2022-11-10, 12:16
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Om vi skulle hålla oss ens lite till fakta.
Ryssland har lagt beslag på ca 19% av f.d. Ukrainas territorium.
Vad har man lyckats erövra tillbaka.
1 eller 2 % ?
Sanningen svider alltid ;-) No offense.

Nej, Ryssland hade ockuperat ca 30% av Ukrainas territorium som mest (ackumulerat) så då har Ukraina tagit tillbaka drygt 10%, eller mer än 1/3.
Citera
2022-11-10, 12:16
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är det någon reträtt då? Eller ett taktiskt tillbakadragande för att stärka försvaret på Dnipros östra strand, säkra landkorridoren mot Krim och samtidigt kunna terrormangla kherson med artilleri från andra sidan floden?
Som det framkommit tidigare här på tråden så säkrade ryssarna sig att inte bli avskurna i Kherson ifall Ukraina spränger Kakovka dammen.
Därav reträtten och helt logiskt beslut.
Garanterat skulle ryssarna ha fått skulden såsom med Nord Stream o annat.
Man måste ge en eloge till MSM hur bra dom arbetar;-)
Senast redigerad av guuben 2022-11-10 kl. 12:36.
Citera
2022-11-10, 12:17
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Nej, Ryssland hade ockuperat ca 30% av Ukrainas territorium som mest (ackumulerat) så då har Ukraina tagit tillbaka drygt 10%, eller mer än 1/3.
Och vilken källa använder du?
Jag är inte säker om Krim ingått i de 19% (Edit, Krim ingår)

Edit
En snabbkoll på ISW interactiva karta så är 30% helt fel.
Endast i Kharkiv området har Ryssland släppt ifrån sig större områden

https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375
Där ser du hur lite Ukraina har tagit tillbaka om vi bortser Kharkivområdet vilket ryssarna inte längre kämpar om.
Kartan är ju finansierad bl.a. av USA vapenindustri så vi kan lämna bort ryska trollfabriken ;-)
Senast redigerad av guuben 2022-11-10 kl. 12:28.
Citera
2022-11-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vill minnas att Ukraina inte bara hade möjligheten att underteckna ett sådant fredsavtal i Turkiet. De var redo att göra det, men valde istället kriget efter att britterna intervenerade. Som följd har de inte bara förlorat territorium, men också dryga 100.000 man och står nu till stora delar strömlöst.

Varför skulle Ukraina underteckna ett avtal där ryssjäveln fick sin vilja igenom?
Senast redigerad av Leland1979 2022-11-10 kl. 12:29.
Citera
2022-11-10, 12:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man skall inte släppa in ryssar för man vet inte vilka som är bra eller vilken sida de står på när Ryssland invaderar. Kom ihåg att problemet för länder som Ukraina, Estland, Lettland, Kazakstan är att det bor etniska ryssar där; det är de som alltid är förevändningen och inkörsporten för Ryssland att lägga sig i andra länder. Först russifierar de länder sedan har de dem som ursäkt för att invadera.
Jo, nog vet jag det. Jag förstår att det inte går att veta vad för sorts människor som släpps in, kolla bara in ryssdårarna här, typ den jag citerade,
Men konsekenserna är att vettiga ryssar blir skickade till Ukraina. Jag är dock för stängsel mot Ryssland
Citera
2022-11-10, 12:26
Medlem
Citat:
Om vi skulle hålla oss ens lite till fakta.
Ryssland har lagt beslag på ca 19% av f.d. Ukrainas territorium.
Vad har man lyckats erövra tillbaka.
1 eller 2 % ?
Sanningen svider alltid ;-) No offense.

Så områdena norr om Kiev, runt Charkiv och Sumy hade Ryssland inte ockuperat menar du?
Citera
2022-11-10, 12:29
Medlem
Citat:
Som det framkommit tidigare här på tråden så säkrade ryssarna sig att inte bli avskurna i Kherson ifall Ukraina spränger dammen (namnet glömde jag på dammen)
Därav reträtten och helt logiskt beslut.

