2022-11-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alba65
Ja det har jag och hittade inte dagens omhäktningshandlingar

Någon sådan finns inte, det är inte den formella grunden för häktning som ändrats utan utredningens inriktning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
För att grannen ser två MÄN i 20 års åldern.

Har du sett MH? Jag hade ljugit om jag sa att jag inte hade kunnat misstolka MH i en annan bil, mitt i natten, i mörkret, för en kille. Men du och den här grannen kan såklart ha bättre syn än mig..
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
När rättegången kommer, får advokaterna ta upp historiska ändringar från dom brottsmisstänktas berättelser när dom varit häktade ?
Låt och oss säga t.ex. att dom först säger att dom inte vart på platsen där T hittades död, sen blir dom pressade för att bevis finns att dom varit på platsen och därför ändrar sig och säger att dom var på platsen men lämnade T kvar där levandes. Ni hör ju själva hur det låter misstänkt mord här, men får detta stort värde i en rättegång ? eller är det bara slutgiltiga förhöret som gälls och inte deras förändringar i tid över förhör ?

Att en åtalad under resans gång ändrar sin berättelse är något som kan påverka trovärdigheten i det den åtalade berättar inför domstolen.

Åklagaren kan påtala att den åtalade ändrat sin berättelse och hänvisa till tidigare förhör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Största frågetecknen är, varför skriker inte TT och hur får dom ut henne ur lägenheten... resväska?

Hon var antagligen medvetslös efter slag mot huvudet.

En kudde över huvudet, strumpor i munnen, tejpad mun osv.

Vid chock blir man ofta stum, apatisk och handlingsförlamad innan man förstår vad som händer.....
Citera
2022-11-07, 20:32
Medlem
RFTs avatar
Här pratas det mycket om att de båda MGM håller tyst vid förhör, och att det är konstigt att inte någon av dem har brutit ihop och erkänt.
Om tjejerna blivit förhörda; och det är det väl troligt att de blivit; så vet vi ju ingenting om hur förhören har gått till. Det behöver inte vara så att man från början skickar in en erfaren förhörsledare, som ska få dem att "bryta ihop" och berätta.
Det händer att polisen anlitar en utomstående psykolog, för att genomföra "förtroendeskapande" och "öppnande" samtal med den misstänkte. Jag har själv anlitats för sådant.
Citera
2022-11-07, 20:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Blir intressant att se sen när/om det går till åtal hur nära de var först. Om det framgår.
Och inte minst hur de kom fram till den riktade insatsen.

Polisen pratar om en ”unik” plats. Anar man en fingervisning om att de varit så nära det går men att hon var ”gömd” i skogen? För människor då men för hundar?

Blir alltså intressant att se om fyndplatsen har några särskilda kännetecken. Har markerat ett par i kartan (försänkningar o dyl) så får man se sen om det kan vara nåt sånt.
"Unik" är den väl bara för att det var just DÄR T anträffades.
Citera
2022-11-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
Polisen har sagt att de letat i det generella området, inte exakt där hon hittades.

Jag förstår, det var endast en tanke som slog mig.
Citera
2022-11-07, 20:39
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Avsnitt 3 på podden finns här nu också:

https://pod.space/forsvunnenfallettove/vad-har-hant-med-tove
det är ju del 1
Senast redigerad av Alba65 2022-11-07 kl. 20:50.
Citera
2022-11-07, 20:40
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals1
Det vet jag inte, men man får väl förutsätta att alkohol har varit inblandat under kvällens gång, då förfest samt krogen verkar varit kvällens agenda.

Absolut, skulle man se en påverkad granne påstå sig köra bil så hade man ju försökt ingripa. Men situationen i fråga är nog att de stötte på varandra i trappen utanför hennes lägenhet och där samtal uppstått. Där meddelande hon att hennes mamma skulle komma och hämta henne för att köra till donken varpå grannen erbjuder sig att köra henne kl 03 på natten.

Det är åtminstone pyttelite märkigt i min bok. Något som gör det ytterligare lite märkligt är att de finns inga uppgifter på att JJ och grannen skulle varit överdrivet nära bekanta.

