2022-11-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, du får bestämma dig. Vill du trade:a så får du ha dom på börsen och isf välja en börs som verkar robust. I nuläget tycker jag Binance, Kraken och Coinbase verkar robusta, men du får hålla tentaklerna ute om du har mycket värde hos dem.

De krypto du inte tradear med har du förslagsvis på en self custody wallet.
Man gör skillnad på hot wallet och cold wallet. How wallet är en klient till dator/mobil som är uppkopplad på internet. Cold wallet är en wallet som inte har koppling till internet.

Teoretiskt kan du installera en wallet på en gammal mobil/datorn, stänga av den och sedan skicka dina kryptos till denna wallet. Då har du typ en "cold wallet" som du kan göra till hot wallet vid behov.
(så länge du har backup:at de 12/24 orden)

Perfekt. Då är jag med på detta. Tack så jättemycket.
Citera
2022-11-10, 14:20
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thug4life
Tittade på exodus nu. Men vad är skillnaden på den och cryptowallet? Förstår inte riktigt. Båda ägs ju av någon annan än en själv?

Det finns en sägning "not your keys, not your coins".
Har du dina krypton hos en custodial, som tex en exchange, så har DOM de 12 orden. Får dom för sig att frysa alla konton, så kan ingen göra något åt det. Detta har hänt Celsius och nu FTX.

Har du mobilwallet så har du de 12 orden och ingen annan. Fine, man kan argumentera för att någon kan ha byggt in en bakdörr i koden så alla nycklar kan stjälas. Men resonemanget gäller isf allt här i livet.
Är du orolig för bakdörrar så hitta en open source klient, där det är mindre troligt att sådana finns gömda utan att ha upptäckts.
Citera
2022-11-10, 14:26
Medlem
Citat:
Det finns en sägning "not your keys, not your coins".
Har du dina krypton hos en custodial, som tex en exchange, så har DOM de 12 orden. Får dom för sig att frysa alla konton, så kan ingen göra något åt det. Detta har hänt Celsius och nu FTX.

Har du mobilwallet så har du de 12 orden och ingen annan. Fine, man kan argumentera för att någon kan ha byggt in en bakdörr i koden så alla nycklar kan stjälas. Men resonemanget gäller isf allt här i livet.
Är du orolig för bakdörrar så hitta en open source klient, där det är mindre troligt att sådana finns gömda utan att ha upptäckts.

Jag är med på vad du menar. Inget är riskfritt, blir nojjig nu när allt fallerar. Jag ska ladda ner exodus på en äldre mobil. Skicka över mina eth dit, skriva upp koden och stänga av den mobilen å låta den ligga. Precis som en annan skribent skrev. Låter väl rimligt?
Citera
2022-11-10, 14:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag är med på vad du menar. Inget är riskfritt, blir nojjig nu när allt fallerar. Jag ska ladda ner exodus på en äldre mobil. Skicka över mina eth dit, skriva upp koden och stänga av den mobilen å låta den ligga. Precis som en annan skribent skrev. Låter väl rimligt?
Jag tycker det låter rimligt.

En annan sägning är "don´t trust, verify".
Så alla tips du får borde du dubbelkolla, så att ingen försöker scama dig. Så även med tips du får från pålitbara Flashback...
Citera
2022-11-10, 15:51
Medlem
Citat:
Var jävligt noga med den koden bara, spara den på 3 olika ställen kanske men inte online, tappar du bort den så är det kört.
Citera
2022-11-10, 16:14
Medlem
Citat:
Jag förstår. Jag ligger på några eth, ca 30 000 doge och 70 tusen v chain. Ska jag bara sälja allt för Bitcoin och lägga dom i en offline hårddisk?

Du behöver som nämnts inte växla till bitcoin för att kunna föra över till en hårdvaruplånbok.

Däremot borde du enligt min mening göra det av andra skäl. Se följande artikel om hur det utvecklade sig från förrförra och förra haussen 2013 och 2017 till och med den senaste haussen:

https://www.swanbitcoin.com/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Citat:
99% of these altcoins underperform Bitcoin from cycle to cycle, but there are always outliers in a given data set. After analyzing all the altcoins in the top 100 from 2017, I could only find two cryptocurrencies that went on to make another Bitcoin all-time high in the subsequent 2021 bull market: Dogecoin and Binance Coin.

