2022-11-08, 12:43
Medlem
Hur är det om båda nekar och det inte går att bevisa vem som dödat… blir båda friade i brist på bevis och döms då endast för griftefridsbrott?
Citera
2022-11-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Om nu MGMs hela tiden nekar till brott i förhören.....

KAN det vara som så att de har total minnesförlust under tiden brotten/mordet begås?

Att JJ och MH köpt och intagit något slags fulknark på ex Nöjet, som "slog till" just utanför eller i JJs lgh.

Donkengrannen vittnar ju om att JJ "inte var sig själv".

Bara min spekulation.

...ELLER, och hear me out now, så vill dom bara inte sitta i finkan?
Citera
2022-11-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Om nu T dödats i JJ's lägenhet är sannolikt inte MH "helt oskyldig" . Även om hon inte aktivt deltagit i det som orsakat T's död, så kan man anta att hon bevittnat något i samband med dödandet. I och med det gör hon sig i s f skyldig till skyddande av brottsling genom att förneka att hon har någon vetskap om varför T dött. Men utifrån vad som redan framgått kan man antagligen förvänta sig att MH är skyldig till långt mer, t ex medhjälp (vid flytt av död kropp).

Gjorde man inte en lagändring nyligen där den som har hjälpt till att flytta en kropp och varit vittne till mord men inte själv deltagit fortfarande kan bli dömd för mord? Tror det var nåt prejudikat där HD ville undvika att GM inte kan dömas om det är två GM där båda skyller på varandra. Du får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
2022-11-08, 12:48
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu spårar mina fantasier ut helt; men tänk om JJ har "limmat" på MH lite, valt ut henne för att hon ska vara hennes förlängda arm, precis såsom många andra med den typ av personlighet som jag misstänker att JJ har.

JJ kan då ha under en tid svartmålat Tove inför MH. Jag misstänker att bråket, det är något som är mellan JJ och Tove, men att JJ lyckas få MH att överta JJ:s bild av Tove.

Och den bilden av Tove, den är svart.

På det vset kan MH tro att det är "berättigat" att göra det de gör; att Tove är den som har helt fel, och att MH måste hjälpa och beskydda JJ mot det här. De tå, JJ och MH har en gemensam bild av "verkligheten", dvs JJ:s sjuka bild.

Så de kan ha pratat i termer om att hon borde typ utplånas från jordens yta, lite som att det är vardagsmat för dom.

Och så kommer då det här tillfället.

Kanske det t om är så att MH är lockbetet?

Jag har sååå svårt att förstå hur det är två personer som gör det här i samförstånd, om man inte har en gemensam agenda. Typ gängvåld, triangeldrama t ex.
Inte alls en tokig teori, något är ju uppenbarligen galet med dessa två MGM.
Trodde igår att de hade börjat göra medgivanden men icket, de förnekar.
Dock så antar jag att det i nuläget finns bevisning som gör att de inte kommer att komma undan med mordet.
Kan tänka mig att de hade ”ont i sinnet” redan på hemvägen (om inte redan på förfesten) från krogen och då blir det ju till viss del ett planerat dåd.
Citera
Medlem
Tänk om JJ varit såhär "kall"

JJ och MH gömde T på ett ställe.
Dagen efter flyttar JJ kroppen till ett annat ställe för hon vet hur instabil MH är och säkert inte håller tyst i ev. förhör.

MH bryter samman i förhör och berättar om dumpningsplatsen. Men där finns ingen kropp.

Därför det tog så lång tid att hitta henne!
Citera
Medlem
Citat:
Begrepp kan betyda lite olika för lika personer. Jmf stadsmänniskor och personer som bor i t ex ett område liknande Nye, eller om man bor i ett mykcet kuperat område jmf med platta Lund.

Bra om det rättas till på enkelt sätt genom att förklara vad man menar.

Ja och jag insåg att sänka finns med synonym till ravin. Men hoppas att det är förtydligat nu att det bara är en liten nivåskillnad i marken.
Citera
2022-11-08, 12:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jättehemskt av mig att tänka såhär, men hur svag kan en människa vara om man blir manipulerad till ev. mord och gravfridsbrott? Då KAN man ju bara inte vara frisk/normal och bör vårdas resten av livet.

Vet inget om det direkt, därav mina lösa frågor.

Jag vet dock fall där män har utövat kontrollerande beteende mot den kvinna som de sedan mördat, och trots misshandel och rädsla så varken lämnar de eller anmäler (Tova). Det finns mycket forskning runt det här, och en del i det hela är hur gm och offer bildar en gemensam bild av problemen, har gemensamma förklaringar. Detta är inget som man bygger upp på några dagar, utan det pågår under en längre tid.

Tänker även på religiösa sketer, där medlemmar kan bli helt hjäntvättade. Det är obegripligt för utomstående hur deras anhöriga/vän slukas upp i sekten. För att kunna lämna, kan man behöva psykiatrisk hjälp. Det finns många som vittnat om detta.

