2022-11-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Det står att misstanke om människorov kvarstår. Vid vilket läge skulle det varit människorov? Hon gick ju hem till henne frivilligt vad jag har förstått det som. I så fall måste dom hållit kvar henne mot hennes vilja, alternativt fört henne någon annanstans, vid liv.

Dom måste kunna konstatera att det inte var en olycka eller att hon levde när de lämnade henne i skogen tror jag.
Citera
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Det räcker med att de inte släppte ut henne genom dörren, hindrad henne helt enkelt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskorov

För människorov döms den, som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada denne till liv eller hälsa eller att tvinga denne till tjänst eller att öva utpressning. Straffet för människorov är fängelse i mellan 4 och 18 år, eller livstid. Är brottet mindre grovt döms till fängelse i högst sex år.

I vardagligt tal benämns människorov ofta kidnappning.

Tvåa på bollen ⚽

Jo det är jag helt införstådd med. Därav min fundering ang i vilket skede detta kan ha hänt.
Citera
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
För människorov döms den, som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada denne till liv eller hälsa eller att tvinga denne till tjänst eller att öva utpressning. Straffet för människorov är fängelse i mellan 4 och 18 år, eller livstid. Är brottet mindre grovt döms till fängelse i högst sex år.

I vardagligt tal benämns människorov ofta kidnappning.

Men kan det vara så då att en av tjejerna har pratat och kanske berättat att TT tex hölls kvar när hon ville gå ?

Fan jag blir inte klok på varför hon gick med till JJ ?

Skulle hon kanske med så ma..a kunde hämta grejer i lgh ?
Var det ma,,a TT var orolig för på krogen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Efter 21-åriga Toves död – polisen utreder mord
Uppdaterad idag 16:22 Publicerad idag 15:33

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-toves-dod-polisen-utreder-mord

– Utredningen omfattar nu misstanke om mord, människorov och gravfridsbrott. De båda misstänkta är inte hörda om detta. Jag kommer ta ställning till om de ska begäras häktade för dessa brott senare i veckan, säger han.

I nuläget har alltså brottsrubriceringen inte ändrats, utan det handlar om en utökning i utredningen.

Vad sällan man verkar förhöra de misstänkta. Det tyder väl på att dom tiger, tycker jag. Hade dom varit villiga att samarbeta hade säkert fler förhör hållits
Citera
2022-11-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Nu kommer väl kvinnorna att bli häktade för mord eller vad tror ni? Har Toves kropp genomgåtts hos rättsläkare än? Vet de dödsorsaken?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WR0MGK/mord-utreds-efter-toves-dod
Sista meningen i artikeln
"En rättsmedicinsk undersökning ska ske under veckan och polis och åklagare hoppas att det ska leda till ytterligare klarhet om vad som har hänt."
Citera
2022-11-07, 16:50
Medlem
Kanske blir livstid 😬 Vilka är de nya kriterierna?
Citera
2022-11-07, 16:54
Medlem
ellaaas avatar
Så om rubriceringen nu få utökas till mord, gravfridsbrott och människorov kan man ju undra om mord-delen gäller både JJ och MH, eller om MH främst står anklagad för de andra två punkterna.

Att de väljer att behålla människorov kanske baseras det på faktumet att mordet (dunsarna) tycks ha skett en halvtimme efter att Tove ringt och sagt att hon var på väg hem. Att de skulle ha hållit henne kvar mot hennes vilja under den tiden.
Citera
2022-11-07, 16:54
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Men kan det vara så då att en av tjejerna har pratat och kanske berättat att TT tex hölls kvar när hon ville gå ?

Fan jag blir inte klok på varför hon gick med till JJ ?

Skulle hon kanske med så ma..a kunde hämta grejer i lgh ?
Var det ma,,a TT var orolig för på krogen ?

Tjejer är, generellt, inte rädda för andra tjejer. Däremot vill de nog ordna konflikten, och varför inte hellre inomhus. Då vädret denna kväll inte var idealiskt.
Jag tycker inte TT har gjort något fel.
Citera
2022-11-07, 16:57
Medlem
Jag tror att det finns nån simpel förklaring. T stod ju närmast MH. Så säg att MT ringer Tove är full och tanken bara är att hänt MH ochlämna Jj. Då säger hon väl till din pojkvän att hon bara ska gå hem som hon tänker att Det är det dom ska eller så ringer MH precis efter. Däruppe snear JJ känner sig bortprioriterad på fyllan (och kanske även drogpåverkad vem vet.) och sen eskalerar allt. MH kanske drabbas av panik sen efter och vågar inte säga emot JJ av rädsla för henne själv eller att förlora JJ.
Citera
2022-11-07, 17:00
Avstängd
JJ kommer nog skylla på MH att TT var vid liv när hon lämnade för donken. och död när hon återvände, dirty shit
Citera
2022-11-07, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Jo det är jag helt införstådd med. Därav min fundering ang i vilket skede detta kan ha hänt.

Cykel slarvigt parkerad, verkade också konstigt. Kan de redan då tvingat henne med in.
Citera
2022-11-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag tror att det finns nån simpel förklaring. T stod ju närmast MH. Så säg att MT ringer Tove är full och tanken bara är att hänt MH ochlämna Jj. Då säger hon väl till din pojkvän att hon bara ska gå hem som hon tänker att Det är det dom ska eller så ringer MH precis efter. Däruppe snear JJ känner sig bortprioriterad på fyllan (och kanske även drogpåverkad vem vet.) och sen eskalerar allt. MH kanske drabbas av panik sen efter och vågar inte säga emot JJ av rädsla för henne själv eller att förlora JJ.

MH kanske rent av var kär i eller i alla fall beundrade och såg upp till JJ. Bara spekulation utifrån vad jag läst här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in