2022-11-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tack IB03. Kunde inte TP tagit en taxi till Töreboda och inte besvärat en orolig flickvän som hade fullt upp i telefonen med polis och vänner?
Nja jag börjar tro det var på ett helt annat sätt. Notera att UA uppger i början av Dalgaards bok att de åkte med egen bil ut till Töreboda och senare med taxin tillbaka in till Mariestad. Bilen var alltså kvar i Töreboda. Var planen att hämta den med hjälp av TPs bil på söndag? Den planen kanske följdes trots allt. Tp skulle säkert ta med stockholmare hem till huvudstaden och UA ville ha hem bilen (och plånkan).
Citera
2022-11-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ja, det med taxin har Jenvén sagt, och denna vännina borde väl varit hörd och då kan nog TP och andra personer uteslutas?
Jag får känslan av att det har skett någon form av vit lögn. Den kanske har gått så långt att väninnan skulle ljuga om detta även för polisen. Det skumma är också att det är en taxiresa registrerad ut till HRV men inte tillbaka in till stan (enligt UA skulle hon tillbaka till stan strax efter samtalet med HA). Hur har väninnan tagit sig hem vid 2-snåret? Inte gick hon väl i upprörd
tillstånd? Då borde hennes vittnesmål blivit känd för hon gick i så fall in till stan och kunde då ha mött HA som till fots eller i bil var på väg åt motsatt håll Killarna i bilen på HRV har iaf inte sett något. De kom visserligen kl 1.50 men inte mycket tid emellan. Något stämmer inte.
Senast redigerad av Skvagg 2022-11-10 kl. 18:20.
Citera
2022-11-10, 19:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
“En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena för att berätta hur kul hon har det. Vi snackar en kort stund och jag berättar att vår vän är hemma hos mig, men att hon är på väg in till stan igen.”

Excerpt From: Lotte Dalgaard. “Mardrömmen i Mariestad – Historien om Helena Anderssons försvinnande”.

Hoppla, detta har jag missat när jag lyssnade.

Om vi antar att det var SuEk som var hos Ulrika och begav sig tillbaka till stan, vart gick hon då? Hon nämns ju inte i samband med PeKr äventyr i parken. Det enda vi förmodligen vet rätt säkert är att SuEk tog sig hem eftersom hon var hemma när PU kom.

Ärligt talat tror jag inte att det är SuEk.
Citera
2022-11-10, 19:02
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Nja jag börjar tro det var på ett helt annat sätt. Notera att UA uppger i början av Dalgaards bok att de åkte med egen bil ut till Töreboda och senare med taxin tillbaka in till Mariestad. Bilen var alltså kvar i Töreboda. Var planen att hämta den med hjälp av TPs bil på söndag? Den planen kanske följdes trots allt. Tp skulle säkert ta med stockholmare hem till huvudstaden och UA ville ha hem bilen (och plånkan).

Var det inte så att KM:s sambo körde bilen och sedan åkte till jobbet?
Citera
2022-11-10, 19:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg

Om TP var med på inflyttningsfesten tror jag även han kom med tåg. PW har sagt att hon på söndagen hade vänner över från Stockholm som hade övernattat och som skulle med tåget tillbaka senare samma dag.
Citera
2022-11-10, 19:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Hoppla, detta har jag missat när jag lyssnade.

Om vi antar att det var SuEk som var hos Ulrika och begav sig tillbaka till stan, vart gick hon då? Hon nämns ju inte i samband med PeKr äventyr i parken. Det enda vi förmodligen vet rätt säkert är att SuEk tog sig hem eftersom hon var hemma när PU kom.

Ärligt talat tror jag inte att det är SuEk.

