2022-11-09, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Har journalisten i Vetlanda fotograferat den aktuella kameran som fångat bilen vid en ”nyckelplats” i utredningen strax innan 04:00 och sedan vid 05:45?

https://www.vetlandaposten.se/2022-11-08/foretag-bekraftar-polisen-har-hamtat-overvakningsfilm

Svar: Antagligen ja.

Bild från tidningen (med gammalt kamerafäste bredvid enligt pil):

https://www.bildtagg.se/bild/cw9cry8rhn0c4aesxtfnxp8j

Fyra år gammal bild på Gulfs kameror:

https://www.bildtagg.se/bild/pvsbs0zu0ger89cfexuawr

Man skymtar samma kamera där va som i tidningen. Av modell ”dome” till höger om de kameror som fanns redan 2011 enligt bild från augusti då:

https://www.bildtagg.se/bild/vmq1gpmczj6kt59wziydmp

Som sen antagligen satt kvar några år även om inte i bruk. Lite tydligare kameramodeller i förebyggande syfte då.

Här syns de på bild från juli 2018 med den nya kameran till höger:

https://www.bildtagg.se/bild/pw5u91zgtwkb625pkuvgfqvq

Kameran ser ut att kunna nå gatan. Antingen Nygatan som syns på bilden:

https://www.bildtagg.se/bild/ko30vqwc6hl5t3j3invww9qe

Eller hela korsningen Nygatan/Missionsgatan som syns på bilden från sept 2019:

https://www.bildtagg.se/bild/o6ebe1a2u00mnkxvvw176o0p

Det här är en bild från oktober 2022 också från Google. Då satt de andra kamerorna kvar:

https://www.bildtagg.se/bild/t2gvkui9kfe7dkusrv03da4

Jämför med första bilden ovan med det tomma fästet på väggen. Kan polisen när de ändå var där och ställde frågor om kameror ha hintat om att det kanske inte var superbra att de strösslade med kameror som inte var i bruk på platsen?

Bumpar denna för att förtydliga att när man kollar på Google Maps från Gulf-macken så är ”Street View-bilderna” från olika år. Så lite beroende på var i korsningen man har klickat sig fram så ändras bilderna på macken. Som numera ska vara en Oljeshejkerna enl en skribent och det kan förklara nedmonteringen av de gamla kamerorna väldigt nyligen.
Citera
2022-11-09, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slut-kant
Genom att Rickard Finndahl och hans grupp har hittat Tove så har de redan visat att de är på god väg att straffa de skyldiga. Allmänheten har ställt upp i tusentals för att visa att ingen dödar en smålänning ostraffat.
I denna långa tråd finns mycket information som verkar ha minimerats. Jag har inte kollat allt men jag ska försöka sammanfatta förloppet från det jag har läst. Mycket i tråden är desinformation, men om man läser på och mellan raderna får jag fram följande:
- Tove bråkar med JJ på Nöjet om något drogrelaterat.(skäligen troligt)
- Tove är hos JJ, ringer och säger att hon är på väg hem.(sannolikt).
- MH är vittne till ett brott.(sannolikt)
- Strax före kl 4:00 kör JJ till IL.(sannolikt)
- IL och JJ kör till stan och tar ut Tove via Lärkgatan.(skäligen troligt)
- IL och JJ kör Tove till ILs gård.(skäligen troligt)
- Vid 5:45 kör IL och JJ mot stan för att städa lägenheten.(sannolikt)
- JJ och IL använder bl.a. klorin för att städa badrummet mycket noggrant, tidigt söndag morgon.(skäligen troligt)
- Soluppgång cirka kl 7:30
- Under söndagen råder radiotystnad. JJ (och kanske IL) möter MH i Illharjen för att bestämma vad som eventuellt ska sägas till polisen.(skäligen troligt)
- JJ rekar dumpningsplatser genom att rida omkring.(sannolikt)
- Tove dumpas av IL och JJ i skogen söndag kväll.(skäligen troligt)
.
Observera att mina slutsatser kommer från de inlägg som är skrivna i denna tråden, men en del inlägg har större tyngd då de verkar ha kommit från person(er) som visste var Tove låg.
Hela dådet skylls på JJs drogrelaterade problem.
Det påstås också att ett helvete möter de ¨dömda¨ när de kommer ut, och detta skulle vara ILs motivation för att hjälpa till att städa bort kroppen. Om IL verkligen trodde på JJs offermentalitet, är oklart.
Att IL hittills lyckats flyga under polisens radar kan bero på att han förmodligen stridit i olika krig för Israel under tre års tid och då borde ha en gedigen militärkunskap som han kunde använda för att undvika upptäckt. Det kan tyckas att IL med sin akademiska, militära och kemitekniska bakgrund borde ha överlistat Rickard Finndahl och hans team, men så är förmodligen inte fallet. De metoder som använts skulle förmodligen fungerat perfekt i Israel men Småland är inte Israel, därför fann man Tove.
.
Vi sörjer att Toves liv blev så kort, och hoppas att Rickard Finndahl & Co skrämmer alla framtida gökar som tror att de kan komma undan.

Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Sannolikhetsgrader utifrån vilka studier? Dina egna åsikter?

