2022-11-09, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Det vore intressant och av allmänintresse att få veta vilka fler namn som stod på hans nu kända lista, likosm vilka fler framträdanden under Almedalsveckorna än Annie Lööfs han närvarat vid. Han (mördaren) kan ju potentiellt ha varit livsfarlig för en hel del personer i så fall, och om dessa har olika partifärger eller funktioner i de allmänna så framgår kanske en tydligare bild av verkligt uppsåt eller enbart sinnessjukdom. Oavsett vilket måste man låsa in dessa och kasta bort nyckeln, det går alldeles för många dårar med latent våld i sig på våra gator redan.
I-MW var nr 1, Hanna Stjärne nr 2 och AL nr 3 på ”listan”. TE har också uppgett att det lika gärna hade kunnat vara någon annan partiledare inklusive Jimmie Åkesson.
Citera
2022-11-09, 14:19
Medlem
Kan någon vänlig själ förklara hur detta kunde bli åtal för terrorism?
Citera
2022-11-09, 14:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Åklagaren har uttryckt det såhär i ansökan om stämning (aktbil. 54):
[…]
Den ovan angivna gärningen har allvarligt kunnat skada Sverige och har av Theodor Engström begåtts i avsikt att injaga allvarlig fruktan hos befolkningen eller del av befolkningen i Sverige.
Det är terroristbrott enligt 4 § Terroristbrottslagen (2022:666).
Senast redigerad av Totius 2022-11-09 kl. 14:29.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Autismspektrumstörningar kräver speciell kompetens inom vården. Denna kompetens saknas i Sverige. Felet ligger helt hos vården och politiken.

Källa på det?
Citera
Medlem
Han är en typisk flashback användare. En svenne.
Citera
2022-11-09, 14:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig

Mordförsök på en partiledare är väl självklart terrorbrott.
Citera
2022-11-09, 14:30
Medlem
"I hate the Swedish people"
"Sick boy murder"
"You get what you fucking deserve"

Vilken jävla tönt. Hans föräldrar måste visserligen varit helt värdelösa som låtit honom härja fritt på internet eftersom han uppenbart inte kunnat skilja verklighet från fantasi, men aset är ju en parodi på alla kränkta incels någonsin.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/nu-stalls-theodor--engstrom-infor-ratta/
Citera
2022-11-09, 14:35
Medlem
Det är bara att lyssna på hur han låter, han borde uppenbarligen ha haft en tvångströja på sig för länge sen. Man kan dock inte skylla allt på psykisk sjukdom. Det är verkligen obehagligt att Nazismen sprids och att NMR har börjat med terrorism nu för tiden, de blir allt mer radikaliserade. https://tv.aftonbladet.se/video/349004/theodor-engstrom-fullstandigt-riggat
Citera
2022-11-09, 14:36
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Jag är TeamTheodor i alla fall.
Hoppas att han mår bättre nu när han kraschat spökburen och att politikerna tar till sig detta och tar krafttag mot den psykiska ohälsan.
Annie Lööf verkar dock mest snacka om hur rädd hon varit själv, hon verkar inte begripa nånting.
TE. Jag tycker så fruktansvärt synd om mannen, och jag skiter i om folk går i taket för det.

Han är redig och samarbetar efter bästa förmåga. Han har gjort klart att hans motiv inte är politiska i egentlig mening, utan grundar sig i psykisk ohälsa. Det han gjort är så klart väldigt drastiskt, men han framstår ändå mest som en egen/udda, mycket intelligent person av det slag som inte har någon plats i vårt samhälle. Kan bara hoppas att den här tragiska episoden leder till förbättringar inom psykiatrin, fast det tror jag inte att den gör. Det är ju knappast meningsfullt med medicinering eller typ KBT i fall som dessa, eftersom han är som han är. Bortsett från det uppenbara, mordet, ligger tragiken i att han aldrig lyckats lära sig hantera sina känslor och problem, och de problemen bottnar lika mycket i hans personlighet som i det omgivande samhället och dess bemötande.
Citera
2022-11-09, 14:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Källa på det?

Sök på ”autismspecifik kompetens”. Ett exempel:https://www.autismforum.se/om-autism/forskning/kronikor-2012/autismspecifik-kompetens-maste-vara-grunden/
Citera
2022-11-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
TE. Jag tycker så fruktansvärt synd om mannen, och jag skiter i om folk går i taket för det.

Han är redig och samarbetar efter bästa förmåga. Han har gjort klart att hans motiv inte är politiska i egentlig mening, utan grundar sig i psykisk ohälsa. Det han gjort är så klart väldigt drastiskt, men han framstår ändå mest som en egen/udda, mycket intelligent person av det slag som inte har någon plats i vårt samhälle. Kan bara hoppas att den här tragiska episoden leder till förbättringar inom psykiatrin, fast det tror jag inte att den gör. Det är ju knappast meningsfullt med medicinering eller typ KBT i fall som dessa, eftersom han är som han är. Bortsett från det uppenbara, mordet, ligger tragiken i att han aldrig lyckats lära sig hantera sina känslor och problem, och de problemen bottnar lika mycket i hans personlighet som i det omgivande samhället och dess bemötande.

Vilken jävla röst, jag trodde att det var en tant som pratade först
https://tv.aftonbladet.se/video/349004/theodor-engstrom-fullstandigt-riggat

Vad är det som pekar på att han är särskilt intelligent? Hans resonemang är förvirrade och i osammanhängande, med uppenbara brister i logik. Han lyckas sällan uttala en fullständig mening. Jag tror att du gärna vill se honom som en person som är så smart att han av någon anledning inte skulle fungera i samhället, men inget av det han har gjort framstår som intelligent eller ens särskilt genomtänkt. Han är en lodis som beställt en Zelda-cosplay på internet och huggit ihjäl en tant, inget mer.
Senast redigerad av snasavglas 2022-11-09 kl. 14:47.
Citera
2022-11-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sök på ”autismspecifik kompetens”. Ett exempel:https://www.autismforum.se/om-autism/forskning/kronikor-2012/autismspecifik-kompetens-maste-vara-grunden/
Tack, men där framgår inte att den kompetensen helt saknas i Sverige. Det enda som stödjer ditt påstående är att det ibland saknas. Det är inte samma sak. Försök igen!

Edit: det är dessutom bara en krönika från 2010 nån gång, inte en relevant källa över huvud taget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in