2022-11-08, 18:34
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
1. Exakt. Svensk är en etnicitet, så man blir inte etnisk svensk bara för att man föds i Sverige, och varken JJ eller MH är etniska svenskar, så när som på JJs morsa. Men JJ har ändå växt upp med en utländsk farsa. MH har förvisso uppväxt i ett svenskt hem, men är ändå utlänning och har utländska gener och arvsanlag.

2. Just det. Förutom Jonna Henningsson kommer jag inte på fler etnisk svenska tjejer som mördar/har mördat. Däremot finns det några etnisk svenska män, men de utgör en minoritet jämfört med blattarna. Alla dödsskjutningar tex utförs ju av blattarna.

3. Stämmer. Afroamerikaner är ju sedan länge överrepresenterade i brottsstatistiken och MH är ju också afrikanska. Oavsett var och hur MH har uppväxt, är hon fortfarande 100% blatte och afrikan.

JJ morbror Daniel skriver på sin fb att han är från Tyskland
Citera
2022-11-08, 18:36
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGypsy
Hon syftar ju såklart på den personen hon var i förhållande med, eftersom det är under ”i ett förhållande”-posten hon kommenterat.

Mathilda känner ingen utav de inblandade.

Min gissning Hampus efter att kollat deras fb noggrant
Citera
2022-11-08, 18:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Förmodligen har detta postats redan, men om ifall att...
https://www.expressen.se/nyheter/krim/vetlanda-kvinnorna-nekar-till-mord-pa-tove-21/

Enligt artikeln håller de fortfarande på att utreda om fyndplatsen även kan vara gärningsplatsen. Märkligt! Då skulle ev. brott mot griftefriden, som tjejerna redan delgivits, kunna falla.
Media underlättar inte direkt för oss med sina dubbla, motsägande budskap, en skriver ett, en annan något annat.

Att båda två fortsätter neka till brott och inblandning tycker jag inte är så märkligt. De vidhåller säkert att T lämnade lgh och skulle cykla hem medan de var kvar. Hur ska de kunna veta vad som hänt T då? Så långt har de säkert "snackat ihop sig".
Men vad kommer att hända när de börjar konfronteras med bevis? Kommer de att ljuga ihop var sin historia /berätta sanningen/få plötslig minnesförlust? Gissningsvis kommer de att reagera olika beroende på deras personlighet.
OM J är som hon beskrivits i tråden tror jag att hon anpassar sin story utefter vad som presenteras. OM M är som beskrivits med tidigare utmattning, tror jag att hon landar där igen, blir helt tom och inte minns något mer än fragment.
Frågan är väl hur många bevis och hur lång tid det kommer att ta innan verkligheten kommer ifatt dem.

Kanske det räcker med att man flyttat kroppen efter döden, dvs bara till en lite mer undanskymd plats, men att mordet ändå skett där i Nye och inte i lgh? Lagt lite grenar, gräs, löv över?

Brottsbalken, kap 16:
"10 § /Träder i kraft I:2022-07-01/ Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år."

Men jag tänker också att iom att det är flera brott det handlar om, kanske det bara kommer att tas bort om det inte skulle stämma:

Din länk:

Den ursprungliga misstanken kvarstår, men utredningen har utökats med fler misstankar. Den ena misstanken behöver nödvändigtvis inte utesluta den andra”, uppger Rullman i ett mejl till Expressen."

"”De har underrättats om att det finns fler misstankar i ärendet. Sammanfattningsvis förnekar de allt som läggs dem till last och de har inget att göra med vare sig försvinnandet eller dödsfallet”, fortsätter han.
"
Citera
2022-11-08, 18:40
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja sjuk svartsjuka (eller separationsångest?) är en farlig trigger. Uppenbarligen var det en utlösande faktor när JJ såg rött och hämnden för exet kom iom branden.

Det ligger nära till hands att se parallellerna nu när TT kom hem och återtog kontrollen och markera reviret genom flytt till AW. Konflikten blossar oundvikligen upp här.

Jag börjar tro att TT blev en trigger då hon kom hem till Vetlanda igen och blev en kil mellan AW och JJ, vilka jag misstänker fortfarande haft någon form av relation när TT varit borta.

Sen har AW förmodligen ej varit ärlig mot någon av tjejerna utan levt loppan med båda två. Därav alla högljudda bråk mellan AW och TT?
Faktumet att bli lämnad/förlora har nog åter lett till utgången för JJ när hon fullständigt åter tappar impulskontrollen.

Det är nog även så som du skriver att MH backat upp JJ i det hela pga något överdrivet lojalitetsband.

