2022-11-07, 22:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja jag fastnade vid det ordvalet. Har inte letat aktivt efter video från hela pressträffen men hojta till om nån ramlar på den. Unik nämns vid reportrarnas frågor om jag minns rätt.

Ok, då är det därifrån.
Om du fastnade för ordvalet, då stämmer det säkert.

Ja, man anar vä att man inte bara har dragit in kroppen i första buskage då.
Vill till att känna till området kanske. Lokalkännedom?

Ännu en spik i kistan?
Citera
2022-11-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ja jag fastnade vid det ordvalet. Har inte letat aktivt efter video från hela pressträffen men hojta till om nån ramlar på den. Unik nämns vid reportrarnas frågor om jag minns rätt.

Synonymer till unik:

Ensam i sitt slag
Ovanlig
Sällsynt
Utan like
Egenartad udda
Osv.

Så polisen har bara greppat ett ord som dök upp i huvudet istället för kanske ”specifik då” eller så är det nåt speciellt med platsen. Så tolkar jag det.

Och enligt han områdeschefen i intervju i SVT efter pressträffen så menar han att de sökt i ”sökrutor” men missat kroppen typ. Området är stor osv. De har inte letat överallt visar det sig. Om man tolkar intervjun så.
Citera
2022-11-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankenstein1
Det måste bevisas att personen är oskyldig då . Polisen kan inte veta.. det är de det utreder och därför kan de inte släppa någon bara sådär. Precis som i Mikaelfallet jag referat till innan. Hur skall de veta vem som gjorde det dödande slaget..? När de började prata erkände de.. sonen slagit ihjäl pappan. Det var därför Leo ville dömas för grovt brott mot griftefriden och inte få livstid. Han hade ju "bara" styckat.

Tack för svar
Jag försöker lära och förstå
Därför frågar jag när jag undrar

Man brukar ju säga att man är oskyldig tills motsatsen bevisats (i domstol)
Men i häkte funkar det tvärtom då ?
Man är ev skyldig till motsats bevisats ?
Citera
2022-11-07, 22:21
Medlem
Ang dom nya misstankarna gällande mord och gravfridsbrott.

Från P4 Jönköping:

Rickard Finndahl som är chef för polisens grupp för grova brott säger att det har kommit fram nya detaljer i förhör och annan bevisning som gör att de nu kan ta detta steget och att de kommer fortsätta med nya förhör.

Åklagaren Adam Rullman säger till P4 Jönköping att de båda kvinnor som sitter häktade misstänkta för inblandning i Toves försvinnande ännu inte har hörts om de nya misstankarna.

https://sverigesradio.se/artikel/nu-utreds-mord-efter-toves-dod
Senast redigerad av Medvetenommycketxx 2022-11-07 kl. 22:25.
Citera
2022-11-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Något har ju föranlett att pojkvännen ringt polisen när han hörde Toves meddelande. Något lät skumt. Skumt hur? Bakgrundsljud? Det måste ju låtit jävligt skumt för att nån ska ringa polisen.
Jo eftersom människorovet är satt vid 02:30 så är det garanterat nått med det samtalet som pojkvännen uppfattat som misstänksamt och det har nog varit såpass misstänksamt att polisen tror sig veta att det är då hon blev kidnappad.
Att de blev häktade såpass snabbt tyder också på att det är något som polisen vetat från början som inte har kommit ut.

Gissar själv att hon blivit tvingad att ringa och säga att hon är påväg hem för att det ska verka som hon var på väg hem när hon blev mördad, alltså att morded var planerat men att det samtalet inte gick särskilt bra för mgm då Tove antingen sagt något som hinta på att hon var under tvång och hot eller pratat på ett väldigt misstänksamt sätt.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2022-11-07 kl. 22:25.
Citera
2022-11-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, då är det därifrån.

Ännu en spik i kistan?

Ja om man i mörkret prickar en speciell plats i skogen. Låt säga en skreva eller sänka eller nåt sånt så kan det tyda på lokalkännedom. Det lär ha varit beckmörkt där och även om billyktor igång så lär inte en annan GM än tjejerna (nån från ”gatan” bara) veta om ett bra gömställe utan lär ha haft tur då.
Men nu kan hon ju varit lagd under en gran bara. En unik gran. För varje träd är unikt osv.
Citera
2022-11-07, 22:24
Medlem
Åklagaren säger ju till Aftonbladet att det är oklart om de båda misstänka kommer delge misstanke om mord och gravfridsbrott.

