2022-11-10, 11:52
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Var i Vetlanda förra veckan hörde att hon som har hittats död hade gått hårt åt en av de som sitter häktad. Den hon gick hårt åt skall tydligen ha en bokstavskombination.
En närstående skall tydligen ha tyckt att det var nog nu.

Kan du förtydliga sista meningen som börjar med En närstående?
Citera
2022-11-10, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Låter som en person som har ett motiv att skuldbelägga offret...

Du får nog för övrigt ge lite med konkreta uppgifter på vem som sa exakt vad för att det här ska framstå som trovärdigt.

Så behöver det inte vara.

Ett bråk eller en osämja kan ju tolkas väldigt olika från olika håll, inte bara de som är inblandade.

Det beror ju inte sällan på att de som är involverade själva berättar sin version av händelserna till vänner/anhöriga. Man är ju av naturliga skäl ganska partisk när man står mitt i en konflikt och kan ha svårt att ta in den andres syn i konflikten.

Men inte bara det, man kan också förstora upp, förvanska, förminska och t om förtränga delar, även för sig själv.

Man behöver inte sällan höra båda parter om vad som har hänt, och är det en långvarig konflikt betyder det ju att alla var ganska unga när den uppstod.

Jag har alltid utgått från att konflikten legat mellan JJ och Tove. Kanske den har gjort det på det viset att JJ är den som är drivande, men att ursprunget handlat om MH.

I nuläget vet vi inget alls, mer än att det varit en konflikt sedan en tid och att kompisar på JJ:s sida kan ha svårt att se att detta "fjortisbråk" kan vara orsak till ett mord.

En manipulativ person såsom JJ har beskrivits, kan också ha använt denna konflikt (kanske en mindre?), som ett sätt att själv få utlopp för något som är hennes konflikt? Eller kanske inte ens är en konflikt mellan henne och Tove, utan som många med personlighetesstörningar (spekulation) bildar konflikter runt om sig, för att hålla en slags makt/kontroll.

Nu ren spekulation utifrån det inlägget, som vi nu inte vet om det stämmer eller vad det handlat om, men det skulle alltså kunna vara så att JJ har typ förstorat upp en skitsak, eller något som skulle kunna ha löst sig enkelt, genom att elda på brasan sås att säga.

Då blir MH:s konflikt något som de har gemensam agenda för, men i själva verket är det JJ som styr och ställer sin puppet.

Söndra och härska- Divede et impera.
Det är en gammal strategi i krig. Och det är en strategi som inte sällan psykopater/narcisssister använder sig av.

För sina egna intressen då.

Målet kan handla om att bara få återbalans i makten/kontrollen, då för personer med empatistörningar (alltså detta är inget jag vet att hon har, bara spekulation) har större behov att att markera status, makt, eftersom de inte får kickar av sådant som andra upplever som positiva. Kontroll blir därför väldigt viktigt för dom.

En person med de personlighetsdragen kan ha flera olika personer runt om sig som agerar i hennes agenda. Det är inte lätt för dom att se vad som är vad.

Det kan vara väldigt komplicerat att få veta vad som ligger bakom allt, även med en FUP i hand.

Jag misstänker att det inte finns enkla svar här.
Citera
2022-11-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
https://sverigesradio.se/artikel/vannerna-om-konflikten-innan-tove-forsvann-ett-fjortisbrak

Om man lyssnar på dessa inslag så säger reporten att det är vännerna som hört att MH o JJ åkte till McD.

Många minns fel feltolkar lägger till mm. Går som inte veta vad som är sant eller inte. Samtalet TT hade med Albin efter Nöjet är väl förhoppnings vis sanningen om var hon skulle ta vägen efter Nöjet.
Ja, kl 01.49 kontaktade han henne och undrade hur allting gick/när hon skulle komma hem, då hade hon varit vanlig. Men jag undrar om hon nämnde för honom ”Vi ska hem till Johanna nu och lösa vår konflikt”?? Om han visste om hur länge de hade haft en konflikt och sedan återigen bråkat på Nöjet samma kväll, hur var han helt lugn med att flickvännen skulle dit kl 2 på natten. Han hade väl, som vi har förstått det som, gått och lagt sig och missat detta meddelande/samtal vid ca 02.30. Hon kanske inte berättade för honom att hon tänkte gå med MH och JJ hem till JJ. Kanske undanhöll hon det av oklar anledning. Men vad hon än meddelat honom om då runt 02.30 måste varit tillräckligt allvarligt för att de (han, Ts familj och polisen) förstod hennes liv var i fara.
Citera
2022-11-10, 12:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba65
Det sas just nu på lokalradion p4 att den ena fortfarande nekar men att den andra inte vill uppge längre vad hon tar ställning till. Jönköpings radion P4 nyheterna kl 11.30. Undrar om en av dem börjar vackla då eftersom båda nekat tidgare?