Dogecoin became a meme in the spring of 2021 as celebrities, influencers, and entrepreneurs like Elon Musk and Mark Cuban began promoting Dogecoin to retail investors. As a result, the price of Dogecoin spiked against Bitcoin to an all-time high of 0.00001190 BTC in May 2021. Since its Bitcoin all-time high, Dogecoin has gone the way of most altcoins, it is currently down -77.1% against Bitcoin. Those retail investors would have been better off simply holding Bitcoin.

Binance Coin (BNB) was the other cryptocurrency to make a subsequent all-time high against Bitcoin from 2017 to 2021. BNB benefitted from the rapid adoption of the broader, centralized Binance Smart Chain ecosystem. Along with being the centralized token of one of the largest cryptocurrency exchanges in the world, this helped pump the price of the token to new Bitcoin all-time highs in 2021. Binance is now under investigation from the SEC for potentially BNB being an unregistered security.

Since making its Bitcoin all-time high in the spring of May 2021, BNB is down -15.2% against Bitcoin. Like XRP, we will see if Binance will be able to recreate the magic again in the next bull run or if it will end up aging like milk against Bitcoin like all of these other cryptocurrencies.

However, also like Ripple Labs, Binance now has to deal with an SEC investigation into its token. This did not pan out well for XRP investors, and we will see if it will end similarly for BNB holders or not.

Once again, an overwhelming majority of the altcoins never broke all-time highs against Bitcoin again. Investors would have had to bet correctly on two altcoins out of thousands to outperform Bitcoin’s returns. They probably would have had better odds (and a better time) simply playing roulette in Las Vegas.
Citera
2022-11-10, 16:36
Medlem
Citat:
Det som ändå gör HEX till en scam är det narrativ som HEX grundaren sätter på tekniken.
Men hur ska du skilja detta från någon som bara är korkad?

Om du stoppar folk från att investera i HEX så stoppar du dem från att investera i allt. Då kan de bara "investera" genom att köpa riktiga investerares positioner dyrare.
Citera
2022-11-10, 16:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Men hur ska du skilja detta från någon som bara är korkad?

Om du stoppar folk från att investera i HEX så stoppar du dem från att investera i allt. Då kan de bara "investera" genom att köpa riktiga investerares positioner dyrare.

Det är både och. Hade Richard Hart skapat HEX, och låtit white paper fått tala för sig så hade det bara varit korkat. Det narrativ han klistrar på är oärligt, och gör det hela till en scam, en korkad sådan.

Det är bara titta på Richard Harts levene, för att man skall förstå hans egentliga incitament till varför folk skall köpa hans shittoken.
Senast redigerad av Leaston 2022-11-10 kl. 16:41.
Citera
2022-11-10, 17:37
Medlem
Leastons avatar
FTX har börjat processa withdrawals.

Tolkade jag SBF rätt så är fokus användarna i första hand och investerarna kommer i 2:a hand.
Citera
2022-11-10, 18:09
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter rimligt.

En annan sägning är "don´t trust, verify".
Så alla tips du får borde du dubbelkolla, så att ingen försöker scama dig. Så även med tips du får från pålitbara Flashback...

Vafan, nu hade jag min plan klar tack vare er och så kommer du och förstör den😂🫣. Vågar jag göra så som jag sa nu eller vadå? Inte en jäkla susning om vart jag ska dubbelkolla något.
Citera
2022-11-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Var jävligt noga med den koden bara, spara den på 3 olika ställen kanske men inte online, tappar du bort den så är det kört.

Absolut, koden ska jag ha på några säkra ställen tack👌
Citera
2022-11-10, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du behöver som nämnts inte växla till bitcoin för att kunna föra över till en hårdvaruplånbok.

Däremot borde du enligt min mening göra det av andra skäl. Se följande artikel om hur det utvecklade sig från förrförra och förra haussen 2013 och 2017 till och med den senaste haussen:

https://www.swanbitcoin.com/bitcoin-and-the-one-hit-wonder-altcoins/

Försökte läsa och förstå men det sistnämnd gick dessvärre sämre.

Låt sig jag har 6eth och det andra jag skrev innan. Tjänar jag inte mer på att behålla? Dogen och vechain säljer jag och köper rätt ofta, det är egentligen dom två jag handlar med. Eth samlar jag bara på, handlar aldrig med dessa. Tänker någon gång i framtiden kanske en eth blir värd 100 000kr eller mer, varför byta till Bitcoin. Eller hur tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in