2022-11-10, 09:04
Medlem
ellaaas avatar
Jag tycker att det faktum att det inte kommit fram något tydligt motiv från vänner utöver en konflikt mellan JJ och Tove talar för teorin att det handlar om svartsjuka grundad i JJ:s personlighet.

De här människorna är unga men kan trots det se att hon är manipulativ och styrande.

Att JJ och MH:s vänner inte kan tro att de/JJ mördat över en ”fjortiskonflikt” tror jag helt enkelt beror på att normala människor har svårt att förstå hur sociopater/emotionellt instabila reagerar på att bli utmanade. Man kan inte tro att en vän gjort något sådant.

Att kalla det fjortiskonflikt är ett sätt att försöka dämpa allvarligheten i det, vilket också visar på hur oförstående de är för de här psykologiska mekanismerna.

En mogen, sund och stark person som Tove kan emellertid se hur giftigt ett sådant beteende är och accepterar inte det. Speciellt inte när hon själv blir måltavlan för svartsjukan med medföljande skitsnack mm.

Och för en sociopat behövs ingen påtaglig konflikt utöver det motstånd och upplevda hot som Tove utgjorde. Det är i sig nog för att väcka allt det inre raseri som ständigt lever i den emotionellt instabila.

Dock tror jag att denna teori, om den stämmer, även inbegriper mer tydliga relationsorienterade motiv som brukar komma med den här personlighetsstörningen - ex att JJ tog chansen att försöka ”sno” Toves pojkvän när hon var borta, eller att Tove försökte bryta JJ:s makt över MH.
Citera
2022-11-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Tror TT bragdes om livet i samband med dunsarna, möjligtvis var JJ orolig efter det knackat på dörren så hon var ute och rekade om det nu var så att någon granne undrade för hon måste förstått att någon hört dunsarna, det verkade ju som hon haft en klar plan med vad hon skulle ha för förklaring så de inte skulle ringa polisen, däremot när grannen frågade vart hon skulle blev hon lite paff och drog till med McDonalds?

Någon som vet
1. Stämmer det i tidslinjen att de kunnat sitta i den igenimmade bilen på morgonen om man ser till restiden då kamerorna på macken fångat bilen fram och tbx ?

2. Skulle hon kunnat lånat ut sin bil till
2 st grabbar, i en liten röd bil på McDonalds som
hon säger är hennes kompis ?

3. Grannen och JJ åkte de den gråa Skodan till McDonalds?

På tal om trean där, nån som sett till grannens Skoda Fabia på Storgatan 71?
Citera
2022-11-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensken87
"Trivdes på fyradagarskollot där medmänsklighet var den röda tråden."

Ganska opassande titel för artikeln (även om artikeln är från 2019) om det skulle visa sig att MH är inblandad och skyldig, medmänsklighet är inte synonymt med detta fall

https://www.vetlandaposten.se/2019-10-01/medmansklighet-i-fokus-nar-komback-hamnade-pa-kollo

Hon verkar helt instabil i mående, tyr hon sig till JJ som en hund, gör vad som helst
Citera
2022-11-10, 09:16
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Ja det låter rimligt. Att dom kvävde henne i panik pga folk utanför dörren.

Det tror jag också är vad som hände.
Citera
2022-11-10, 09:18
Medlem
Kan inte släppa MHs ev. Pinterest och den väldigt stora mängd bilder som är där. Någon som kan koppla namnen som följer till MH så vi vet att det verkligen är hennes?

Någon som vet om MH har syskon? Är väldigt många pin i babykläder med moster och morbror osv. Känns väldigt udda att en så ung person, utan att vara gravid, skulle pinna så väldigt specifika babykläder. Om och om igen. Och dessutom en kategori med babyprylar.
Senast redigerad av Pudelcore 2022-11-10 kl. 09:21.
Citera
2022-11-10, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Jag har väl inget liv, satt en lång stund och kollade igenom kontots vänner på Pinterest. Finns en del koppling de delarna av Småland iaf.

Tror maxgränsen ligger på 200 000 pins så än så länge inte helt galet med +30K pins. Vissa försöker tjäna pengar på Pinterest men här verkar det mer handla om att slaviskt pinna samma kille från Instagram och det verkar lite maniskt.
Samtidigt behöver man inte dra så stora växlar på den boarden som heter Diagnoser. Mest relaterat till skolarbete där även om det även är autism, asperger och adhd.

Man kan ha hemliga pins så hon ligger kanske på fler ännu ”galnare” pins vem vet.
Citera
2022-11-10, 09:20
Medlem
L.Salanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
”Tråden om Tove på Flashback har haft cirka 11 miljoner visningar och 2500 inlägg.”

