2022-11-07, 00:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du har inte presenterat något som helst lagstöd för att grovt förtal automatiskt går under allmänt åtal nej. Du har citerat lagtexten som säger raka motsatsen. Eller kan du förklara på vilket sätt 5:5 skiljer mellan grovt förtal och förtal av normalgraden?

Jag har redan sagt att det var ett slarvigt uttryck för enskilt åtal. Varför fortsätter du tjata om det?
Jag har motbevisat ditt påstående om anmälan och process.
Citera
2022-11-07, 00:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har motbevisat ditt påstående om anmälan och process.
Påstår du att man måste gå via polisen för att väcka enskilt åtal?
Citera
2022-11-07, 00:09
Avslutad
Citat:
Vem skall betala det då tänker du?

Man gör anmälan när det når upp till en nivå där det är frågan om brott.

Kostar 900 kr om man tar det som småmål:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l
Citera
2022-11-07, 00:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Kostar 900 kr om man tar det som småmål:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l
Det där är inte stämning i brottmål - utan tvistemål.

Handlar det om brottmål så betalar den som förlorar hela rättegången . och ansökningens avgiften är runt 3000 kr.
Citera
2022-11-07, 00:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Påstår du att man måste gå via polisen för att väcka enskilt åtal?
Jag påstår att du hade fel, blev rättad och har svårt att hantera det (tydligen)

Citat:
Citat:
Så kan det vara, och när det gäller förtal är det sällan det går att anmäla till polisen. Du får driva rättegången själv.
Citat:
Det går alltid att anmäla till polisen. Grovt förtal drivs av åklagaren.
Citera
2022-11-07, 00:17
Avslutad
Citat:
Det där är inte stämning i brottmål - utan tvistemål.

Handlar det om brottmål så betalar den som förlorar hela rättegången . och ansökningens avgiften är runt 3000 kr.

"Mål som handläggningsformen har tillämpats på är bland annat mål om skadestånd, för upphovsrättsbrott och förtalsbrott samt mål om felparkeringsavgift."

Fortfarande brott som det utdöms skadestånd för.
Citera
2022-11-07, 00:19
Avslutad
Citat:
Jag påstår att du hade fel, blev rättad och har svårt att hantera det (tydligen)

Fast allt du pysslar med nu handlar ju bara om att försöka dribbla bort att du trodde grovt förtal går till allmänt åtal.
Citera
2022-11-07, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havsfrun
Postnord

Tack för svar även om jag redan visste det vid det här laget.

Du råkar inte veta hur han mår nu? Hur är snacket på byn så att säga?

Jag har noterat att han inte tagit ner Facebook bland annat.
Citera
2022-11-07, 00:21
Avslutad
Citat:
Och jag påstår att du har fel, men i vanlig ordning börjar du prata runt ärendet som du brukar när du börjar få svårt att styrka dina påståenden.

Har redan erkänt att jag hade fel om hur troligt det är att det skulle räknas som allmänt åtal. Det som stod på åklagarmyndighetens sida pekar definitivt på att det Dumpen (jag bortser från utgivningsbevis) gör ligger inom ramarna för detta. Så jag vet inte riktigt varför du får för dig att jag inte kan hantera att ha fel.

Men givet att en anmälan inte kommer leda till åtal (som jag trodde först) så är det ju inte nödvändigtvis jättestor poäng att polisanmäla det hela. Och då kan man lika gärna gå direkt på enskilt åtal. Eller hur?

Och du har fel om att grovt förtal automatiskt går under allmänt åtal, vilket du verkar ha lite svårt att hantera...
Citera
2022-11-07, 00:28
Medlem
Citat:
Och jag påstår att du har fel, men i vanlig ordning börjar du prata runt ärendet som du brukar när du börjar få svårt att styrka dina påståenden.

Har redan erkänt att jag hade fel om hur troligt det är att det skulle räknas som allmänt åtal. Det som stod på åklagarmyndighetens sida pekar definitivt på att det Dumpen (jag bortser från utgivningsbevis) gör ligger inom ramarna för detta. Så jag vet inte riktigt varför du får för dig att jag inte kan hantera att ha fel.

Men givet att en anmälan inte kommer leda till åtal (som jag trodde först) så är det ju inte nödvändigtvis jättestor poäng att polisanmäla det hela. Och då kan man lika gärna gå direkt på enskilt åtal. Eller hur?

Och du har fel om att grovt förtal automatiskt går under allmänt åtal, vilket du verkar ha lite svårt att hantera...
Tror det förekommit ett antal anmälningar redan. Många av deras avslöjade brottslingar tillhör den lättkränkta typen.
Citera
2022-11-07, 00:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
"Mål som handläggningsformen har tillämpats på är bland annat mål om skadestånd, för upphovsrättsbrott och förtalsbrott samt mål om felparkeringsavgift."

Fortfarande brott som det utdöms skadestånd för.
Fortfarande säger det ingenting om åtalsformen - utan bara att förtalsmål har behandlats i högre instanser för att fastställa summa.

Citat:
Fast allt du pysslar med nu handlar ju bara om att försöka dribbla bort att du trodde grovt förtal går till allmänt åtal.
Grovt förtal hamnar under allmänt åtal.

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/
Citera
2022-11-07, 00:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Varför skulle en anmälan inte leda till åtal?
Är det inte åtalbart förtal så är det ju jäkligt dumt att dra på sig kostnaderna för en egen process.

Det skall självklart polisanmälas i första hand - alla brott går att anmäla hos polisen.
Åklagare och polis skall lämna anmälan vidare till JK om det är ett mål som skall hanteras av JK.
Man kan också anmäla själv direkt till JK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in