Precis. Och pojkvännens synbara handlingsförlamning efter att initialt ha larmat (tillräckligt kraftigt för att polisen ska undersöka direkt) kan komma sig av att han känner ångest och skuldkänslor iochmed att han haft ngt med JJ. Även om det bara är en oskyldig flirt eller vänskap så kan det ju kännas som att han har del i det som hänt. Vilket då naturligtvis inte är rationellt.
Citera
2022-11-08, 18:43
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Några i tråden verkar säkra att polisen mörkar och att en av dom sagt vart kroppen är för att polisen inte skulle fixa att få fram detta annars, då tycker jag det är märkligt att polisen skulle mörka detta när dom misstänkta får se tv och läsa tidningen.
Vore väl utmärkt om polisen gick ut med att dom börjar prata och att det är genom förhör av dom misstänkta man fått fram de, är säker att då skulle garanterat båda börja prata för att skydda sig då båda tänker att va fan har hon börjat prata vi som skulle va tysta å neka till detta.

Ja, det där med att de snackat vet vi inte. De har ju förnekat brott så tror inte det. Polisen har nog via mobilpejl hittat kroppen. Speciellt som för GM kända trakter prioriteras och där det är bilväg mestadels. Sen kan det ju finnas annan bevisning som gör att man ringat in vissa områden.
Citera
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Då kan sista samtalet 02:30 mellan T och A vara den utlösande faktorn som fick J att se rött.
Det håller jag för lika osannolikt som att mordet var planerat. Den vaga tidsangivelsen 02.30 om att TT på något sätt meddelar sig till AW - på ett sådant sätt att man dagen efter omgående fattar misstanke om människorov - borde indikera att händelseförloppet påbörjats dessförinnan. Det behöver inte heller vara inspelade bakgrundsöjud eller annat - det kan räcka med att TT skriker "- Släpp mig!!!!" tex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elkiddo
Har inte läst alla sidor men har någon varit inne på att dom kan ha stegräknare i mobilen? Fallet där en pojkvän hade ihjäl sin tjej och dumpade henne i sjön fastsurrad i en skottkärra kunde polisen se stegen och tiden dom togs. Kanske kan dom koppla ihop det med bilfärden m.m.

Bra tänkt där. Finns ju olika appar och då även de som hänger ihop med resp operativsystem i mobilerna.Nu vet vi inte vad som har kartlagts men det ihop med bilens dator(ganska enkel aktuell bil men man vet aldrig) där man fått ut start och stopp av motor och lite annat så går det ju bättre förstå vilka aktiviteter de ägnat sig åt och hur det avviker från deras berättelser.
Senast redigerad av Avel 2022-11-08 kl. 18:46.
Citera
2022-11-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
.
Det är en tjej som heter Mathilda Vestin som skrivit på JJ fb idag för 4 tim sedan

'Hoppas att han lömnat dig illa kvickt nu om inte innan Vidriga äckel'

Undrar vilken han hon menar?
Kan det vara någon kille inblandad?

Ja det kan man verkligen undra vem ”han” är.

Jag tror motivet grundar sig i en killes handlingar tyvärr. AW närmare bestämt. Sen tror jag att de har rätt mgm i häktet.

Gäller bara för utredarna att lirka fram sanningen. Den sitter nog långt inne. Sårade egon behöver nog lite tid till insikt.

Tror det som finns i JJs mobil kan vara nyckeln till att hon öppnar upp till slut.
Citera
2022-11-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske det räcker med att man flyttat kroppen efter döden, dvs bara till en lite mer undanskymd plats, men att mordet ändå skett där i Nye och inte i lgh? Lagt lite grenar, gräs, löv över?

Brottsbalken, kap 16:
"10 § /Träder i kraft I:2022-07-01/ Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar ett lik eller en avliden persons aska, döms för gravfridsbrott till böter eller fängelse i högst två år."

Men jag tänker också att iom att det är flera brott det handlar om, kanske det bara kommer att tas bort om det inte skulle stämma:

Din länk:

Den ursprungliga misstanken kvarstår, men utredningen har utökats med fler misstankar. Den ena misstanken behöver nödvändigtvis inte utesluta den andra”, uppger Rullman i ett mejl till Expressen."

"”De har underrättats om att det finns fler misstankar i ärendet. Sammanfattningsvis förnekar de allt som läggs dem till last och de har inget att göra med vare sig försvinnandet eller dödsfallet”, fortsätter han.
"

Gravfridsbrott behöver ju inte betyda att man flyttat på liket. Det räcker ju med att ha skymfat eller skadat kroppen. De kan ju ha tryckt ihop kroppen i en väldigt tydligt onaturlig ställning i sänkan. Det kan räcka för att ha skymfat eller skadat kroppen.
Citera
2022-11-08, 18:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja sjuk svartsjuka (eller separationsångest?) är en farlig trigger. Uppenbarligen var det en utlösande faktor när JJ såg rött och hämnden för exet kom iom branden.

