2022-11-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Inte nödvändigtvis obduktionen. Förmodligen genom vittnesmål och/eller platsundersökning i lägenheten och bilen.
Tack
Och naturligtvis skulle det stå obduktion och inget annat i mitt inlägg
Citera
2022-11-07, 16:18
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Det är nog att kroppen flyttats skulle jag tro

Citat:
Ursprungligen postat av Wattweke
Räcker att dom har flyttat på kroppen.

Tack för svar! Utgår då från att TT har bragts om livet i JJs hem och flyttats till fyndplatsen. Vilket rimligen gör att fyndplatsen inte är mordplatsen.
Citera
2022-11-07, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
HM fb konto finns kvar men det är avstängt för allmänheten

Jag menade inte att dom tagit bort sina profiler, när jag skrev att GH tagit bort MH menar jag att dom inte längre är vänner på facebook.
Citera
2022-11-07, 16:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Någon exakt tidpunkt när T hittades har väl inte angivits? Jag tror att åklagaren fick den infon före tingsbeslutet om förlängning av häktestiden.

Taget fritt från minnet, så tror jag att det var på fm (ingen exakt tidsangivelse) och det blev rubriker först på em?
Citera
2022-11-07, 16:22
Medlem
Djuuulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nu blir jag inte mer klar i huvudet. Obduktionen är inte klar och ingen av de har erkänt något, men ändå tror åklagare nu att det rör sig om mord. Tänker om det var planerat ändå? De kanske hittat någon som berättat att de sagt det eller säkrat material från deras telefoner att de tex skrivit om det?
Man utreder mord, dvs det finns misstankar om uppsåtligt dödande, men det är ej fastställt ännu. Jag misstänker att obduktionsrapporten redan är skriven och levererad.
Senast redigerad av Djuuulia 2022-11-07 kl. 16:28.
Citera
2022-11-07, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
GW yrar som vanligt. Det gör han alltid när han skall kommentera något kriminalfall i TV. Den här gången påstod han tom att det i princip aldrig förekom att en ung kvinna dödar en annan dito. Om jag inte minns fel var det just en hästtjej som mördade en annan jämnårig tjej i Askersund för endast 6-7 år sedan.

Du kan inte ta allt så bokstavligt. Det GW menar är ju att det är så ovanligt att det inte går att föra statistik över dem.
Endast 9% av alla uppklarade mord begås av kvinnor. Om du sedan ska räkna ner till unga kvinnor i 18-20års åldern är dom ännu färre. Om det dessutom ska vara två kvinnor som tillsammans mördar en kvinna, så har det mig veterligen inte hänt de senaste 10 åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Inte utan anledning.

Den erfarenheten har jag iallafall. Men du kanske vet bättre vad vet jag.
Citera
Medlem
Citat:
Nu blir jag inte mer klar i huvudet. Obduktionen är inte klar och ingen av de har erkänt något, men ändå tror åklagare nu att det rör sig om mord. Tänker om det var planerat ändå? De kanske hittat någon som berättat att de sagt det eller säkrat material från deras telefoner att de tex skrivit om det?

Det behöver inte vara planerat för att det ska bedömas som mord. Det var så tidigare i Sverige men inte längre.

Idag är mord helt enkelt att någon avsiktligt tagit livet av en annan människa. Dråp blir det om det finns förmildrande omständigheter, till exempel att offret har hotat eller misshandlat gärningsmannen.
Citera
2022-11-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Någon som vet vad som krävs för att de ska misstänka gravfridsbrott? Har de grisat runt med kroppen? Eller gäller det bara att de har hanterat TTs kropp efter döden?
Att flytta eller gömma kroppen räcker för att det ska bli ett brott mot griftefriden.
Citera
2022-11-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas811
Det är nog att kroppen flyttats skulle jag tro

Hanterar du en kropp från en avliden utan vederbörliga tillstånd/ utbildningar så är det brott mot griftesfriden.
Citera
2022-11-07, 16:30
Medlem
Citat:
De får inte ha tillgång till tidning och sådant iaf så det är väl vad någon anhörig, polis eller advokat berättar.
Tidningar, radio pch tv har de tillgång till, däremot får de inte träffa anhöriga eller varandra utan endast häktets personal, förhörsledare etc.
Citera
2022-11-07, 16:30
Medlem
Fibonaccitals avatar
Efter 21-åriga Toves död – polisen utreder mord
Uppdaterad idag 16:22 Publicerad idag 15:33

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/efter-toves-dod-polisen-utreder-mord

– Utredningen omfattar nu misstanke om mord, människorov och gravfridsbrott. De båda misstänkta är inte hörda om detta. Jag kommer ta ställning till om de ska begäras häktade för dessa brott senare i veckan, säger han.

I nuläget har alltså brottsrubriceringen inte ändrats, utan det handlar om en utökning i utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in