2022-11-09, 15:05
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Mordförsök på en partiledare är väl självklart terrorbrott.

Något mordförsök på partiledare har inte skett.
Citera
2022-11-09, 15:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
"Googla" är inte en källhänvisning, utan ett bevis på att man inte har en aning om vad man pratar om. Du har fel, tack då kan vi gå vidare och stryka den ogrundade tesen om att han inte kunnat få hjälp.
Löjligt. TE säger själv att han inte fått någon hjälp av psykiatrin. Det är bevis nog. Det finns lagkrav på att vården ska vara anpassad till patientens behov och av god kvalitet. Så har uppenbart inte varit fallet.
Citera
2022-11-09, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Något mordförsök på partiledare har inte skett.

Planera attentat/mord då.
Terrorbrott.
Citera
2022-11-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Löjligt. TE säger själv att han inte fått någon hjälp av psykiatrin. Det är bevis nog. Det finns lagkrav på att vården ska vara anpassad till patientens behov och av god kvalitet. Så har uppenbart inte varit fallet.
Jag förstår att du också har negativa erfarenheter av psykiatrisk vård, men att han själv inte anser sig ha fått hjälp är inte samma sak som att kunskapen helt saknas i Sverige, eller ens att han de facto inte har fått hjälp. Han påstår sig ju ha en lång historik av kontakt med psykvården i Sverige - och det är även klarlagt att han avböjt vård i häktet. Det lär inte vara första gången.
Citera
2022-11-09, 15:13
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Planera attentat/mord då.
Terrorbrott.

Det får rättegången visa i så fall.
Citera
2022-11-09, 15:14
Medlem
Texterna från hans anteckningsbok var bland det mest genanta jag läst.
Citera
2022-11-09, 15:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

”Bevis nog”? Man kan självklart inte ta något TE säger på allvar. Snubben är ju skvatt galen.

Men sen stämmer det såklart att han inte fått den hjälp han behöver. Annars hade tanten levt i dag.
Citera
2022-11-09, 15:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag förstår att du också har negativa erfarenheter av psykiatrisk vård, men att han själv inte anser sig ha fått hjälp är inte samma sak som att kunskapen helt saknas i Sverige, eller ens att han de facto inte har fått hjälp. Han påstår sig ju ha en lång historik av kontakt med psykvården i Sverige - och det är även klarlagt att han avböjt vård i häktet. Det lär inte vara första gången.
Alla med minsta kunskap om vården vet att psykiatrin fungerar oerhört dåligt i Sverige och att resursbristen är stor. Om du försöker förneka det blir det bara löjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
”Bevis nog”? Man kan självklart inte ta något TE säger på allvar. Snubben är ju skvatt galen.

Men sen stämmer det såklart att han inte fått den hjälp han behöver. Annars hade tanten levt i dag.
TE:s berättelse bevisar att vården inte fungerat i enlighet med patentlagen och andra tillämpliga lagar. Psykiatrins roll är central när det gäller dådet och jag hoppas verkligen att journalerna gås igenom och att ansvariga läkare förhörs ordentligt. Men jag tvivlar på att det kommer att göras.
Citera
2022-11-09, 15:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Alla med minsta kunskap om vården vet att psykiatrin fungerar oerhört dåligt i Sverige och att resursbristen är stor. Om du försöker förneka det blir det bara löjligt.
TE:s berättelse bevisar att vården inte fungerat i enlighet med patentlagen och andra tillämpliga lagar. Psykiatrins roll är central när det gäller dådet och jag hoppas verkligen att journalerna gås igenom och att ansvariga läkare förhörs ordentligt. Men jag tvivlar på att det kommer att göras.

TEs berättelse bevisar ingenting. Han störd i huvudet och skulle lika gärna kunna tro att rymdödlor från mars styr världen.

Däremot finns det nog flera som jobbat med honom inom psykiatrin som kan intyga att han inte fått den hjälp han behövt.
Citera
2022-11-09, 15:27
Medlem
Straminskys avatar
Citat:

Ja orsakerna till varför brott sker tycks ju alltid hamna längst ner.
Istället har det mesta handlat kring att det, åtminstone i början, var nazism och sedemera att Annie Lööf var en möjlig måltavla.

Av detta följer sen rop om "terror" "hot mot demokratin" osv.
Citera
2022-11-09, 15:31
Bannlyst
Väldigt många i tråden som kör samma retorik som Dan Eliasson och tycker det är så synd om mördaren. "Buhuhuh psykiatrivården har svikit honom", "Hur kunde det bli så här" osv osv. Men det var väl egentligen väntat att han skulle bli specialbehandlad av nationalisterna på flashback.
Citera
2022-11-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajshyddeviking
Väldigt många i tråden som kör samma retorik som Dan Eliasson och tycker det är så synd om mördaren. "Buhuhuh psykiatrivården har svikit honom", "Hur kunde det bli så här" osv osv. Men det var väl egentligen väntat att han skulle bli specialbehandlad av nationalisterna på flashback.

När oskyldiga barn skjuts till döds och flickor överfalls och våldtas i parker av 5 gärningsmän per gång så är det nog ganska få som orkar tycka synd och bry sig om en person som bidragit till att det blivit som det blivit(kopparormen). Många har även anhöriga som de vet inte fått någon hjälp av psykiatrin vilket inte sällan resulterat i självmord.

Jag säger inte att hans dåd är rätt för det var det inte, men du måste förstå att kopparormen står ganska lågt i rang över folk att tycka synd om i det här landet. Folk har inte obegränsat med empati utan gör sina prioriteringar.

Med detta sagt tar jag dock avstånd från liknande våldshandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in