Det ligger nära till hands att se parallellerna nu när TT kom hem och återtog kontrollen och markera reviret genom flytt till AW. Konflikten blossar oundvikligen upp här.

Jag börjar tro att TT blev en trigger då hon kom hem till Vetlanda igen och blev en kil mellan AW och JJ, vilka jag misstänker fortfarande haft någon form av relation när TT varit borta.

Sen har AW förmodligen ej varit ärlig mot någon av tjejerna utan levt loppan med båda två. Därav alla högljudda bråk mellan AW och TT?
Faktumet att bli lämnad/förlora har nog åter lett till utgången för JJ när hon fullständigt åter tappar impulskontrollen.

Det är nog även så som du skriver att MH backat upp JJ i det hela pga något överdrivet lojalitetsband.

Så kan det verkligen ha legat till, att det har föreommit något bakom ryggen på Tove och som blossade upp i en farlig konflikt när hon kom hem.

På sätt och vis hoppas jag att det inte ligger till så. Naturligtvis för Toves skull, men även för hennes killes skull. Vilken skuldbörda att dra på.

Samtidigt skulle det ändå kännas som ett mer begripligt motiv (klassikt typ) mot att det bara handlar om en bagatellartad konflikt, som då handlar mer om allmän lättkränkthet och mord bara för mordet skull.

Sen känner man ändå att det finns ju inget som är rimligt att döda någon för, oasvsett. Så oändligt meningslöst och så oändligt smärtsamt.

Och hur man än vrider på det så är det obegripligt.
Citera
2022-11-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom är 18-19 år. Naiva och odödliga. Förmodligen väldig dålig koll på vad polisens forensiker kan ta reda på. Snapkartan har dom väl koll på, men stannar nog där.

När provsvaren från NFC och polisens it forensiker plockar fram bevis blir det lite svårare att neka.

När en börjar prata och pakten är bruten kommer även den andra prata. Inte helt lätt att fastställa vem som gjort vad.

Precis det jag menar. Det kommer blir svårare att hålla ihop när det presenteras den typen av bevisning. Många verkade förvånade över att dom ”fortfarande” nekar. Menar på att det inte alls är konstigt i dagsläget och jag tror det kommer bli ändring på det med tiden när polisen gjort de analyser du pratar om.

Ja där har vi nästa spektakel. Vem som gjort vad! Men en sak i taget
Citera
2022-11-08, 18:53
Medlem
Myresjö IF

Minnesord Tove Tönnies
Myresjö och hela Vetlanda Bygden har drabbats av sorg när Tove Tönnies fick lämna jordelivet på ett brutalt sätt den 16 oktober.

Tove föddes tillsammans med tvillingsystern My i maj 2001 av föräldrarna Kirstin Tönnies och Peter Gustafsson och varit hembygden trogen med något års avbrott för studier.

Toves skolgång började på låg- och mellanstadiet i Myresjö och fortsatte på högstadiet i Landsbro. På gymnasiet gick hon Natur och tog studenten 2020 med mycket goda betyg. Därefter sökte hon och kom in på läkarlinjen vid Linköpings universitet, men efter drygt ett års studier tvekade hon om det var rätt yrke hon valt och tog ett sabbatsår.

I stället fick hon i september ett lärarvikariat på Mogärdeskolan i Vetlanda. Trots att hon bara varit där någon månad har hon blivit mycket omtyckt av både kollegor och elever. Saknaden är stor och tårarna många bland eleverna.

Hon var en aktiv flicka. Hennes stora intresse var fotbollen och redan som knattespelare började hon i Myresjö IF, fortsatte senare till Landsbro IF FK och vidare till FC Vetlanda där hon representerade klubben i division 2. Efter återkomsten från Linköping var hon nu åter med i FC Vetlanda. I Vetlanda Fotbollsskola var hon elev under alla år det var möjligt, därefter fadder och under några år instruktör. Ett år var hon även lägerchef i Myresjö tillsammans med My. Tove var en mycket uppskattad vän, kollega och medspelare och saknaden är stor.

Våra tankar går till pojkvännen Albin, föräldrarna Kirstin och Peter, storebror Hampus, tvillingsystern My, morföräldrarna Gesche och Peter, Carina och Carsten med familjer och övriga anhöriga.

Myresjö IF

Genom Sven G Skirmark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in