2022-11-09, 09:37
Medlem
KonstapelKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Hon sätter ut grepen bara för att få ett alibi att hon varit gården

Möjligt , korkat drag i.s.f!
Citera
2022-11-09, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Kan det vara analys av hjulspår / skoavtryck / besudlingar från fyndplatsen, kanske..?

Har lite olika scenarier i huvudet. Med tanke på hur fel det kan bli med ansvarsbörda i trådsanningar, skriver jag ut olika alternativ var för sig istället för hela händelseförlopp. Det jag funderar på är:

* Om JJ har förfest, kan hon lika gärna ha efterfest. Flera personer och droger kan ha varit närvarande i lägenheten och/eller på Nöjet och i anslutning innan + efteråt.

* Rykten ska finnas om att gäster ha blivit drogade på Nöjet Lörd. 16/10 (obekräftat). I teorin kan TT & /eller hennes yngre väninna ha utsatts, om det stämmer. (Frågan i sin tur blir isf av vem /vilka. Finns droger, kan de även ha dealats med där, ngn sett det).

* Det vi vet om vistelsen på Nöjet, är att Oktoberfest firas och det är väldigt många besökare i omlopp i en stor lokal. Vi vet att bråk äger rum mellan JJ, TT. Att MH kan ha varit närvarande, medan TT uppger att hon inte hittar sin yngre väninna och är oroad över det (samtalet med barchefen 1h innan stängning) .

* Möjligen kan JJ mött upp med andra i samband med stängning, innan hemgång. Stannat o. pratat, ev. köpt droger & /eller blivit hämtad i bil någonstans på vägen. Hon är i sällskap av andra, som det verkar (styrkeförhållandet här).

* TT meddelar att hon är på väg hem under natten. Destinationen är alltså inte JJs lägenhet. Utifrån kartan kan JJ, TT, delat väg en bit. Kan TT ha blivit överfallen på väg hem? Påkörd? Påverkad? Har svårt att tro att hon skulle gå / cykla hem till JJ utifrån deras ansträngda relation och vad hon ska ha uppgivit till AW - att hon är på väg hem.

* Alternativet skulle vara, att hon av någon anledning själv väljer att konfrontera JJ genom att vända om, cykla hem till henne (mindre troligt). Till exempel om något uppdagats under kvällen, som gör TT särskilt upprörd.

* Torpet ligger i närheten av fyndplatsen. Är det andra ägare, har det väl inget med saken att göra. Är det ett ödetorp, bör det vara intressant att ha med i beräkningen som alternativ brottsplats / kunna uteslutas som densamma.

Det är tänkbart, att Lördagkvällens förlopp diskuteras av MH, JJ i den immiga bilen på Söndag-morgonen i Illharjen. Hade inget särskilt hänt, hade de legat hemma och sovit vid kl.07 på Söndagen. Att även pappan kan ha synts till där ( - och att både han och JJ lägger ut annonser för att sälja potatisgrepen omgående) är värt att notera.

Bra sammanfattning. 👍
En potatisgrep har liknande kulor i ändarna på grepen, bara för att inte spetsa potatisar o andra grödor.
Men grepen är till för den är spetsig i ändarna, o till för gödsel men kan lätt köras igenom ha***n som ett mordvapen. Den såg väldigt ren ut oxå...
Citera
2022-11-09, 09:39
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Tagit den med sig tillbaka till stan för att slänga den där? Samtidigt som pappan också lade ut grepen till försäljning.

Alltså, allting om den där grepens inblandning låter idiotiskt.

Annons på Grepen var väl endast för att få en anledning till varför hon var där hon var när/om Polisen skulle fråga henne.
Citera
2022-11-09, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Även droger som amfetamin och kokain kan ju slå ut alkoholeffekt ganska bra, nu vet jag inte om det är något som använts men inte omöjligt iaf.
Japp, de drogerna påminner som adrenalin, som de får på sjukhus eller ambulans när folk har blivit spritförgiftade. Sen kvicknar de till rätt snabbt. Men får stanna där på sjukhus tills de är nyktra igen
Citera
2022-11-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Du vet inte vad som skulle driva IL eftersom du inte vet vem som skrev det inlägget. Det har funnits användare här som vet mer än du.

Det har alltså varit någon här i tråden som känner IL så väl att hen med säkerhet kan säga vad som driver honom? Då vill jag nog ha en länk till det inlägget.

Citat:
Du vet inte om han har gjort 3 års krigstjänst för Israel. Vad är sannolikheten?

Rätt hög om han är född i Israel och bodde kvar där när han var 18. Men det i sig implicerar inte någon direkt kunskap om att få undan lik utan att det märks, och vi vet alltså inte ens om han gjort militärtjänst.

Citat:
Det finns personer som fattar dessa saker bättre än vad du gör.

Förmodligen, men jag är inte så säker på att det skulle vara du.
Citera
2022-11-09, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Annons på Grepen var väl endast för att få en anledning till varför hon var där hon var när/om Polisen skulle fråga henne.

