Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Eller så berättar du för polisen?
Du vet ju inte om de har lyckats knäcka koden?
Om nu JJ är som Stefan D då, som inte ville lämna ut den (sen). När han tyckte att de hade chansen vill säga.
Förstår jämförelsen.
Den infon ska de redan ha.
Menar så här, MGM nekar ju till att ha med rovet och mordet att göra. Om inget hänt sen åklagare/polis senast uppdaterade oss om läget då alltså. Då lämnar man ut sina konton med allt vad det kan innebära av pinsamheter däri. För om möjligt rentvå sig. Som Stefan i Örebro hade kunnat göra. Ja alltså inte rentvå sig men lämna ut då. Där fick polisen istället jobba lokalt i dator och mobilen. Men ingen åtkomst till servrar/molnet. Alltså inga inloggningar i konton. Men konton var kända och det bör tjejernas vara också för utredarna och "spets- resp specialkompetensen" polisen uttalat sig om.
Utvecklaren av polisens system för att analysera mobil- och datortömningar har några webinar här senare i år där de kommer presentera senaste rönen kring "artefakter", alltså spår som människor lämnar efter sig i mobiler och datorer. Kommer handla om att hitta enheter, alltså Find my iphone och sånt. Även tidsstämplar i soc medier-appar. Då hur de sparar tidsstämplar osv. Och lite skillnader på hur artefakter ter sig mellan enheten och molnet. Kanske jag kollar själv om jag får tid.
Åter till fallet i Örebro och Stefan och Google då. I den fupen fanns det många olika Googlekonton för de "otrogna" huvudpersonerna hade kommunicerat med fejk-konton i andra namn. Ett Google-konto jag hittade hade inte polisen koll på vad jag minns. Testa att skriva in htdlwd @ gmail.com i ett nytt mejl i Gmail och se bilden som dyker upp. Tryck inte på skicka dock...
För de som inte vill testa "live" så ser det ut så här:
https://www.bildtagg.se/bild/pov5su4ex0rywpjoltctr5ft
Ser ni bilden som kommer upp? På de två. Användarnamnet var en lek med hans nick vid Geocaching (kolla geocaching.com för den oinsatte) och att hon skulle peta in hans efternamn i hennes initialer. Kända Google-konton och nåt fynd på Github ledde mig till detta konto (googla) där de hade haft "fräckheten" att under den tid Stefan var otrogen att ha ett konto på Google med bild och allt på han och älskarinnan.
Så med den anekdoten så vill jag visa vad man kan göra med Google-konton utan att hacka och hålla på. Det ena kan leda till det andra och hittar jag nåt så¨meddelas polisen och/eller tråden så klart. Finns lagliga bakvägar lite här och där i vad som i folkmun brkar kallas cyber space.
Vi ska vända på alla stenar om polisen stöter på patrull vart det lider. Om de nu inte erkänner. I fallet du nämnde var fupen nerlusad med tömningar av alla möjliga enheter. Bland dessa uppkopplade ungdomar lär det knappast bli nån skillnad.