Tror att psykopater/narcissister är fenor på att identifiera de bräckliga ställen som de kan sedan använda för att "bestraffa" dig. Typ otroligt intresserade av dig och dina problem först. Du känner dig otroligt sedd, uppskattad at någon verkligen bryr sig. Sedan används den här sårbarheten istället mot dig. Iskyla varavat med värme, oförutsägbart.

Nu har vi sett att MH själv skrvit om sig som att ha psykiska problem. Ett perfekt offer, om man nu ska se det ur JJ:s perspektiv.

Samtidigt är det ju inte försvarbart på något sätt att varken lura någon i en fälla, mörda eller flytta en död person. Det är ju ett fruktansvärt brott som har skett.

Bara en förklaringsmodell (som vi inte alls vet om den stämmer ju) som man ändå vill ha för att förstå (och kanske förhindra??) hur det kan gå så här hemskt till.

Helt obegripligt är det ju nu.

Vad hette tjejen som dödade Fossmos fru och skadade en man allvarligt? Vet inte om hennes straff blev lindrigare för att hon hade psykiska problem, men hon blev ju otroligt styrd av en fullblodig psykopat att utföra mordet.
Citera
2022-11-08, 12:54
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Om polisen har lyckats hitta fyndplatsen enbart genom att lägga pussel med all den information som har hämtats in - och utan att det har kommit någon uppgift från de misstänkta - så är det verkligen bra jobbat.

Håller med den dagen hon hittades verkar de gå rakt mot målet?

Någon som vet hur det sista söket gick till.
Citera
2022-11-08, 12:54
Medlem
Vill inte att tråden spretar mer och jag kanske borde veta, men, torpet de genomsökte i närheten av där de fann Tove, kan det ha varit där hon blev bragd om livet?
Citera
2022-11-08, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Om nu T dödats i JJ's lägenhet är sannolikt inte MH "helt oskyldig" . Även om hon inte aktivt deltagit i det som orsakat T's död, så kan man anta att hon bevittnat något i samband med dödandet. I och med det gör hon sig i s f skyldig till skyddande av brottsling genom att förneka att hon har någon vetskap om varför T dött. Men utifrån vad som redan framgått kan man antagligen förvänta sig att MH är skyldig till långt mer, t ex medhjälp (vid flytt av död kropp).

Nej, jag har svårt att tro att hon är helt oskyldig.
Och hon har varken påkallat hjälp, avbrutit ett mord, skrikit eller sprungit därifrån.
När grannen ringde på te x, då kunde hon ha fått hjälp.
Citera
2022-11-08, 12:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Det är ingen ravin. Det är en nivå skillnad på marken bara. Vet inte hur jag ska förklara utan att det ska misstolkas eftersom jag skrev ”sänka” en gång. Men det är en liten nivå skillnad som är tillräcklig för att kroppen inte ska syns från vägen. Det är ingen ”specifik” plats som är utmärkande som en ”sänka”. Det har nog bara blivit passande där när hon släppas in/bärs in i skogen.
Oavsett hur du benämner det, har det gått fram att det inte är en slumpmässig, random plats, utan vald för att inte upptäckas från vägen.
Citera
2022-11-08, 12:57
Medlem
Citat:
Nu spårar mina fantasier ut helt; men tänk om JJ har "limmat" på MH lite, valt ut henne för att hon ska vara hennes förlängda arm, precis såsom många andra med den typ av personlighet som jag misstänker att JJ har.

JJ kan då ha under en tid svartmålat Tove inför MH. Jag misstänker att bråket, det är något som är mellan JJ och Tove, men att JJ lyckas få MH att överta JJ:s bild av Tove.

Och den bilden av Tove, den är svart.

På det vset kan MH tro att det är "berättigat" att göra det de gör; att Tove är den som har helt fel, och att MH måste hjälpa och beskydda JJ mot det här. De tå, JJ och MH har en gemensam bild av "verkligheten", dvs JJ:s sjuka bild.

Så de kan ha pratat i termer om att hon borde typ utplånas från jordens yta, lite som att det är vardagsmat för dom.

Och så kommer då det här tillfället.

Kanske det t om är så att MH är lockbetet?

Jag har sååå svårt att förstå hur det är två personer som gör det här i samförstånd, om man inte har en gemensam agenda. Typ gängvåld, triangeldrama t ex.

Kan inte undgå att tänka på den galna domartanten Karin L som letade efler en hitman att ta död på sitt ex advokaten. Trots alla sina egna pengar (och guld) så manipulerade hon en fattig psykisk kvinna i nöd att ta diverse feta lån.

Det jag vill ha sagt är hur manipulativa personer utnyttjar svagare individer att agera för sig. Kanske gäller det också JJ/MH? Vi får vänta och se tills fupen kommer och det kommer ta tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in