2500 inlägg. Trovärdiga SR levererar. Fast de har ju iofs rätt, tråden har haft det antalet inlägg.
Fast det stämmer ju inte ens... cirka 25.750 inlägg och inom kort 2.500 sidor. Lite skillnad.
Citera
2022-11-10, 09:21
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellaaa
Jag tycker att det faktum att det inte kommit fram något tydligt motiv från vänner utöver en konflikt mellan JJ och Tove talar för teorin att det handlar om svartsjuka grundad i JJ:s personlighet.

De här människorna är unga men kan trots det se att hon är manipulativ och styrande.

Att JJ och MH:s vänner inte kan tro att de/JJ mördat över en ”fjortiskonflikt” tror jag helt enkelt beror på att normala människor har svårt att förstå hur sociopater/emotionellt instabila reagerar på att bli utmanade. Man kan inte tro att en vän gjort något sådant.

Att kalla det fjortiskonflikt är ett sätt att försöka dämpa allvarligheten i det, vilket också visar på hur oförstående de är för de här psykologiska mekanismerna.

En mogen, sund och stark person som Tove kan emellertid se hur giftigt ett sådant beteende är och accepterar inte det. Speciellt inte när hon själv blir måltavlan för svartsjukan med medföljande skitsnack mm.

Och för en sociopat behövs ingen påtaglig konflikt utöver det motstånd och upplevda hot som Tove utgjorde. Det är i sig nog för att väcka allt det inre raseri som ständigt lever i den emotionellt instabila.

Dock tror jag att denna teori, om den stämmer, även inbegriper mer tydliga relationsorienterade motiv som brukar komma med den här personlighetsstörningen - ex att JJ tog chansen att försöka ”sno” Toves pojkvän när hon var borta, eller att Tove försökte bryta JJ:s makt över MH.

Jag håller med dig.
Känslor kan ju vara väldigt intensiva, och ngt som ett halvår senare ses som superbanalt kan kännas som hela ens värld när det händer. Om man då saknar normala spärrar så kan man begå brott på bisarra grunder. Framförallt när alkohol är inblandat.
Citera
2022-11-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
Fast det stämmer ju inte ens... cirka 25.750 inlägg och inom kort 2.500 sidor. Lite skillnad.

De säger cirka 25 tusen inlägg i inslaget så det är en felskrivning man kan bortse från.
Citera
2022-11-10, 09:26
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tror maxgränsen ligger på 200 000 pins så än så länge inte helt galet med +30K pins. Vissa försöker tjäna pengar på Pinterest men här verkar det mer handla om att slaviskt pinna samma kille från Instagram och det verkar lite maniskt.
Samtidigt behöver man inte dra så stora växlar på den boarden som heter Diagnoser. Mest relaterat till skolarbete där även om det även är autism, asperger och adhd.

Man kan ha hemliga pins så hon ligger kanske på fler ännu ”galnare” pins vem vet.

Ja jag tkr inte heller det var nåt speciellt där direkt. Fick känsla av tristess. Sitta och pinna för att man är ensam typ.

Edit: och ja, innehåll som kanske pekar mot npf-diagnos och icke-heterosexuell läggning. Men kan ju lika gärna va intresse av frågorna också. Men ja användarnamnet, vart folk bland vännerna kommer ifrån och intresset för typ afro-amerilkansk kultur/anti-rasism tkr jag pekar mot att det skulle va henne
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-11-10 kl. 09:30.
Citera
2022-11-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelcore
Kan inte släppa MHs ev. Pinterest och den väldigt stora mängd bilder som är där. Någon som kan koppla namnen som följer till MH så vi vet att det verkligen är hennes?

Någon som vet om MH har syskon? Är väldigt många pin i babykläder med moster och morbror osv. Känns väldigt udda att en så ung person, utan att vara gravid, skulle pinna så väldigt specifika babykläder. Om och om igen. Och dessutom en kategori med babyprylar.

MH har en bror som är 20 år, han är också adopterad i familjen.
Citera
2022-11-10, 09:27
Medlem
ellaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Jag håller med dig.
Känslor kan ju vara väldigt intensiva, och ngt som ett halvår senare ses som superbanalt kan kännas som hela ens värld när det händer. Om man då saknar normala spärrar så kan man begå brott på bisarra grunder. Framförallt när alkohol är inblandat.

Exakt. Alkoholens roll i att ytterligare dämpa spärrarna tror jag är väldigt viktig här. Det bidrar säkert också till svårigheter att erkänna, då gmg kanske inte känner sig lika skyldig då mordet inte var grundat i nykter och medveten intention att döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in