Citat:
En anledning till att omvärlden bör avsluta det här kriget asap är att det är ett krig mellan två parter som bägge via sitt sovjetiska arv uppvisade enorm stryktålighet när de upplevde sig angripna i WW2. Man brukar säga att ryssar är bra på att lida. Men guess what - de som bor i Ukraina har samma arv. Väldigt många i Kiev tror (IMO felaktigt) att om de slutar slåss så kommer ryssen och tar dem. Min call är att där inte blir några stora folkliga protester mot Zelensky under vintern, däremot flyttar kanske så många som möjligt till bättre ställen - kan också vara bättre uppvärmda hus västerut.
Och nej, ukrainska armén är inte kapabla att skydda sina civila just nu från ryssen. De har koncentrerat mycket resurser på att få offensiv kapacitet.
Och nej, ukrainska armén är inte kapabla att skydda sina civila just nu från ryssen. De har koncentrerat mycket resurser på att få offensiv kapacitet.
Håller med, men idag jämfört med tiden för 1a o 2a världskriget med bättre boende- och levnadsförhållanden i stort så är toleransgränsen mycket mindre idag.
De senaste 40-50 åren har nästan "alla" fått en rätt bra levnadsstandard.
Dagens St Petersburg är inte densamma som Leningrad och inte levnadsförhållanden heller. Tyskarna lyckades inte ta Leningrad. Mänskorna flydde inte men hade de en chans att fly? Nej. Situationen idag är annan idag exempelvis I Kiev eller Lviv. Det är "bara" att hoppa på tåget eller bussen och åka till Väst och veta att nån ordnar boendet (eller åka till Ryssland om man bor i sydöstra Ukraina).
Mänskan idag är mycket mindre stryktålig än förr.
Jag räknar hela Ukraina som relativt modernt samhälle även om det är det fattigaste i Europa (vill jag minnas)
Felet är att många tror att Ryssland är ett underutvecklat land som lever som på 1800- talet.
Det finns inget i Sverige som inte skulle finnas i Ryssland utom Kalles Kaviar och surströmming😉
Men visst, du har säkert rätt att det finns ett arv som gör att det rysksovjetiska arvet står emot motgångar bättre än vi gnällpottor i väst.
Vi har det nästan för bra.