Jag citerade ju tidigare att PK skrev i sitt första inlägg i tråden att hans sambo tog en taxi hem när Stadt hade stängt. Dessutom skriver ett par personer i tråden att SuEk och Ulrika inte umgicks. Och skulle SuEk ha gått tillbaka till stan vid kanske 01:40 när hon bodde med PK på Bråten? Nää, SuEk var inte hos Ulrika. I så fall ligger BW:s flamma närmare till hands, men jag känner att inte heller hon passar in med tanke på turerna på festen i Radbyn hos HåJy. Vem vet (?), men SuEk kan vi med säkerhet glömma.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-10 kl. 19:10.
Citera
2022-11-10, 19:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Jo, så framgår det i TV3:s dokumentär. Dock blir jag osäker på om det var bara KM med sambo som åkte till Töreboda eller om fler personer var med i bilen. Får nog titta på TV3:s dokumentär igen. Men oavsett det, ska KM:s sambo ha åkt vidare till jobbet i Skövde med deras bil.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-10 kl. 19:14.
Citera
2022-11-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag citerade ju tidigare att PK skrev i sitt första inlägg i tråden att hans sambo tog en taxi hem när Stadt hade stängt. Dessutom skriver ett par personer i tråden att SuEk och Ulrika inte umgicks. Och skulle SuEk ha gått tillbaka till stan vid kanske 01:40 när hon bodde med PK på Bråten? Nää, SuEk var inte hos Ulrika. I så fall ligger BW:s flamma närmare till hands, men jag känner att inte heller hon passar in med tanke på turerna på festen i Radbyn hos HåJy. Vem vet (?), men SuEk kan vi med säkerhet glömma.

Vem var BWs flamma?
Citera
2022-11-10, 19:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja denna taxiresa registreras ju... Hon sade ju själv faktiskt att det inte kunde lämna hemmet för Helena kunde ju komma hem. Men om TP var i hemmet behövde han ju skjutsas till stationen...

Var hon då så rädd för att framstå som dålig då inför föräldrar och vänner att TP var tvungen att hemlighållas så till denna grad. Var hon så rädd för att föräldrarna skulle skälla på henne att hon inte hade sett efter Helena ? Gudrun är ju upprörd när hon kommer givetvis och får reda på detta. När hon säger: "Det fattar Ni väl att Helena aldrig kommer tillbaka". Är det lite kan ju misstänka ett sätt att ta ut lite vrede på Ulrika och rikta skuld , om ändå inte illa ment på riktigt. Hmm, svårt detta.

Tänker man verkligen så här många steg framåt att man själv och pojkvännen kan komma att framställas i dålig dager senare när man precis fått reda på att sin syster är försvunnen ?

Jag har själv svårt att tänka att man själv skulle rationalisera tillvaron på detta sätt efter att något sådant här hemskt inträffat. Alla kan ju se att de i alla fall är något mysko kring Ulrika i "Blås inte ut mitt ljus" från 1995. Sättet att tänka efter innan hon svarar , upprepningar o s v. Att inte pratandet kommer så spontant är också en indikator på att något döljs av något slag. Jag kan givetvis ha fel, men jag får svårt att tro det.

Om UA initialt försökte dölja ett eventuellt besök av pojkvännen det har jag full förståelse för. Men att UA efter 30 år inte vill tala klarspråk tycker jag är ett hån mot Helena.
Senast redigerad av Sculley 2022-11-10 kl. 19:26.
Citera
2022-11-10, 19:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Vem var BWs flamma?

Vet ej, men Prinzezzan spekulerade om en tjej på "C". Kolla bakåt i några av mina inlägg. Men notera att BW var vän med Helena - och att han är vän med Ulrika på Facebook. Så möjligheten finns att BW:s dåvarande flickvän kan ha varit vän med Ulrika. (Bara min spekulation.)
Citera
2022-11-10, 19:33
Medlem
Citat:
Tack, då var det säkert så. TP skulle i så fall vidare med tåg med flera andra. KM:s sambo borde komma ihåg om TP var med i bilen.
Citera
2022-11-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vet ej, men Prinzezzan spekulerade om en tjej på "C". Kolla bakåt i några av mina inlägg. Men notera att BW var vän med Helena - och att han är vän med Ulrika på Facebook. Så möjligheten finns att BW:s dåvarande flickvän kan ha varit vän med Ulrika. (Bara min spekulation.)
Här letar vi efter en gemensam tjejkompis till både UA och HA som hade blivit osams med sin pojkvän. Tänker att det måste varit en mycket nära vän till åtminstone UA.
Jobbade alltså KB natten mellan lördag och söndag för att sedan skjutsa UA till Töreboda relativt tidigt på söndagen? För att sedan jobba igen direkt i Skövde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in