Vilken källa använder du till detta påstående, kamrat?
Citera
2022-11-10, 12:30
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Och vilken källa använder du?
Jag är inte säker om Krim ingått i de 19%

Edit
En snabbkoll på ISW interactiva karta så är 30% helt fel.
Endast i Kharkiv området har Ryssland släppt ifrån sig större områden

ISW verkar bortse från områdena kring Kiev som Ryssland tog i februari/mars och förlorade i april. Med dessa inräknade når man cirka 30%, se liveuamap.
Citera
2022-11-10, 12:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Vill minnas att Ukraina inte bara hade möjligheten att underteckna ett sådant fredsavtal i Turkiet. De var redo att göra det, men valde istället kriget efter att britterna intervenerade. Som följd har de inte bara förlorat territorium, men också dryga 100.000 man och står nu till stora delar strömlöst.
Du vill minnas en verklighet där Ryssland ockuperade mindre del av Ukraina än idag. Det tar oss tillbaka till februari-mars 2022. När exakt tänker du dig att Ukraina skulle förhandlat med Kreml?
https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Sanningen är att Ukraina genom hårt och beslutsamt motstånd mot Putins erövringskrig befriat betydande områden sedan förhandlingarna i Istanbul i slutet av mars.
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/world/2022/mar/29/ukraine-russia-peace-talks-istanbul-war-kyiv
Detta inkluderar östra Kharkiv oblast, delat av Luhansk och Donetsk samt nu alltså N Kherson. Absolut ingenting talar för att Ryssland frivilligt skulle lämnat ifrån sig dessa områden då eller senare; man har som bekant olagligt annekterat delar av dem.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-10 kl. 12:42.
Citera
2022-11-10, 12:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jo, nog vet jag det. Jag förstår att det inte går att veta vad för sorts människor som släpps in, kolla bara in ryssdårarna här, typ den jag citerade,
Men konsekenserna är att vettiga ryssar blir skickade till Ukraina. Jag är dock för stängsel mot Ryssland

Än så länge ganska få ryssar som bara är värnpliktiga som skickas till Ukraina. Reserverna är framför allt personer som tjänstgjort i militären tidigare. De har nog i många fall mördat i Syrien, Georgien etc. tidigare. Om du ser på alla videos så klagar de på att de inte vill riskera livet, att de inte får lön, att de inte får utrustning etc. De klagar aldrig på att ukrainare blir dödade. De har inte moraliska betänkligheter utan tänker bara på vad det innebär för dem själva.

Innan Ryssland gör en allmän mobilisering så kommer nog få vettiga ryssar skickas till Ukraina. Och då kommer också krigsmotståndet i Ryssland öka ännu mer.
Citera
2022-11-10, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nja, USAs fiasko var förvisso av titaniska dimensioner, men inte främst ett militärt fiasko, snarare taktiskt och ekonomiskt. Amerikanerna blev inte förnedrade, överkörda, utklassade i regelrätta strider och därefter bortkörda ur landet. Var ju mer att man ledsnade, lämnade över styret till sina odugliga allierade och åkte hem helt frivilligt.

Ryssarna däremot blir slagna efter noter i strid efter strid på slagfältet. Man får helt enkelt fruktansvärt mycket stryk av en motståndare man trodde man lätt skulle köra över.

Nåja, om det här bara var ett krig mellan Ryssland och Ukraina så hade ryssarna redan segrat.
Men det är det inte. Det är ett krig mellan Ryssland och Ukraina+NATO.
Inte speciellt märkligt att ryssarna har det svårt...
Citera
2022-11-10, 12:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Om vi skulle hålla oss ens lite till fakta. Ryssland har lagt beslag på ca 19% av f.d. Ukrainas territorium. Vad har man lyckats erövra tillbaka. 1 eller 2 % ? Sanningen svider alltid ;-) No offense.

Ukraina har tagit tillbaka ca 50 % det Ryssland ockuperat sedan februari och cirka 30 % av det Ryssland ockuperat sedan 2014. (D.v.s. inte % av Ukrainas hela yta utan % av det Ryssland ockuperat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in