2022-11-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Helt fel, man hade bra försvar av staden på pappret innan Generalen som hade ansvaret för det visade sig vara Rysk kollaboratör, man grep han senare vid gränsövergången till Moldavien med hela bilen full med Pengar och han sitter i förvar nu.

Men då var det ju inget bra försvar om det var en rysk general som ledde det. 😅
Citera
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Ja, rysslands ekonomi är långt mindre än hälften av tysklands...

Så rysk ekonomi är inte någon stor ekonomi.
Varav hälften av pengarna hamnar i oligarkernas djupa fickor. Efter det att alla poliser har avlönats, vars viktiga uppgift är att upprätthålla diktaturen, kvarstår bara småpengar (jämförelsevis). Det räcker inte till att upprätthålla militär kapacitet värdigt en supermakt likt USA eller Kina.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
:
– Det här är ett oerhört stort nederlag [för ryssarna], säger överstelöjtnant Joakim Paasikivi.

– Det här är ett oerhört stort nederlag [för ryssarna]. Militärt för att man då har man gett upp alla möjligheter, även om de har varit osannolika, att fortsätta längs Svarta Havs-kusten och hota Mykolaiv och gå vidare mot Odessa.

– Men även politiskt, det här var ju den första staden man tog. Det här är ju ett tydligt tecken på att Putins plan inte håller, i synnerhet som det annekterade Cherson-områdets huvudstad nu befrias av ukrainarna. Det pekar ju också på det absurda i den ryska föreställningen att man kan gå in och erövra mark och hävda att det är ens egen, säger Paasikivi.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...svarsministern

Från Ukrainsk sida;
Det borde väl inte finnas civila kvar väster om Dniepr där Ukrainska armén nu håller till.
Hur skall de hålla postionerna ifall man lägger in en bombmatta över ukrainska trupperna som Nato gjorde i Serbien.

Här är ändå (kanske) nåt som inte riktigt går ihop....ryska presstaleskvinnan talade om fredförhandlingar samtidigt som Ryssland retirerar.
Lite för bra för att vara sant?
Att det ändå inte ligger en hund begraven.?
Jag kan inget om krigföring men anyway.....?

Hur skulle ryssarna kunna lägga en ”bombmatta” över ukrainska ställningar runt Kherson tänkte du? Deras flyg vågar sig inte över gränsen till ukrainskt territorium längre, de blir nedskjutna i för hög grad.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Dock lär det väl bli svårare för ukrainska styrkor att fortsätta framryckningen på andra sidan Dnipro. Dels för att de ryska ockupanterna rimligen har förberett försvarslinjer där och för att själva flodöverfarten i sig är utsatt.

Ja ryssarna har gjort försvarslinje där, Ukraina kommer kanske göra småattacker över floden med specialtrupper. Men mesta trupperna flyttar de till östra delarna. Luhansk, Donetsk och Zaporizhzhia. Men det gör ju Ryssland också så det kommer bli mer koncentrerat med trupper från båda sidor där.
Citera
2022-11-09, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det tog åtskilliga veckor innan västvärlden samlade sig till en gemensam insats för att stötta Ukraina, innan dess var det Ryssland mot Ukraina och inget annat. Sen är det ju inte bara att skeppa över massa moderna vapen till Ukraina, det tar ju månader och år att lära sig använda detta och att implementera det i sitt försvar på ett vettigt sätt.

Det tog dagar din lögnare!
Vem minns inte strömmen av oligarkernas privatjet från Moskva och Leninggrad och London som man kunde observera på flight 24, när väst stängde luftrummet och inledde omhändertagandet av Yachter, slott våningar och fastigheter worldwide och fullständigt yrvakna och oförberedda på de omfattande restriktionerna. Skriv inte om historien.

Moderna vapen designade för ww3
räcker det ofta att bara knäppa av.
Varför tror du att en manpad robot för pansar eller flyg kostar flera miljoner per styck? Det är inte ryzkt artilleri för ww2 eller kalla kriget vi talar om
Citera
2022-11-09, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att det är strömlöst nu behöver ju inte betyda att det inte går att reparera. Att 45% av elnätet för tillfället är utslaget betyder inte att det har upphört att existera. Jämför Sydsverige under stormen Gudrun (den riktiga alltså, inte yrvädret Sky-man).

Ja och sen förstöra det igen. Det går snabbare att förstöra det än laga det.

Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Kanske. Men jag tror inte det kommer gå så.
Dom har grävt ner sig väldigt nära floden och ställt ut sina betongbunkrar. Men dom verkar ju inte bry sig om att deras egna dör i någon större utsträckning så vi får se.

Det verkar inte nån av sidorna bry sig om.
Citera
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Jo, även jag läser RT. Med modifierad /etc/hosts

Jag har dock inte moddat min hosts-fil heller, och kommer ändå åt RT. Så... Vad är din poäng?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Censur… har du prövat att gå in på https://www.rt.com/ på senare tid?
Jag kommer också in på RT.com. Sitter i Sverige utan VPN. Vad är din poäng?
Citera
2022-11-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland lägger 500 miljarder kr på sitt försvar varje år.
Sedan länge.
10 gånger mer än sverige.
En pytte ekonomi.
Japp.

Hur fan kan ryssarna vara så jävla dåliga med den militära budgeten? Häpnadsväckande. Ukraina har inte lagt ens en tiondel av de summorna värt att notera.
Citera
2022-11-09, 20:18
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Jag har dock inte moddat min hosts-fil heller, och kommer ändå åt RT. Så... Vad är din poäng?

Min poäng är att RT censureras, av statstelefonin och andra, på order av EU. Det hindrar inte att RT är åtkomligt från vissa leverantörer.
Citera
2022-11-09, 20:19
Medlem
erektidiots avatar
Citat:
Min poäng är att RT censureras, av statstelefonin och andra, på order av EU. Det hindrar inte att RT är åtkomligt från vissa leverantörer.

Svag "order" om det inte behöver efterlevas utan rättslig påföljd.
Citera
2022-11-09, 20:19
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Bristfälliga…dom har förstört rätt mycket och försvagat Ukraina som var målet.

Ja just det, ryssen är bäst på sjukhusbombning, men det kanske inte är så kul att göra en presentation på.

Indien vill säkert ha högprecision och inte halvmanuella system som kryssaren Moskvas luftvärn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in