Informationen finns i tråden, så en bedömning vad som är sannolikt utifrån detta.
Citera
2022-11-09, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Är mycket möjligt hon var emot drogarna. Vad tror du det var för samtal/röstmeddelanden hennes pojkvän fick då runt 02.30 som var så pass avvikande att polisen var snabbt på plats i JJs lägenhet dagen efter?
Kanske lyckades hon ringa under misshandeln, tex genom att trycka senast uppringda nummer.Det kanske inte ens var ett samtal utan telefonsvararen som spelade in vad som hände
Citera
2022-11-09, 08:15
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKlang
Ja det låter idiotiskt men om dom är skyldiga så är dom just idioter.

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Ja det sägs ju i tråden att Johanna ska haft ihop det med Albin?
Det du säger är vettigt om händelsen och hur den kan urarta

Nu har jag inte hunnit läsa ikapp och hittar inte när jag söker. Men ska JJ och A alltså ha haft en relation samtidigt som A var ihop med T? Eller var det mer att JJ ville ha A och stötte på honom, alt ett snedsteg från As sida en gång?
Citera
2022-11-09, 08:19
Medlem
Vem är I L?
Citera
2022-11-09, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Att JJ:s pappa är inblandad har vi väl inget som helst belägg för.
Att han "stridit i olika krig för Israel under tre års tid och då borde ha en gedigen militärkunskap" samt att han har "akademisk, militär och kemiteknisk bakgrund", har vi väl ingen kunskap om; eller???

Om man från polisens sida har något på honom, så borde väl även han vara häktad.

Det enda vi med säkerhet vet om fallet, är ju detta:
1. Ett röstmeddelande har ett sådant innehåll att polisen omedelbart gör insatser.
2. Två unga kvinnor häktas.
3. T:s kropp hittas.
4. T konstateras mördad.
5. Misstankarna mot de två unga kvinnorna stärks och vidgas.

Allt annat i denna diskussion är ju fria fantasier från oss trådskrivare.

Din punkt 1. "Ett röstmeddelande har ett sådant innehåll att polisen gör insatser".

Har det framkommit mer (med bestämdhet) än att TT klargjort 02.30 till pojkvännen att hon var på hemväg? Jag har läst det mesta i tråden och fortfarande inte fått klart för mig om det rörde sig om ett samtal, röstmeddelande eller via SMS.

Att polisen tar försvinnandet på allvar per omg kan ha att göra med att TT var en ordentlig tjej, sagt att hon var på hemväg och vid lunchtid dagen därpå fortfarande inte hörts av. Och att de fick reda på via pojkvännen var på väg till en "kamrat" som TT hade någon otalt med.

Passar på att skriva mina funderingar ang grepen... kanske JJ tog med sig den på sin ridtur på fm för att ha den till hjälp att bättre täcka TT.s kropp med. Som förklaring, till pappan (att den var borta) skulle hon lägga ut den på nätet.
Citera
2022-11-09, 08:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-Ryan
Tror polisens bevisläge mest bygger på indicier. Starka sådana men knappast något som håller i domstol. Så länge tjejerna inte berättar eller erkänner blir det svårt att fälla dem. Däremot är det märkligt att ett par så unga individer klarar att vara tysta. Jag gissar att en tredje person är inblandad och de skyddar denne.

Indicier? Till och med vi kan ana ett förlopp redan nu, och det torde finnas hur mycket DNA och andra spår som helst. Som på brottsplatsen, d.v.s. i lägenheten.

Det blir livstid för förövaren och många år för medhjälparen, eller medhjälparna.

Som andra varit inne på är fallet säkert likt det med Jonna H. Dessa ridtjejer, alltså ...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du nämner bartendern. Han om någon måste veta vem T var orolig för (jag gissar på MH, att T kanske ville rädda henne från det tvivelaktiga umgänget med JJ).

Bbartendern borde ha ett hum gällande folks snack och movements från kvällen på Nöjet? Varför vet vi så lite om hans iakttagelser? Bartenders och dörrvakter ser och hör det mesta.
. Är bara att kolla på fejjan att varken ägarens eller hakets sidor finns inte ett inlägg om detta. Jag hade skrivit att tyvärr har vi förlorat en bra vän o kund. Bartendern satte ju ändå 10min och pratade med T.T.
Sen när jag gick igenom hakets bilder, är det en bild i baren med två arbetande kvinnor, den som står längst till höger som är rödhårig Liknar TT i profil eller hennes tvillingsyster
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
I så fall återstår ju två alternativ. Antingen har någon på macken tittat på filmen och journalisten får uppgiften därifrån. Eller så skulle det finnas en läcka på vaktbolaget som granskat filmerna. Och en tredje möjlighet är en läcka från polisen.
Är det inte "standard" att ägare till kamera vid företag tar en snabbtitt på morgonen för att se om det hänt något under natten?
Citera
2022-11-09, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Vem är I L?
JJ farsa
Citera
2022-11-09, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
JJ farsa

Är han inblandad i detta?
Citera
2022-11-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humleburk
Svårt att tänka mig att killen inte märkt att det var en annan röst?

Det kanske var just det han märkte och därför blev direkt orolig. Och att polisen reagerade tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in