Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Då är det kanske som en del av oss har trott, att T aldrig var i lgh/gick ut själv.
Om T direkt, eller när hon skulle hem, förpassades till källarförrådet kan det i så fall förklara springet i trappan.
Dunsarna i lägenheten skulle då kunna vara stressade, desperata försök att hitta/ta fram behövliga "hjälpmedel". Det sista låter långsökt men...en tanke i a f.
Ja, det troligaste är väl att de höga dunsarna, som var så höga att golvet skakade har med ett överfall att göra.
Dunsarna/ljudtansport:
Det finns ju trots allt några möjliga förklaringar till dunsarna.
Jag skulle tro att grannarna får möjlighet att jämföra hur högt och på vilket sätt dunsarna lät? En granne som bor på samma plan som JJ beskrev det som att man tappade en soffa på golvet några gånger, samtidigt pratade han om hammarslag med några sekunders mellanrum. De två jämförelserna är för mig som två helt olika ljud; det ena tunt och skarpt, medan det andra dovare och med tyngd.
Detta ljud från grannnen W har då kommit från samma vångingsplan, vilket kan innebära att inte bara har ljudet transporterats medatdels genom vägg, utan det ljudet kan faktiskt ha uppkommit från en blandning av ljud som grannen nedanför inte kunde höra.
Är de ljud som grannarna hör uppkomna från exakt samma slag/duns?
Säg att Tove blir övermannad i badrummet. Hon faller tungt ner på golvet, samtidigt slår hon i badkaret , handfatet eller ledningar.
Ljudet från handfat eller ledningar transprorterar sig kanske mer i sidled, medan dunsar mot golvet hörs mer nedåt och andra ljud som är svagare konsumeras av det mer bullriga, dunsande ljudet?
Nu vet jag inte om det finns badkar i JJ:s lägenhet, men det kan ha varit ljud från badkaret om Tove blivit nedtryckt där, hon har försökt ta sig upp, men de har pressat ner henne. En dränkning kräver kanske någon slags planering om det sker i badkaret som måste fyllas. I toan skulle man också kunna tänka sig att det blir olikasljud i sidled mot neråt, men där blir det lite svårare att förstå de höga dunsarna i golvet.
Kom Tove levande ut från lägenheten?:
Det finns två alternativ om dunsarna innebär att Tove blev övermannad i lägenheten; det ena är att hon blev just det, bara övermannad.
Det måste innbebära att det finns tillräckligt med grejor i hemmet för att kunna binda henne och tysta henne helt, så att hon sedan kan transporteras till en annan plats utan att ge ifrån sig ljud. Kanske hon blev medvetslös?
I det fallet känns det mycket riksabelt att JJ skulle ta en sväng till McD, hur oskydig hon än vill verka. Hon har ju redan Toves mobil på sig. Skulle JJ lämna Tove levandes med enbart MH där? Nej, jag tror inte det. Det känns som nästa fas redan är påbörjad.
Det andra är ju att Tove dog där, vilket är det det mest sannolika enligt mig.
Men så ska det bevisas också.
Kommer man att kunna bevisa var mordplatsen är?
Man har gjort forensiska undersökningar av platserna; lgh och fyndplatsen, för att försöka avgöra om någon av dessa platser är mordplatsen också.
Jag förmodar att ingen av platserna är fyllda med blod, utan det har varit ett mindre blodigt mord. Hur skulle JJ annars ha kunnat lämna lgh strax efter till synes utan att nyss ha mördat någon?
Mindre blod kan inte avgöra om Tove avled där, de kan ju uppkomma efter ett överfall.
Tyvärr tror jag de sista sparkarna mot väggen, var Toves sista kamp om livet. Tror mest på att efter hon överfölls, kanske dunkade man hennes huvud hårt mot golvet. Kanske hon ströps för att avsluta det hela, eller så fick hon kramper efter allvarliga hjärnskador.
Kan de tunga dunsarna uppkommit av annat än att Tove övermannades i lägenheten?
Jag har svårt att tro att de tunga ljuden som grannarna beskriver skulle vara orsakade av enbart tjejernas spring i lhg och att Tove aldrig har varit uppe i lgh.
Cyklen uppges väl (?) ha varit låst, om än slarvigt parkerad. Det troligast är ju då att Tove ändå är med på att gå upp i lgh. Det är en liten bit att dra Tove mot källaringången, vilket skulle kunna innebära risk för skrik, flykt, folk som kommer förbi.
Kan man komma att kunna binda tjejerna till mordet oavsett om man kan avgöra var Tove dog?
Det finns en risk att man inte kan visa var Tove avled, att kroppen legat lite för länge innan den hittades. Om Tove avlidit i lgh och sedan tranporterats till fyndplatsen får kroppen de karakteristiska fläckar som döda får när de legat en stund, och som kan visa om kroppen har flyttats, om det har varit tillräckligt kallt och kroppen inte har blivit alltför illa åtgången av förruttnelse och djur.
Tidslinjen är snäv. Tjejerna fick bråttom. Det minskar möjligheten att kunna försöka få till alternativa gm, och ökar risken för slarv. Tror att den snäva tidslinjen gör att oavsett om man kan avgöra mordplatsen exakt, så kommer tjejernas rörelser under natten binda Tove till dom, trots att Toves mobil blir kvar i Vetlanda.
Men jag tror faktiskt att man kan oavsett om det saknas teknisk bevisning som klargör mordplatsen, så finns det goda chanser att Toves kropp kommer att ge svar.
Men hundra kan man inte vara på något.
Förlåt för långt inlägg.