2022-11-06, 23:02
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Har något vagt minne av att det knappt kom några till en konsert i Sverige. Funderar på om det var East 17 (som jag i smyg köpte en skiva med som ung :kol: )
Minns inte heller vart konserten var. Tror det var Globen som drog rekordlåga publik på något band en gång.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/a/0EgLgG/pojkbandets-dunderfiasko--spelade-for-en-enda-person

De var ju annars stora på 90-tal

Stay amother day, House of love, Deep
Citera
2022-11-06, 23:06
Medlem
Intressant fråga. Det beror väl iofs på hur man räknar vad som är en konsert. Men räknas detta så är det ju närmare noll, iofs pågrund av corona och inte sviktande publikintresse men ändå:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/K3mP26/danny-saucedo-om-hyllade-spelningen-i-ett-tomt-globen

Det är säkert en hel del som varit väldigt långt att sälja ut och bara haft några få tusen.
Jag fick en lista i excel av Globen via mail någon gång tidigt 2000-tal med alla evenemang som hade varit där, tror även det stod publikmängd. Tyvärr har jag inte kvar den idag och tror inte att de har något liknande idag. Men många svenska artister har jag svårt att tro skulle kunna sälja ut utan det är nog ofta redan innan bestämt att man ska begränsa hur många läktare man använder och ibland står ju även scenen mycket närmare mitten för att skärma bort ytterligare platser. Även vid en del utländsk artister kan det vara väldigt tomt uppe på C-läktaren med knappt några eller inga där.
Citera
2022-11-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Vet tyvärr inget, men folktomma spelningar i ishallar är verkligen inte kul, jag såg Scorpions på 80-talet i ett öde Scandinavium vilket var sådär..

Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Måste ha varit 1984 då 3531st

1989 var det 7369

Citat:
Japp, riktigt konstigt med så låg siffra med tanke på deras popularitet och konstnärliga kvalité på den tiden..

1989 spelade Scorpions på Hovet i Stockholm, då var det utsålt. 1991 spelade de på Globen i januari, innan Wind of change, då var det halvfullt. Samma år på hösten kom de till Globen en gång till, då var det utsålt.
Citera
2022-11-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Nä det var något i Sverige. Ett hundratal som kom till någon konsert. Inomhus någonstans men minnet strular.

men det där var minst sagt pinsamt
för dem det vill säga.

Deras musik var egentligen aldrig bra alls och att dra igång spelningar utan att ens ha sångarna kvar? Brian var väl den mest populära. Vem vill ens se ett kasst pojkband som vuxen

Brian ser förövrigt mer ut som en hemlös än en mycket eftertraktad flickidol så tror inte han skulle dragit publik heller https://flipboard.com/article/east-17-star-brian-harvey-films-himself-being-kicked-out-of-benefits-office-afte/f-abb8fa3e3e%2Fco.uk?format=amp

Inte konstigt att man aldrig ser folk man känt. Om det är vad åren gör med folk

Et amerikanskt band, Living Colour, spelade en gång på Cirkus i Stockholm inför typ hundra pers. Recensenter skrev efteråt att bandet verkade helt förvirrat när de kom ut på scenen och att det var så pinsamt att konserten aldrig borde genomförts.
Citera
2022-11-07, 00:35
Medlem
Opportunitiess avatar
Eldkvarn spelade i Skövde eller om det var i Karlstad och jag råkade vara där. ”Vad heter ni?” frågade Plura. Vi var la typ tio i publiken. Nittitalets mitt uppskattningsvis.
Citera
2022-11-07, 03:40
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai-massagen
Han hade en jättehit så bara en missbedömning tror jag. Jag fick dessutom två biljetter så inte fick dom några pengar från mig.

Var också på en spelning som flyttats från Globen till annexet, kommer dock inte ihåg vilket som var bandet.

Skänkte de bort dem eller vann du dem?

Ingen vidare spelning låter det som 😂
Citera
2022-11-07, 07:43
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Eldkvarn spelade i Skövde eller om det var i Karlstad och jag råkade vara där. ”Vad heter ni?” frågade Plura. Vi var la typ tio i publiken. Nittitalets mitt uppskattningsvis.
Skumt, de borde väl dragit publik under den tiden?
Citera
2022-11-07, 08:24
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Skumt, de borde väl dragit publik under den tiden?

Njae, de hade väl en svacka i mitten på nittiotalet så det är nog inte helt omöjligt.

De spelade i ett öltält i en mindre ort ungefär samtidigt rent tidsmässigt när det var marknad på sommaren.
Citera
2022-11-07, 08:26
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Vet tyvärr inget, men folktomma spelningar i ishallar är verkligen inte kul, jag såg Scorpions på 80-talet i ett öde Scandinavium vilket var sådär..
Såg hair en gång på scandinavium med under 1000 pers (mitten av 80-talet). man hade skärmat av en kortsida. Jag tyckte det funkade men jag var förvånad över upplägget. Det kan ha varit fler föreställningar. Men det fanns färre arenor då. Tror bara var liseberghallen eller scandinavium.

Hittade kul lista med alla 70-tals framträdanden på scandinavium: https://gotevent.se/media/3799/evenemang-pa-scandinavium-under-70.pdf

1972-05-24 CHARLEY PRIDE Konsert 898 (vet ej vem är)
1972-08-24 THE WHO Konsert 2 625
1973-01-23 CHUCK BERRY Konsert 1 063

73 går 4000 på led zeppelin och 3000 på deep purple mark II men 8000 på James Last. Inse att folk är idioter.
Citera
2022-11-07, 09:04
Medlem
monsterbrains avatar
Markoolio & co var jublande glada över att fylla 60% av globen stod att läsa i nya boken. "Med tanke på att jag inte haft en hit på femton år så var det långt över förväntan" hette det ungefär så denna siffra bör ha varit nu på senare år.
Citera
2022-11-07, 09:56
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
73 går 4000 på led zeppelin och 3000 på deep purple mark II men 8000 på James Last. Inse att folk är idioter.
Ja, helt sanslöst.

CHARLEY PRIDE var en svart countryartist tror jag, den enda i sitt slag..
Citera
2022-11-07, 10:15
Medlem
Minns att jag såg Alice Cooper i Globen i början på 90-talet. Det var inte mycket folk där. Arenan var avskärmad, inte på mitten, utan mycket närmare ena kortsidan. Tråkigt och dåligt var det också. Det fanns mickar upphängda för en liveinspelning, men det var så avslaget att det knappt kan ha blivit något publikljud att tala om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in