2022-11-08, 13:49
Medlem
lemmy124s avatar
Sista tillfället The Beatles någonsin uppträdde i Sverige; då på Johanneshovs isstadion lockade 2 000 åskådare.
Citera
2022-11-08, 17:25
Medlem
Tokio Hotel runt 2009 minns jag drog väldigt lite.
Citera
2022-11-08, 17:48
Medlem
Johnblends avatar
Det är iallafall inte Håkan Hellström då friplåtar delas ut i drivor på hans framträdanden.
Citera
2022-11-08, 22:10
Medlem
Var det inte på den tiden all typ av rock n roll klassades som Satanism i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Japp, riktigt konstigt med så låg siffra med tanke på deras popularitet och konstnärliga kvalité på den tiden..
Citera
2022-11-08, 22:15
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtermission
Var det inte på den tiden all typ av rock n roll klassades som Satanism i Sverige?
Nja, några hårdrocksband stämplades väl som satanister, men inte annan rock. Tror inte Scorpions uppfattades som särskilt sataniska..
Citera
2022-11-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Bronettarna bodde väl i Monaco precis som Borg och Stenmark? En indikation på hur dåligt det gick ekonomiskt?

1973 var deep purlple kanske världens bästa band. För att citera Roger "Vi visste inte hur bra vi var". Det här är turnen från Machine head och resulterade i världens bästa liveskiva. Såväl machine head och "Made in japan" som spelats in i början av samma turne sålde som smör. Jag funderar mest i perspektivet att de var värdens bästa band och skulle snart upplösas. De övriga på listan skulle det ju komma fler chanser att uppleva.
76 går 5000 och ser Burn-turnen.
Visste folk om att de skulle upplösas då(?) band löstes ju upp titt som tätt på den tiden så visst, för att vara säkra hade det ju varit bättre att se dem. Nu levde jag inte då så vet inte hur populära den och den var, men är ju (nästan) alltid hitar som betyder något. Smoke on the water var helt klart en stor hit exempelvis men verkar bara varit runt 50e låt på billboard100 det året efter bl.a. "killing me softly with his song", "crocodile rock" och "youre so vain". Men i efterhand kan man ju tycka det är märkligt..

james last verkar förövrigt ha varit en instrumentalist som körde klassiskt och folkmusik i storband så är ju inte samma publik.. överhuvudtaget verkar musik och konserter inte varit så supperpoppis med några få undantag, hockeymatcherna säljer ut hallen.. tiderna förändras.
Citera
2022-11-09, 23:21
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Visste folk om att de skulle upplösas då(?) band löstes ju upp titt som tätt på den tiden så visst, för att vara säkra hade det ju varit bättre att se dem. Nu levde jag inte då så vet inte hur populära den och den var, men är ju (nästan) alltid hitar som betyder något. Smoke on the water var helt klart en stor hit exempelvis men verkar bara varit runt 50e låt på billboard100 det året efter bl.a. "killing me softly with his song", "crocodile rock" och "youre so vain". Men i efterhand kan man ju tycka det är märkligt..

james last verkar förövrigt ha varit en instrumentalist som körde klassiskt och folkmusik i storband så är ju inte samma publik.. överhuvudtaget verkar musik och konserter inte varit så supperpoppis med några få undantag, hockeymatcherna säljer ut hallen.. tiderna förändras.

Smoke on the Water låg top 10 på Billboardlistan med liveversionen -och studio samtidigt. En stor hit helt enkelt.

Dessutom låg Burnskivan på första plats i Sverige. Göteborg är en stad med dåliga människor utan smak; inte konstigare än så.
Citera
2022-11-10, 08:06
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo

Machine head var 7 på US album, "made in japan" 6 (ett tag samtidigt). Led zeppilin släppte inga singlar alls. Det var inte poppis bland seriösa band (vilket tex glammarna återskapade).
Nej, naturligtvis visste man inte att de skulle upplösas. Och man visste inte heller hur bra dom var. Det var som jag skrev något vi bara fattade efteråt.
Citera
2022-11-10, 18:02
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Branschen har ju börjat tillämpa s k 'dynamic pricing', d vs att biljettpriset följer efterfrågan. Är det bra tryck på biljettförsäljningen och många köper så snart biljetterna släpps, då betalar man mer än dom som väntar och tror att det inte kommer att säljas slut på platser till konserten, det belönas med billigare biljetter.

Dylan-biljetterna låg väl i 700-1200-spannet - vill tro att en dom som väntade länge nog fick biljetterna under den nivån?
Sen är 6000 x 700 (om vi antar att en del fick rabatterade biljetter och endast en liten del betalde maxpriset) trots allt 4,2 miljoner.
Utan att veta hur mycket Dylans gage var, så tror jag ändå att arrangören slapp från detta utan ett jätteminus - gick kanske till och med runt?

Jag pratar om annat så ...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in