för både invånarna och befriarna!
Citera
2022-11-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är inte särskilt militärt bevandrad men visst får man väl skjuta på en fiende som retirerar för annars fanns det ju inga vinnare eller förlorare och krig skulle i princip självdö. Det är ju det egna territoriet Ukraina återtar trots allt och en flyende rysk fiende är ju inte en ofarlig fiende förrän han kapitulerar.

Självklart får du skjuta på en retirerande fiende. Det är oftast då man kan tillfoga rejäla förluster då den retirerande befinner sig i rörelse och är exponerad.
Senast redigerad av Riddim 2022-11-11 kl. 11:18.
Citera
2022-11-11, 11:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dåliga nyheter från Kenneth Gregg, Bakhmut kommer troligtvis falla i orchernas händer idag.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Stämmer dåligt med ISWs rapport från igår. Hur skulle ryssarna kunna erövra Bakhmut på ett par dagar när de försökte i månader förra gången, och dessutom just drevs ut ur staden?

” Russian source stated that the Wagner Group is trying to advance to the city limits of Bakhmut on the eastern outskirts of the city, and that Russian forces attacked Ukrainian positions northeast of Bakhmut near Yakovlivka.[45] Ukrainian and Russian sources also claimed that Russian forces, including elements of the Luhansk People’s Republic (LNR) 6th Cossack Regiment, continued fighting northeast of Bakhmut in Soledar.[46] Russian sources also claimed that Russian forces fully captured Bakhmutske and that Russian forces and the Wagner Group control 40–50% of Bilohorivka.[47] Russian forces continued routine shelling along the line of contact in the Bakhmut area.[48]”
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-november-10
Citera
2022-11-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ha ha gråt på du! Det lär inte hjälpa din idol Putin nu.

Vi kommer snart att få se mer kross av den ryska armén det här har bara börjat!
Är intresserad även av den politiska verkan reträtten har. Tappa ansiktet är väl inte ett styrkebesked för Putin precis. Och var är Lavrov och dom andra krigshetsarna i Kreml? Tystnaden därifrån är ju nästan öronbedövande. Är det rentav terrorgruppen Wagner och shariakungen Ramzan Kadyrov,som nu har Putins öra?
Verkar som hur än Putin nu agerar så kommer han riskera att få löpa politiskt gatlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in