Citat:
Ursprungligen postat av
Alfa.Beta
Jättehemskt av mig att tänka såhär, men hur svag kan en människa vara om man blir manipulerad till ev. mord och gravfridsbrott? Då KAN man ju bara inte vara frisk/normal och bör vårdas resten av livet.
Vet inget om det direkt, därav mina lösa frågor.
Jag vet dock fall där män har utövat kontrollerande beteende mot den kvinna som de sedan mördat, och trots misshandel och rädsla så varken lämnar de eller anmäler (Tova). Det finns mycket forskning runt det här, och en del i det hela är hur gm och offer bildar en gemensam bild av problemen, har gemensamma förklaringar. Detta är inget som man bygger upp på några dagar, utan det pågår under en längre tid.
Tänker även på religiösa sketer, där medlemmar kan bli helt hjäntvättade. Det är obegripligt för utomstående hur deras anhöriga/vän slukas upp i sekten. För att kunna lämna, kan man behöva psykiatrisk hjälp. Det finns många som vittnat om detta.
Tror att psykopater/narcissister är fenor på att identifiera de bräckliga ställen som de kan sedan använda för att "bestraffa" dig. Typ otroligt intresserade av dig och dina problem först. Du känner dig otroligt sedd, uppskattad at någon verkligen bryr sig. Sedan används den här sårbarheten istället mot dig. Iskyla varavat med värme, oförutsägbart.
Nu har vi sett att MH själv skrvit om sig som att ha psykiska problem. Ett perfekt offer, om man nu ska se det ur JJ:s perspektiv.
Samtidigt är det ju inte försvarbart på något sätt att varken lura någon i en fälla, mörda eller flytta en död person. Det är ju ett fruktansvärt brott som har skett.
Bara en förklaringsmodell (som vi inte alls vet om den stämmer ju) som man ändå vill ha för att förstå (och kanske förhindra??) hur det kan gå så här hemskt till.
Helt obegripligt är det ju nu.
Vad hette tjejen som dödade Fossmos fru och skadade en man allvarligt? Vet inte om hennes straff blev lindrigare för att hon hade psykiska problem, men hon blev ju otroligt styrd av en fullblodig psykopat att utföra mordet.