Som jag förstår har hon stött på grannarna utanför deras dörr en trappa ner, då hon var på väg ut.
Dessutom att pappan var den som ursprungligen erbjöd henne att sonen skjutsar henne istället.
Inte konstigt då det är en förälder som direkt genomskådat lögnen, att mamma ska komma och skjutsa henne.
Citera
2022-11-07, 20:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Ja och så länge MH hör att JJ inte sagt något, så är lojaliteten och möjligheten till att JJ berömmer henne, starkare än att medge något som sätter henne själv i Knipa.
Folk underskattar lögner och dess ursprung. Det är inte bara att "erkänna". Det kräver en enorm styrka och mod.
Ingen av dem får veta vad den andre sagt eller inte sagt, såvida inte förhörsledaren spelar ut dem mot varandra. Att vi får veta att båda förnekar brott och inte berättar vad som hänt måste inte nödvändigtvis innebära att de är knäpp tysta.
Citera
2022-11-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
När rättegången kommer, får advokaterna ta upp historiska ändringar från dom brottsmisstänktas berättelser när dom varit häktade ?
Låt och oss säga t.ex. att dom först säger att dom inte vart på platsen där T hittades död, sen blir dom pressade för att bevis finns att dom varit på platsen och därför ändrar sig och säger att dom var på platsen men lämnade T kvar där levandes. Ni hör ju själva hur det låter misstänkt mord här, men får detta stort värde i en rättegång ? eller är det bara slutgiltiga förhöret som gälls och inte deras förändringar i tid över förhör ?

Det är väl som så att ALLT som sägs kan användas emot dig.
Sen om historieändrande väger tungt eller inte är en sak, men absolut att trovärdigheten svajar.
De blir ju svårare att förklara sig ur om denne inte tänkt erkänna utan istället måste krångla sig ur tidigare lögner.
Citera
2022-11-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals1
Vet att det spekulerats tidigare om att det möjligen finns fler/flera potentiella GM.

Satt och tänkte själv, det är möjligen så att det tagits upp tidigare, men att grannen som kör JJ kan ha något finger med i spelet (?).

Vad är era åsikter ang. detta, det är ju liiite märkligt att erbjuda skjuts till någon mitt i natten när vederbörande redan säger att skjuts är på g? (även om så inte var fallet) Jag har inte uppfattat att JJ och grannen var som "supernära" och då erbjuda skjuts är aningen konstigt ändå.

Jag tänker att han kanske kör henne till donken, hon köper i princip minsta möjliga och sedan kanske de gör något vi inte vet om. Skulle TT kropp kunnat finnas i bilen redan under donken-visiten?
Vet inte exakt hur tiderna ser ut, om det finns hugget i sten att hon endast var på donken en kort stund och sedan är hon bekräftat hemma igen? Tänker om det finns tid nog att genomföra dumpningen under denna lucka, det vet jag inte.

Som sagt, endast spekulation, men vill gärna höra vad ni andra tror. Vet att det är många som säger att det bör vara fler GM och en hel drös som tror att det endast är de två häktade som är skyldiga.

Det blir ju genast mer logiskt om att grannen då skulle varit medhjälpare då många har sagt att bara bära ut en kropp rakt ut i trapphuset mitt i natten efter det andra tumultet är aningen riskabelt. Är då en granne en av de som hjälper till, då minskar ju chansen att bli upptäckt.

Vet inte kanske bara babblat massa strunt, men ville skriva av mig lite.

Absolut kan de ha haft medhjälp. Det finns möjligtvis någon därute som vet mer (kanske någon av JJs nära familj), men polisen måste ha tillräckligt med bevis för att anhålla för medhjälp och de verkar inte ha det än, vad vi vet.
Men tror att vi kan släppa grannen? JJ och MH har ingen nära relation med grannen, för det första har jag svårt att se de skulle berätta om Ts kropp till någon granne, dessutom svårt att tro han bara ”Jaha oj, absolut, jag ska hjälpa er flytta denna unga, oskyldiga tjejs kropp”. Dessutom borde JJ och MH redan ha sagt till polisen doå att det är en tredje kille involverad också, för de vill inte bli dömda och låta grannen (som de har noll nära relation till) gå fri, medan han berättar sina vittnesuppgifter höger och vänster.
För en del av oss kan det verka konstigt att köra sin granne mitt i natten, men för andra kan det verka jättesjälvklart att man kör sin fulla granne dit för att se till hon kommer säkert fram och tillbaka i ovädret. Kan vara kulturellt också, att man gärna hjälper till. Det är bara en 5 minuters körväg dit så det är inte som att han ställde upp på att köra henne jättelångt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in