Citat:
Ursprungligen postat av
snasavglas
Intressant, men måste schizofreni nödvändigtvis medföra tankar på att skada andra? Paranoia och vanföreställningar absolut, men finns tankar om våldshandlingar typiskt med i bilden?
Jag tror också att han tar sitt liv vid första möjliga tillfälle.
Jag vet inte hur vanligt det är med tankar om våldshandlingar. Statistiska Centralbyrån? Ni har ett uppdrag. Kanske samma procentenhet bland psykiskt sjuka som för den allmänna befolkningen? Men jag har inte den blekaste aning. I USA hade han blivit fastspänd i en stol om inte psykofarmakan hjälper. Det var en som dog så, av en propp.
Personligen så har jag mentalt våldsamma tendenser. Sist jag hade en långvarig psykos (var omedicinerad och isolerad) typ 2011 så tänkte jag konstant på hur jag dödade allt och alla, främst med mina mentala klor men också på mer kreativa sätt som att bita huvudet av folk och slita ryggraden ur dem. Det våldsammadste jag gjorde fysiskt var att gå bärsärkargång på min lägenhet med ett samurajsvärd och sparka sönder en lampa efter att jag blivit tvångsintagen. Men jag var verbalt extremt våldsam första tiden vid inläggningen. När psykiatrikern frågade hur jag mådde sa jag att jag kände för att döda henne med en yxa. Sa till en medpatient också att jag ville döda honom. Sorry Tim, sorry den blonda psykiatrikern. Gav vid någon tidpunkt vid inläggningen upp mina gamla mentala tekniker och bestämde mig för att visualisera saker som en fullmåne och min döda katt. Kanske var det psykofarmakan de injicerade i min höft ståendes som hjälpte, kanske var det traumat att bli inspärrad. Har tagit mig typ 10år att någorlunda återhämta mig från inspärrningen och anpassa mig till psykofarmakans verkningar.
Jag vet inte, men jag tror att våldstankar bland schizofrena inte är normen direkt. Som sagt, ett uppdrag för Statistiska Centralbyrån!