2022-11-08, 12:39
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Ja enligt Igor Konashenkov är detta säkra siffror "confirmed".

Hade ens Ukraina 331 flygplan då i februari?

Lite dålig koll på hur mycket flyg de hade då när "special operationen" startade.
Ukrainska flygvapnet hade ca 130 stridsflyg plus 30-40transportplan i början av kriget.
Citera
2022-11-08, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu tror ju inte jag att väst skulle vara intresserade av att anfalla Ryssland inom någon form av överskådlig framtid (vem skulle vilja ha det landet att ansvara för?).

Men rent sakligt så kan skillnaden nog vara den att det är lättare att bygga upp styrkor i smyg i Ukraina än vad det skulle vara i Finland. Dels har Ukraina betydligt högre befolkningstäthet än Finland, dels mindre med glesbefolkade områden nära gränsen. Samt förstås att det är mycket lättare att föra in manskap och materiel landvägen via Tyskland och Polen till Ukraina än vad det är att skicka en massa fartyg över Östersjön till de finska hamnarna. Så för uppbyggnaden av en anfallsstyrka är Ukraina säkert bättre än Finland. Å andra sidan är det med all säkerhet lättare att anfalla från Finland eftersom även Ryssland är väldigt glesbefolkat längs finska gränsen (utom allra längst i söder).

...tror att det i nästa alla forna östeuropeiska länder finns ett uppdämt generationsgammalt behov av rysshat/att hämnas på ryssen för alla år av förtryck och underkastelse från sovjettiden och Warszawapakten. De ockuperades mot sin vilja av Sovjet och kunde se hur deras bröder i väst fick det allt bättre och levde fria liv medan de levde under ryssars/sovjeters ökande förtryck och fick det allt sämre... Finnarna var aldrig kuvade utan balanserade på en hårfin linje mot Sovjet så de bär inte på samma behov. Ett eventuellt framtida anfall mot Ryssland kommer därför drivas från länderna i forna Warszawapakten inte Norden.
Citera
2022-11-08, 12:45
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Exakt.

Nu har du fått med både BUK-systemet och de två M777. Nu har du inget mer.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1589844646016212992
Ja det är ju inte mycket att komma med jämfört med sina egna förluster!🇺🇦🇺🇦
Citera
2022-11-08, 12:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nu tror ju inte jag att väst skulle vara intresserade av att anfalla Ryssland inom någon form av överskådlig framtid (vem skulle vilja ha det landet att ansvara för?).

Men rent sakligt så kan skillnaden nog vara den att det är lättare att bygga upp styrkor i smyg i Ukraina än vad det skulle vara i Finland. Dels har Ukraina betydligt högre befolkningstäthet än Finland, dels mindre med glesbefolkade områden nära gränsen. Samt förstås att det är mycket lättare att föra in manskap och materiel landvägen via Tyskland och Polen till Ukraina än vad det är att skicka en massa fartyg över Östersjön till de finska hamnarna. Så för uppbyggnaden av en anfallsstyrka är Ukraina säkert bättre än Finland. Å andra sidan är det med all säkerhet lättare att anfalla från Finland eftersom även Ryssland är väldigt glesbefolkat längs finska gränsen (utom allra längst i söder).

Finnarna är en modern, mogen demokrati som inte kan manipuleras hur som helst. Vem vet vad för tokar som styr i Ukraina om 5-10 år, även om fred sluts nu? Därför skulle Ukraina också vara en bättre bas.

Men huvudscenariet som ryssarna är rädda för är inte en klassisk kalla kriget front-on massiv invasion. Det är snarare inrikes oroligheter där plötsligt NATO börjar "försvara" något djupt inne i Ryssland. En konflikt av samma typ som Kosovo alltså. Förutom att ryssarna så klart också vill kunna fortsätta bossa runt i Kaukasus och centralasien med optimalt strategiskt läge.
Citera
2022-11-08, 12:46
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Lite dålig koll på hur mycket flyg de hade då när "special operationen" startade.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukrainska flygvapnet hade ca 130 stridsflyg plus 30-40transportplan i början av kriget.

Jo hade för mig att jag hade sett en siffra på runt 150.

Då har Ryssland varit väldigt effektiva med andra ord.

Kan de räkna med Malaysia Airlines Flight 17 som 200 plan tror du?
Citera
2022-11-08, 12:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Märkligt att denna lilla ryssälskande minoritet då hade militär kontroll över området över en Ukranisk NATO tränad militär
Är det märkligt att nazisterna tog kontroll över Tyskland 1933 fast bara hade 43% av väljarna i valet?

Med vapenmakt skaffar man sig militär kontroll. Det är inte så märkvärdigt.