Tyder det på att en möjlig tredje person kan vara inblandad även fast dem inte misstänker någon mer men att bevisen ser ut att peka på en tredje person ?
Citera
2022-11-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boeingpilot
Sveriges lagar ( det lilla brottet blir upp ätet av det stora brottet) misstänkt mord, Olaga hot kan man bortse ifrån.
Det har du rätt i att de övriga brotten som människorov samt gravfridsbrott och olaga hot konsumeras automatiskt av huvudbrottet som nu gäller mord. Men det som inte har kommit fram att en tredje person är involverad som inte polisen har fått tag på än, men den personen lär nog polisen förr eller senare få tag på om de bägge misstänkta kvinnorna kan ge polisen namnet på den tredje inblandade personen som blir misstänkt för medhjälp.
Senast redigerad av Umpalavemang 2022-11-07 kl. 22:28. Anledning: Redigering
Citera
2022-11-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ja, visserligen.
Men om, säg att MH gick hem innan dådet, eller att hon inte kunde förutse dådet, att JJ var ensam om mordet, hur ficade JJ resten ensam?

Varför ringer inte MH om hjälp, springer till grannar? Skriker?

Om MH inte ens var där, då borde polisen int eha henne inne på sannolika? Uppkopplingar borde visa annat.

Hon borde varit med på minst brott mot griftefriden (som nu heter annat) och även att hon förstört bevisning?

Om hon närvarade vid brott men inte ingrep? Är det brott?

Ingen vet kanske i nuläget vem som gjorde vad exakt, men kan inte båda bli fällda ändå?

Hur var det i fallet i Vallentuna, dubbelmordet på paret där?
Man kunde väl inte bevisa riktigt vem som gjort vad, men att på kvinnan hittades iaf ett enormt skoavtryck på kroppen. Båda skyllde på varandra, men båda blev fällda?

Man kan ju tänka sig att hon var närvarande vid mordet men lämnade strax efter och inte vet vad J gjorde med kroppen. Det skulle isåfall förklara det smått obegripliga, att denna 18 åring med svagt psyke faktisk inte suttit tyst.

När polisen kan placera henne på samma plats och tid som brottet tros ha utförs räcker det nog för sannolika skäl eftersom hon som du säger, inte larmar.

Skulle detta visa sig stämma vet jag inte riktigt vilka brott hon gjort sig skyldig till. Skyddande av brottsling? Sen är man väl skyldig att anmäla grova brott.

Jag tror båda blir fällda men omöjligt att säga för vad med så lite info.
Citera
2022-11-07, 22:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ok, då är det därifrån.

Ännu en spik i kistan?
För att hitta en liten ravin, en bit in i en granplantering, när det är beck mörkt krävs säkerligen att man har full koll på var den är.
Citera
2022-11-07, 22:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nån psykolog får förklara detta men jag inbillar mig att man låser sig i ren självbevarelsedrift.

Grejen blir ju, som man har sett, att när man har berättat en version som man blir motbevisad om, då behöver man ju ljga ihop en ny.

Själv känner jag att bara det skulle kännas närapå sjukligt jobbigt, men till sist blir ju det rent av pinsamt? Man måste ju förstå att ingen tror en.. att allt bara blir en parodi, om det nu inte var så allvarligt.

Och nu är de två, vilket ju kommer att leda till kommentarer från förhörsledarna; att inget stämmer.

Jag tror ändå at hur gärna man vill slippa bli fast, så klarar man inte av att sitta där och ljuga på detta sätt. Om man har något slags vanligt känsloliv?

Psykopater, de skäms ju inte så de räknar vi bort.

Jag tänker att det ska mycket till att klara av förhör och häktning... under så här lång tid, neka och vara skyldig vill säga.
Citera
2022-11-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyodfresh
Åklagaren säger ju till Aftonbladet att det är oklart om de båda misstänka kommer delge misstanke om mord och gravfridsbrott.

Tyder det på att en möjlig tredje person kan vara inblandad även fast dem inte misstänker någon mer men att bevisen ser ut att peka på en tredje person ?

Är nog JJ som blir mord + gravfridsbrott och MH på gravfridsbrott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in