2022-11-06, 18:28
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
på vilket sätt äventyrades rikets säkerhet?
Det gjorde den förstås aldrig.

Då hade personen suttit i fängelse för spioneri på livstid och inte varit kommunpolitiker.

Det är en tidningsanka. Varför skulle Must, åklagare, ja, hela försvarsmaktens samlade juridiska expertis förorda att utredningen läggs ned om den var något annat?

Meningen är att vi ska bli upprörda och irriterade på SD.
Citera
2022-11-06, 18:33
Medlem
volvo666s avatar
Undra om han anmäler NT för förtal och får 200000 som skadestånd
Citera
2022-11-06, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Visst är det så, men det avslöjar likväl inte vad Jarnvall visste, eller inte visste. Man kan trots allt bli både åtalad och dömd för något som man själv inte visste var olagligt. Min poäng är att utan att se de aktuella handlingarna eller Jarnvalls korrespondens med översten är det svårt att säga om Jarnvalls egen ursäkt (om att han var naiv) är genuin eller en efterhandskonstruktion.

Att fråga efter handlingar (som han gjorde) och sedan ta emot handlingar från en överste i en dossier med sjutioelva stämplar på sig kan även en femåring förstå att det inte direkt är "naivt". Det är inte så att du bara sonika kan strosa in på försvarshögvarteret vid Värtan och be en överste att ge dig en dossie med hemliga papper.
Citera
2022-11-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Undra om han anmäler NT för förtal och får 200000 som skadestånd

Det kan inte bli förtal då det ligger ett enormt allmänintresse att veta att karln har spridit hemliga uppgifter. Hade denna affär varit av känslig art hade inte gestapo och must kommenterat ärendet i media. Det är däremot rätt sällsynt att de båda kommenterar så mycket som de har gjort i det här fallet. De brukar inte säga en mening.
Citera
2022-11-06, 21:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Att fråga efter handlingar (som han gjorde) och sedan ta emot handlingar från en överste i en dossier med sjutioelva stämplar på sig kan även en femåring förstå att det inte direkt är "naivt". Det är inte så att du bara sonika kan strosa in på försvarshögvarteret vid Värtan och be en överste att ge dig en dossie med hemliga papper.

Har vi sett denna "dossier med sjutioelva stämplar" och om ja, vad det var för stämplar? Handlar det om dokument stämplade med "hemligt", "säkerhetsklassat", eller liknande faller ju onekligen Jarnvalls ursäkt, men är dokumentet endast datumstämplat, stämplat med diarienummer, myndighetens namn, etc. blir ursäkten mer trovärdig.

Och nej, man kan förstås inte strosa in någonstans och be om hemliga papper, men vad man kan göra, i ett land med stor offentlighetsprincip, är höra av sig till valfri myndighet och begära ut handlingar. De flesta skulle nog om handlingar lämnas ut ta för givet att de är just offentliga.

Saken är den att en del menar att Jarnvall måste ha förstått att uppgifterna var hemliga och vare sig fick lämnas ut eller föras vidare, men jag är inte lika säker på att det skulle vara så självklart.

För övrigt vore det intressant att få veta vad som hände med översten efter detta. Att som tredje part befatta sig med hemligt material må vara straffbart, men att som anställd vid en myndighet läcka sådana uppgifter måste väl vara några resor värre.
Citera
2022-11-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Har vi sett denna "dossier med sjutioelva stämplar" och om ja, vad det var för stämplar? Handlar det om dokument stämplade med "hemligt", "säkerhetsklassat", eller liknande faller ju onekligen Jarnvalls ursäkt, men är dokumentet endast datumstämplat, stämplat med diarienummer, myndighetens namn, etc. blir ursäkten mer trovärdig.

Utgå ifrån att allt som kommer ut från försvarsmakten har stämpeln "Hemligt" på sig, eller vid vissa fall "Hemligt" överkryssat och ett beslutsdatum för upphävd sekretess. Nu var det dessutom handlingar som handlade om en upphandling av vapensystem. Givetvis är sådana handlingar hemliga! Det på grund av att det är ett vapensystem och dels för att det var en aktiv upphandling.

Citat:
Och nej, man kan förstås inte strosa in någonstans och be om hemliga papper, men vad man kan göra, i ett land med stor offentlighetsprincip, är höra av sig till valfri myndighet och begära ut handlingar. De flesta skulle nog om handlingar lämnas ut ta för givet att de är just offentliga.

Alla dokument som en myndighet har är offentliga/allmänna handlingar om de inte är undantagna pga. att de är arbetsmaterial. Även underrättelserapporter och beslut om hemlig avlyssning etc är offentliga handlingar. MEN de är under sekretess!
Du får inte ut någonting från Gestapo, Must eller FM, FMV via offentlighetsprincipen. Du kanske får ut en parkeringskarta och inte ens det får du ut av FMs högkvarter då det är ett skyddsobjekt.

Citat:
Saken är den att en del menar att Jarnvall måste ha förstått att uppgifterna var hemliga och vare sig fick lämnas ut eller föras vidare, men jag är inte lika säker på att det skulle vara så självklart.

Det är fullkomligt klarlagt att det var hemliga dokument och således stod det HEMLIGT på dem. Så klarlagt att Must än idag går ut med att de vill åtala jeppen för brottet. Men eftersom Must inte är en polisiär eller rättsvårdande myndighet så kan de givetvis inte följa upp.

Citat:
För övrigt vore det intressant att få veta vad som hände med översten efter detta. Att som tredje part befatta sig med hemligt material må vara straffbart, men att som anställd vid en myndighet läcka sådana uppgifter måste väl vara några resor värre.