Liksom Tyskland 1933 så bestod Donbass 2014 av en stor hop människor som inte bryr sig om vilka som styr. Då är demokratin i fara.
Citera
2022-11-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Mer kortfattat om jag tolkar dig så är det ovisst och mycket handlar politiskt hur man skall på hemmaplan i Ryssland få med sig "folket", (kvinnorna i största allmänhet) för att få kunna få mer manskap och frigöra det tryck som då sätts på Putin och hans gelikar.

Vad jag läst, hört och sett dom senaste dagarna med blandad media (båda sidor) så börjar dom kritiska rösterna bli allt fler, det framgår också att fler och fler "vågar" visa sin kritiska syn på hur dålig strategi Ryssland använder sig av.

Jag förstår helt och hållet din argumentation, och jag håller med om stor del.

Men, här skiljer vi oss åt (lite) i att jag tror det kommer bli mer eller mindre omöjligt att få med den ryska allmänheten om man inte konkret kan bevisa att man är under attack från (USA, Nato, EU, välj alternativet som passar bäst).

Sen tror jag ju hårdare det blir för majoriteten i Ryssland att narrativet för att avsluta kommer köras hårdare. Då sanktionerna inte magiskt försvinner om man istället skulle vinna.

Enligt TLDR så säger senaste undersökningen att 57 procent av ryssarna vill förhandla om fred. Och den andelen har ökat över tid. 36 procent vill fortsätta kriget.

https://youtu.be/Omh3heYZxXg?list=TLPQMDcxMTIwMjLCu8s9q_98lg&t=437

Jag tror också det är svårt för Putin att vända det hela. Men så länge kriget pågår finns risken.
Citera
2022-11-08, 12:52
Medlem
Citat:

Det undrar jag med.
Citera
2022-11-08, 12:52
Medlem
D3adknights avatar
Citat:

Dom verkar ha haft Totalt ca 220-240 (ink träningsplan) och förluster på ca 158 vs 150 (något Ryssland). Hur många som varit funktionella vågar jag inte spekulera i.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_losses_during_the_Russo-Ukrainian_War

Kort svar, nej, dom hade inte över 300 flygplan i flygvapnet. Kanske om du räknar in all form av flyg + helikoptrar + drönare och transport + träning.

(Helikoptrar, drönare, transportplan och stridsplan).

Men Ukraina har även fått plan och i förlusterna räknas all form av flyg in.

*Siffrorna ändras lite beroende på vilken källa*
Citera
2022-11-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är vad medier i väst hävdar. I Ryssland påstår de att dessa soldater redan hade utbildning innan mobiliseringen. Antagligen är det en mix och helt omöjligt att veta proportionerna.

Vi kan konstatera på marken att Ukrainas offensiv i norr har stannat av eller i alla fall bromsat rejält. Att sitta i ett värn och skjuta på allt som kommer från ett håll är trotts allt inte så svårt. Stoppet kan också till stora delar bero på väder.

Vi har sett ett antal försök till offensiv från ryska sidan. Sådana saker kräver betydligt mer kompetens och verkar inte ha gått särskilt bra.

Det stora testet kommer efter nyår när den större delen av nya styrkan har fått lite träning och börjar sättas in.

Stannat av hr den inte. det går framåt fast inte i samma takt .Oavsett hur effektiv Ukrainas arme är så tar det tid att mala ner köttet som skickas mot dom.
Citera
2022-11-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Dom verkar ha haft Totalt ca 220-240 (ink träningsplan) och förluster på ca 158 vs 150 (något Ryssland). Hur många som varit funktionella vågar jag inte spekulera i.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_losses_during_the_Russo-Ukrainian_War

Kort svar, nej, dom hade inte över 300 flygplan i flygvapnet. Kanske om du räknar in all form av flyg + helikoptrar + drönare och transport + träning.

(Helikoptrar, drönare, transportplan och stridsplan).

Men Ukraina har även fått plan och i förlusterna räknas all form av flyg in.

*Siffrorna ändras lite beroende på vilken källa*

Hur många plan har dom fått?
Vad hade dom innan?
Citera
2022-11-08, 12:56
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Enligt TLDR så säger senaste undersökningen att 57 procent av ryssarna vill förhandla om fred. Och den andelen har ökat över tid. 36 procent vill fortsätta kriget.

https://youtu.be/Omh3heYZxXg?list=TLPQMDcxMTIwMjLCu8s9q_98lg&t=437

Jag tror också det är svårt för Putin att vända det hela. Men så länge kriget pågår finns risken.
Ja det verkar som den ryska befolkningen börjar vakna och nyktra till!

Siffrorna såg ju tvärt om ut för bara några månader sen.

Det kan gå fort nu….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in