Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Ja det lär ju ta kål på alla stackars fattiglappar som ska försöka låna 2-3 msek totalt. De som har det gott ställt drabbas inte alls i samma utsträckning.
Och, vad är din poäng? Varför låter du så empatisk helt plötsligt. Är inte det logiskt riktiga beslutet som att höja kalkylräntan bra nu? Det handlar ju om att skydda låntagare från potentiell personlig konkurs.
Jag tillhör dessa som SEN ska låna 2-2.1 miljoner och ser positivt på detta då huspriserna går ner än mer. Det kommer vara positivt då priserna justeras nedåt ännu mer, det är ingen som blir utestängd. De blir insläppta.
Utestängd har folk bara varit under 2020-2021,när priserna rusade, som orsakades av: sänkt kalkylränta till 6%, slopat amorteringskrav och med 2 miljon i lån an inte efterfråga något alls, kanske en friggebod i Rimbo! jag hemnet browsade och såg mina möjligheter att ens köpa en villa utanför Enköping, vilket man utan problem kunde under 2019, försvinna under 2021. Idiotjävel.
Nu går det åt rätt riktning igen, nu kan man efterfråga en villa i Haninge snart och snart i Huddinge när kalkylräntanoch räntan höjs rejält. Härliga tider, allt blir så bra när det motsatta inträffar än det du förespråkar, med bibehållen bruksvärdeshyra och låga bopriser, där man både kan spara mycket i hyresrätten och får man möjlighet att bo i eget hus också

Flanders, han vill att folk ska betala halva sin lön i hyra så det inte går att spara, och huspriserna ska vara astronomiska på 8 miljoner i Huddinge, så man inte ens kan köpa en villa vid 55 års ålder.