Jag vet inte varför någon skulle behöva ha någon specifik anledning till att åka till sitt föräldrahem. Är det inte en bra mycket rimligare förklaring att pappan bad henne lägga ut en annons också på Facebook när han själv redan lagt ut en annons på en annan sida?
Citera
2022-11-09, 09:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Genom att Rickard Finndahl och hans grupp har hittat Tove så har de redan visat att de är på god väg att straffa de skyldiga. Allmänheten har ställt upp i tusentals för att visa att ingen dödar en smålänning ostraffat.
I denna långa tråd finns mycket information som verkar ha minimerats. Jag har inte kollat allt men jag ska försöka sammanfatta förloppet från det jag har läst. Mycket i tråden är desinformation, men om man läser på och mellan raderna får jag fram följande:
- Tove bråkar med JJ på Nöjet om något drogrelaterat.(skäligen troligt)
- Tove är hos JJ, ringer och säger att hon är på väg hem.(sannolikt).
- MH är vittne till ett brott.(sannolikt)
- Strax före kl 4:00 kör JJ till IL.(sannolikt)
- IL och JJ kör till stan och tar ut Tove via Lärkgatan.(skäligen troligt)
- IL och JJ kör Tove till ILs gård.(skäligen troligt)
- Vid 5:45 kör IL och JJ mot stan för att städa lägenheten.(sannolikt)
- JJ och IL använder bl.a. klorin för att städa badrummet mycket noggrant, tidigt söndag morgon.(skäligen troligt)
- Soluppgång cirka kl 7:30
- Under söndagen råder radiotystnad. JJ (och kanske IL) möter MH i Illharjen för att bestämma vad som eventuellt ska sägas till polisen.(skäligen troligt)
- JJ rekar dumpningsplatser genom att rida omkring.(sannolikt)
- Tove dumpas av IL och JJ i skogen söndag kväll.(skäligen troligt)
.
Observera att mina slutsatser kommer från de inlägg som är skrivna i denna tråden, men en del inlägg har större tyngd då de verkar ha kommit från person(er) som visste var Tove låg.
Hela dådet skylls på JJs drogrelaterade problem.
Det påstås också att ett helvete möter de ¨dömda¨ när de kommer ut, och detta skulle vara ILs motivation för att hjälpa till att städa bort kroppen. Om IL verkligen trodde på JJs offermentalitet, är oklart.
Att IL hittills lyckats flyga under polisens radar kan bero på att han förmodligen stridit i olika krig för Israel under tre års tid och då borde ha en gedigen militärkunskap som han kunde använda för att undvika upptäckt. Det kan tyckas att IL med sin akademiska, militära och kemitekniska bakgrund borde ha överlistat Rickard Finndahl och hans team, men så är förmodligen inte fallet. De metoder som använts skulle förmodligen fungerat perfekt i Israel men Småland är inte Israel, därför fann man Tove.
.
Vi sörjer att Toves liv blev så kort, och hoppas att Rickard Finndahl & Co skrämmer alla framtida gökar som tror att de kan komma undan.

Jag håller inte med dig i dina slutsatser av det som framkommit i tråden.
T ex har åklagaren sagt att man inte har misstanke om att någon annan är iblandad.

Aftonbladet: "I nuläget misstänker åklagaren inte att fler personer är inblandade i ärendet."

Det finns väl inget i tråden som styrker att JJ:s pappa skulle vara inblandad i mordet på något sätt. Hans härkomst, utblidning eller ev militära bakgrund innebär inte per automatik ett indicium/bevis på en koppling på något sätt?

Inte heller tycker jag att det finns belägg i tråden för att Tove skulle ha med droger att göra? Det som ryktats i tråden det är JJ:s koppling till sådana kretsar, men det innebär inte heller något bevis för att bråket/konflikten skulle på något med droger att göra?

Tvärtom, det har inte framkommit i tråden (såvitt jag vet) något om vad konflikten handlat om. Intervjuer med tjejer som känner JJ och MH, hintar om "fjortis"konflikt. Inget man skulle döda någon för, menar dom.
Citera
2022-11-09, 09:50
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Bra sammanfattning. 👍
En potatisgrep har liknande kulor i ändarna på grepen, bara för att inte spetsa potatisar o andra grödor.
Men grepen är till för den är spetsig i ändarna, o till för gödsel men kan lätt köras igenom ha***n som ett mordvapen. Den såg väldigt ren ut oxå...

Tack, noterar bara slutsatser, avvikelser o ställer olika alternativ mot varandra, etc. Har ingen aning, men lovade redovisa hur jag tänker. Vet inte om grepen har med något att göra. Bara att bägge är angelägna om att bli av med den. Tänker att det är ett bra verktyg för att skyffla över grenar och sly. Förstås är den isf enklast att dumpa.

Noterade iofs att i podden Försvunnen, del 3, ligger det, enligt teportern, en grep i närheten vid tömningen av dammen, bland övrigt skrot. Podden betraktar jag iofs som meningslös i sammanhanget.
Citera
2022-11-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Det har alltså varit någon här i tråden som känner IL så väl att hen ... kan säga vad som driver honom?

Ja, så bedömer jag det efter att ha läst alla hans inlägg.
Citera
2022-11-09, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Langstrumpan
Hur är tryggheten i Vetlanda? Jag som bor i Malmö har ett basebollträ i hallen nära till hands då där händer mycket skit där. Vilket många har, Och jag är tjej, tänkte om hon hade något liknande.
Beror nog på hur bred hallen är, är rätt bra svängradie på bollträ. Men kan förstöra en hel del med full fart. 😳
Räcker gott och väl med en fyrkantig gatusten i bakhuvudet.
Citera
2022-11-09, 09:53
Medlem
Citat:
Ja, så bedömer jag det efter att ha läst alla hans inlägg.

Jaha, men ingen du kunde länka till, så vi kan förmodligen gott ignorera dina spekulationer.
Citera
2022-11-09, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Kolla bilden, hon står vid en gammal vattenpump med den, o kanske tecken på att mobilen o de andra sakerna är i den.
Eller en sån mockar man skit med, o flytta lite gödsel o gömma grejer i gödselhögen. De kanske skulle gå med metalldetektorerna där istället istället för att tömma en stor damm.

Men varför skulle man sälja ett mordvapen på facebook och fotografera fyndplatser? Det är lika dumt som att sälja Toves tillhörigheter efter mordet på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in