Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det handlar i grunden om vilja och resurser. Både Ryssland och Ukraina har på pappret stora reserver i manskap. Men frågan är finns viljan hos ryssarna? Och för den delen ukrainarna? Ukrainarna har ju fördelen att vara försvararen och föra ett legitimt krig - Det ger bonuspoäng i vilja. Ryssarna har ju hittils inte visat någon större vilja. Men kan Putin få det att handla om Rysslands överlevnad. - Mycket osäkert som det ser ut nu. Så finns det en möjlighet. Tittar vi på resurser så verkar ju Ukraina få nya godsaker av väst och Ryssland letar i sina lager. Men till ex de Iranska grejorna verkar ju hjälpa. Sen är det svårt att säga hur mycket ryssarna har i sina gömmer.
Just nu ser det ut så här
Kriget kan sluta på slagfälten genom att någon segrar - Ukraina leder just nu på poäng.
Sen politiskt med det påverkas troligen hur det går militärt
1 Väst tröttnar - Då USA som ger cirka 60 procent av alltihop. Vid nästa presidentval - Putin hoppas på det.
2 Putin försvinner - Tvingas avgå eller dör på något sätt - Då kan den ryska ledningen försöka backa ur med hedern i behåll
Slutligen det kommer troligen inte sluta med en total seger för någon. Putin försöker först klara vintern och träna sina mobiliserade. Sen beror det på hur det har gått. Fortsatt försvar eller nu offensiv. Ukrainarna vill ju fortsätta sin offensiv.
Många tittar på de Ryska och amerikanska förlusterna i Tjetjenien, Afghanistan, Irak och Vietnam. De glömmer att Vietnameserna och Tjetjenerna var beredd att ta mycket stora förluster. Kan Putin få ryska folket för sin sak så kan det dö en himla massa ryssar innan de ger upp. Nu tror jag inte på den utvecklingen - Ryssarna har röstat med fötterna, soldater protesterar och jag väntar på mammor och mormödrar som säga nej. Om Putin ska vända det hela måste han få kvinnorna på sin sida. Annars kommer det ta slut.
Mer kortfattat om jag tolkar dig så är det ovisst och mycket handlar politiskt hur man skall på hemmaplan i Ryssland få med sig "folket", (kvinnorna i största allmänhet) för att få kunna få mer manskap och frigöra det tryck som då sätts på Putin och hans gelikar.
Vad jag läst, hört och sett dom senaste dagarna med blandad media (båda sidor) så börjar dom kritiska rösterna bli allt fler, det framgår också att fler och fler "vågar" visa sin kritiska syn på hur dålig strategi Ryssland använder sig av.
Jag förstår helt och hållet din argumentation, och jag håller med om stor del.
Men, här skiljer vi oss åt (lite) i att jag tror det kommer bli mer eller mindre omöjligt att få med den ryska allmänheten om man inte konkret kan bevisa att man är under attack från (USA, Nato, EU, välj alternativet som passar bäst).
Sen tror jag ju hårdare det blir för majoriteten i Ryssland att narrativet för att avsluta kommer köras hårdare. Då sanktionerna inte magiskt försvinner om man istället skulle vinna.