Hittar inte det uttalandet.
Kan du länka?
Citera
2022-11-10, 12:06
Medlem
JJ kommer ju neka in i graven som den psykopat hon är
Citera
2022-11-10, 12:09
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Var i Vetlanda förra veckan hörde att hon som har hittats död hade gått hårt åt en av de som sitter häktad. Den hon gick hårt åt skall tydligen ha en bokstavskombination.
En närstående skall tydligen ha tyckt att det var nog nu.

Nu är spekulationerna igång igen big time bland andra användare.. Det är precis som med "diagnoserna" i tråden, utifrån det vi hittills har på fötterna. Man blandar och ger lite, på lösa och förenklade grunder. Inte särskilt fruktbart - om man a). inte känner personerna i fråga och dessutom b). inte arbetar dagligen med DSM V och ICD-11 som verktyg.

Kan du inte förtydliga vad som menas? När skulle detta ha skett? Vad är det för person som vittnat om detta? I anslutning till utekvällen eller bara ett löst rykte? Om det ligger något i det du säger. Låter som en väldigt egendomlig ursäkt för att beröva någon livet.

För den som på allvar är intresserad av antisocial personlighetsstörning, rekommenderas forskaren Robert Hare.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-10 kl. 12:26.
Citera
2022-11-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det där låter ju faktiskt som att det skulle finnas minst en ytterligare person inblandad.

På vilket sätt då? Inget i den texten ger mig den känslan.
Citera
2022-11-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelsons
Nu när jag lyssnade på denna intervju igen så blir jag lite fundersam… detta kanske nämnts tidigare i så fall ber jag om ursäkt! Men tjejen i intervjun hoppas de hittar TT vid liv… och säger sen något i stil med ”man går ju inte och mördar för ett fjortisbråk”
Jag hör de ju detta innan hon hittades men när jag lyssnar igen förstår jag inte varför man säger ”mördar” var tjejerna ens misstänka för mord då?
Ser inget konstigt i det. TT var borta under mystiska omständigheter, 2 misstänkta för människorov, inga livstecken. Klart att familj och vänner börjar undra om hon är död, även om de hoppas att hon lever. Om hon skulle vara död så ligger det ju nära till hands att misstänka de som tros ha kidnappat henne för att ha mördat henne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Även om man inte ska dra för stora växlar på det, är det en intressant formulering. Man skulle kunna tänka sig att det ligger närmare till hands att tro att hon är kidnappad eller råkat illa ut pga någon helt annan. Sedan vet man förstås inte hur tankarna gått, de kan ju ha diskuterat alternativet mord som värsta scenario precis innan.
Det lite anmärkningsvärda är att kopplingen mellan mord och JJ redan finns där i talet, när de ännu inte vet vad som hänt, ja. Att mörda någon för en större konflikt än ett fjortisbråk, borde ju inte heller vara aktuellt i normala fall.

Ja min tanke är väl att personen ifråga gör denna intervju för att man är helt säker på att vännerna inte skulle kunna ha begått människorov… jag tänker att personen försöker förminska själva anklagandet. Så varför drar man då igång på alla växlar och så långt som mord… finns ju en hel del där i mellan. Men som sagt kan ju vara för att ryktet gått på stan…
Citera
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hittar inte det uttalandet.
Kan du länka?
https://sverigesradio.se/avsnitt/2039715
Citera
2022-11-10, 12:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GusGrissom
På vilket sätt då? Inget i den texten ger mig den känslan.

Om de ”bara” är misstänkta för människorov men brottsrubriceringen är mord.
Citera
2022-11-10, 12:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alba65
https://sverigesradio.se/avsnitt/2039715

Ah, ok.
Så den andra kvinnan (som inte har Maria Birkhamma som försvarsadvokat), där vill inte advokaten säga hur den häktade ställer sig till brottsmisstanken i nuvarande läge.

Det handlar alltså om MH.

Tillägg:

Då det verkar som att JJ inte valldes på platsen vid JJ:s lgh, kan det faktiskt vara så att MH har öppnat upp lite.

Men det behöver inte alls vara så heller. Jag vet ju att i andra fall har fensikerna varit in upprepade gånger i den misstäktas hus för att ta förnyade prover/hämta gods mm.
Senast redigerad av notknapparen 2022-11-10 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in