Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Det är inte ovanligt med att förtränga hemska upplevelser, särskilt bland barn och omogna tonåringar.
Inte bara obehagliga händelser och gärningar man varit med om utan även gärningar man själv deltagit i, vanligt bland mobbare att senare i livet inte ha en aaaning om att ”Ida” i samma klass blev mobbad.
Kallas infantil amnesi och finns på riktigt, så misstänker att minst en av MGM kommer få PTSD diagnos.
Inte alls förvånad att dom nekar till brott
Obs!
Inte det Quicks läkare dillade om gällande förträngda minnen o sexuella övergrepp i barndomen.
Kan finnas en gnutta av sanning i detta — men det man kommer bäst ihåg är hemska upplevelser som man varit med om själv. Om du som barn mobbat något annat barn kan det naturligtvis glömmas bort.
Det du hänvisar till är också extremt tvetydigt. Vad menas med att ”förtränga” ett minne? Det betyder ju ingenting. Jag kan förtränga att jag behöver besikta bilen, kommer ju på det ibland, men inget som jag går och tänker på. Ett ’dåligt samvete’ som jag tänkter att jag tar i sista sekund eller kort därefter…
Det finns en besatthet hos vissa att finna stöd för att minnen kan raderas. Teorin är att minnena är så hemska så att det skulle skada personen som har dem i sådan grad att det evolutionsmässigt är bättre om de kan raderas. Oavsett om detta är logiskt eller inte — så är det fakta att evolutionen inte har skapat denna mekanism i en människa. Förmodligen är det extremt mycket bättre rent evolutionellt att komma ihåg hemska/farliga saker än att glömma bort dem.