2022-11-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En mobil kopplar upp sig när den stängs av. Så kallad handskakning. Utifrån det skulle 03.50 kunna vara den tidpunkt då mobilen stängdes ner.

Ja, och så är det sannolikt i detta fallet. Mobilen stängs troligtvis av innan hennes bil syns vid Gulf. Alltså innan bilresan påbörjas.
Citera
2022-11-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Nej Koltorpet 1 verkar fridlyst. Den kåken ska man inte diskutera.
Nog inte så farligt. Har kompisar i 45-55 årsåldern som har tillbringat mycket sommar och eventuellt en del öl där
Citera
2022-11-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
De kan ha gjort av sig med Toves tillhörigheter som plånbok och nycklar förutom mobiltelefonen och varför jag hoppas att man hittar hennes mobiltelefon för då kan man ta reda på vilka personer som Tove pratade med och om någon utav de misstänkta kvinnliga GM kan ha hotat Tove med våld via SMS meddelande och i så fall om någon av GM hotat Tove via SMS efter bråket inne på Nöjet så borde man lägga till brottsrubriceringen Olaga Hot.

Polisen kan få tillgång till ev. SMS och samtalslistor från operatören. Men de kan också, tydligen, få info från tex. Snapchat och Meta om TT/MGM kommunicerat med någon via sociala medier (har jag lärt mig här i tråden).
Citera
2022-11-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetlemmy
Nog inte så farligt. Har kompisar i 45-55 årsåldern som har tillbringat mycket sommar och eventuellt en del öl där
Kanske JJ också varit där i något ärende tidigare.
Citera
2022-11-09, 22:57
Medlem
Citat:
Kanske JJ också varit där i något ärende tidigare.
Mycket otroligt i deras sällskap. Men visst, kanske åkt ner med hästen.?
Citera
2022-11-09, 22:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Med tanke på ditt inlägg så ställer jag frågan: är det alltså möjligt att bli dömd för mord mm trots nekande ?
Räcker det med teknisk bevisning mm ?

Varför hävdar vissa här i tråden att de MGM är ute snart om de fortsätter neka ?
Det behövs inget erkännande, avgörande är att åklagaren kan bevisa vem, vad, när, var, hur och varför det hänt.
Att några inbillar sig att J och M släpps om de nekar beror på att de har noll koll.
Senast redigerad av sybel 2022-11-09 kl. 23:11. Anledning: korrigering
Citera
2022-11-09, 23:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, och så är det sannolikt i detta fallet. Mobilen stängs troligtvis av innan hennes bil syns vid Gulf. Alltså innan bilresan påbörjas.

Ja så tycker jag att det ser ut. Jag antar att profilen Avel skulle kunna bekräfta sannolikheten för det scenariot.
Citera
2022-11-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetlemmy
Mycket otroligt i deras sällskap. Men visst, kanske åkt ner med hästen.?
Brukar många vara och bada där i sjön eller är det någon annan sjö i Nye som är mer eftertraktad just när det gäller att bada?.
Citera
2022-11-09, 23:01
Medlem
Jofs avatar
Märkligt att det ska vara så svårt att knäcka det här mordet.
Det är ju ingen skjutning bland invandrarpojkar där alla håller tyst.
Citera
2022-11-09, 23:04
Medlem
Citat:
Brukar många vara och bada där i sjön eller är det någon annan sjö i Nye som är mer eftertraktad just när det gäller att bada?.
Skulle säga att nästan all sjöar utan Flagesjön är populärare. Svårt att hitta dit, mycket dy och inget allmänt
Citera
2022-11-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det enda vi med säkerhet vet om fallet, är ju detta:
1. Ett röstmeddelande har ett sådant innehåll att polisen omedelbart gör insatser..

Nej. Det vet vi inte med säkerhet. Finns inte bekräftat någonstans att det skulle röra sig om ett röstmeddelande, enbart trådsanning än så länge.

Vad vi vet: medier har skrivit att Tove 02:30 ringde sin pojkvän och sa att hon var på väg hem.
Citera
2022-11-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller så berättar du för polisen?
Du vet ju inte om de har lyckats knäcka koden?
Om nu JJ är som Stefan D då, som inte ville lämna ut den (sen). När han tyckte att de hade chansen vill säga.

Förstår jämförelsen.
Den infon ska de redan ha.

Menar så här, MGM nekar ju till att ha med rovet och mordet att göra. Om inget hänt sen åklagare/polis senast uppdaterade oss om läget då alltså. Då lämnar man ut sina konton med allt vad det kan innebära av pinsamheter däri. För om möjligt rentvå sig. Som Stefan i Örebro hade kunnat göra. Ja alltså inte rentvå sig men lämna ut då. Där fick polisen istället jobba lokalt i dator och mobilen. Men ingen åtkomst till servrar/molnet. Alltså inga inloggningar i konton. Men konton var kända och det bör tjejernas vara också för utredarna och "spets- resp specialkompetensen" polisen uttalat sig om.

Utvecklaren av polisens system för att analysera mobil- och datortömningar har några webinar här senare i år där de kommer presentera senaste rönen kring "artefakter", alltså spår som människor lämnar efter sig i mobiler och datorer. Kommer handla om att hitta enheter, alltså Find my iphone och sånt. Även tidsstämplar i soc medier-appar. Då hur de sparar tidsstämplar osv. Och lite skillnader på hur artefakter ter sig mellan enheten och molnet. Kanske jag kollar själv om jag får tid.

Åter till fallet i Örebro och Stefan och Google då. I den fupen fanns det många olika Googlekonton för de "otrogna" huvudpersonerna hade kommunicerat med fejk-konton i andra namn. Ett Google-konto jag hittade hade inte polisen koll på vad jag minns. Testa att skriva in htdlwd @ gmail.com i ett nytt mejl i Gmail och se bilden som dyker upp. Tryck inte på skicka dock...

För de som inte vill testa "live" så ser det ut så här:

https://www.bildtagg.se/bild/pov5su4ex0rywpjoltctr5ft

Ser ni bilden som kommer upp? På de två. Användarnamnet var en lek med hans nick vid Geocaching (kolla geocaching.com för den oinsatte) och att hon skulle peta in hans efternamn i hennes initialer. Kända Google-konton och nåt fynd på Github ledde mig till detta konto (googla) där de hade haft "fräckheten" att under den tid Stefan var otrogen att ha ett konto på Google med bild och allt på han och älskarinnan.

Så med den anekdoten så vill jag visa vad man kan göra med Google-konton utan att hacka och hålla på. Det ena kan leda till det andra och hittar jag nåt så¨meddelas polisen och/eller tråden så klart. Finns lagliga bakvägar lite här och där i vad som i folkmun brkar kallas cyber space.

Vi ska vända på alla stenar om polisen stöter på patrull vart det lider. Om de nu inte erkänner. I fallet du nämnde var fupen nerlusad med tömningar av alla möjliga enheter. Bland dessa uppkopplade ungdomar lär det knappast bli nån skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in