Men snälla, den översten har egentligen inte gjort något alls. Jarnvall, som egenskap av anställd på FMV i denna upphandling, bad översten om de handlingar som Jarnvall givetvis hade behörighet att se. Det är liksom inte konstigt. Högre upp undrade man däremot varför översten tillät dela med sig av hela dossiern till Jarnvall samt att översten inte reagerade på att handlingarna fördes ut, då befälen högre upp hade fått indikationer på att handlingarna var på vift. Som utsaga redan har förtäljt sökte de upp översten först, sedan kedjan nedåt och ut genom dörren och landet.
Citera
2022-11-06, 21:49
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Det kan inte bli förtal då det ligger ett enormt allmänintresse att veta att karln har spridit hemliga uppgifter. Hade denna affär varit av känslig art hade inte gestapo och must kommenterat ärendet i media. Det är däremot rätt sällsynt att de båda kommenterar så mycket som de har gjort i det här fallet. De brukar inte säga en mening.
Vänta, han är inte dömd och han är tillräckligt okänd för att inte vara offentlig. Om det är ett enorm allmänintresse att sprida redigerade bilder på min kuk som är stor som ett hus omgiven av kvinnor sprida så min chef sambo och barn får reda på det är det då inte förtal?

Minns inte hans namn idag och imorgon är det glömt. Hans liv är nog förändrat ett år framöver. Vad är allmänintresset exakt?
Citera
2022-11-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
Vänta, han är inte dömd och han är tillräckligt okänd för att inte vara offentlig. Om det är ett enorm allmänintresse att sprida redigerade bilder på min kuk som är stor som ett hus omgiven av kvinnor sprida så min chef sambo och barn får reda på det är det då inte förtal?

Minns inte hans namn idag och imorgon är det glömt. Hans liv är nog förändrat ett år framöver. Vad är allmänintresset exakt?

Han är kommunalpolitiker, dvs allmän. Norrtälje är en gigantisk kommun och nog är det av allmänintresse att rapportera om att en vald kommunalpolitiker inte kan hålla truten om känslig information.
Citera
2022-11-06, 23:13
Medlem
belfs avatar
Citat:
Att han säljer, via sitt informationsföretag, hemlighetsstämplad information för egen vinning?

Tänk dig följande svenario, som likvärdig det du inte förstår:

Du har en husläkare till din familj. Husläkaren driver också en informationsfirma vid sidan om. Han säljer sina patienters journaler till försäkringsbolagen och till andra intressenter. Han säljer sedan din familjs journaler till ert försäkringsbolag och det påverkar din familj negativt då ett av dina barn har en dold sjukdom.
Skulle du lita på den läkaren? Det är ju inte några handlingar som äventyrar rikets säkerhet, eller hur?
Läkare?. Sålde han patientdata?. Jag hänger inte med. Det handlade om krigsmatriel. Vad exakt sålda han?
Citera
2022-11-07, 00:19
Medlem
Citat:
Läkare?. Sålde han patientdata?. Jag hänger inte med. Det handlade om krigsmatriel. Vad exakt sålda han?

Om du inte kan läsa en analogi så ska du nog inte diskutera tråden, eller hur?

Jag jämförde hans brott mot en läkares, förstått?
Citera
2022-11-07, 12:01
Medlem
belfs avatar
Citat:
Om du inte kan läsa en analogi så ska du nog inte diskutera tråden, eller hur?

Jag jämförde hans brott mot en läkares, förstått?
Jag tcker tråden ska hålla sig till ämnet och undvika retorisk misdirection,
varför jämför du med ett helt annat påhittat problem med en läkare? Jag ser inga paralleller. Åter till ämnet.

Det är svårt att förstå
1, Vad har han gjort exakt, vilken typ av uppgifter har hanterats felaktigt?
2. Exakt hur riskerar den hanteringen skada rikets säkerhet?

tex, är det fråga om bruten upphandlingssekretess genom läckta anbud så skadas inte rikets säkerhet. Likaså om patientuppgifter läcks, rikets säkerhet är något annat. Är jag tydligare nu?
Citera
2022-11-07, 14:15
Medlem
Citat:
Jag tcker tråden ska hålla sig till ämnet och undvika retorisk misdirection,
varför jämför du med ett helt annat påhittat problem med en läkare? Jag ser inga paralleller. Åter till ämnet.

Det är svårt att förstå
1, Vad har han gjort exakt, vilken typ av uppgifter har hanterats felaktigt?
2. Exakt hur riskerar den hanteringen skada rikets säkerhet?

tex, är det fråga om bruten upphandlingssekretess genom läckta anbud så skadas inte rikets säkerhet. Likaså om patientuppgifter läcks, rikets säkerhet är något annat. Är jag tydligare nu?

Men allt står ju i tråden. Han har fört ut hemlighetsstämplad information till tredje land, allt annat vad du rabblar om är irrelevant. Det är att likställa med att en läkare ger ut din patientjournal till vem som helst på gatan. Men det förstår inte du.

Kärnproblemet är alltså: Han har brutit mot sekretessen och fört ut hemlig handling till obehörig person (både upphandlingssekretess och hemlig handling för vapensystem) och tagit betalt för att göra det. Att FM och Regeringen sedan ansåg att handlingen inte utgjorde något större men för rikets säkerhet (för att det var ett företag som tog emot handlingen och inte en stat) så förbjöd regeringen åklagaren att åtala.

Hans trovärdighet för att sitta i kommunen som handhar hemliga uppgifter är således förbrukad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in