2022-11-06, 22:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lyssnade igår kväll på en intressant intervju av en rysk författare som efter ett mord(försök) i en trappuppgång i Kiev, nu lever någonstans vid kusten till Östersjön. Direkt efter universitetsexamen och vpl utbildningen inkallades han och deltog i kriget i Tjetjenien. Han överlevde det men blev psykiskt knäckt. Han började skriva om sina erfarenheter som en egenterapi och publicerade, efter efter en ytterligare tjänstgöring i samma krig, en bok.

Samma förmiddag som Ryssland invaderade Ukraina 24 februari började han skriva på den senaste publicerade boken. Författaren heter Arkadij Babtjenko. "Han är aktuell med en rasande uppgörelse med det Ryssland han själv tvingades lämna för flera år sedan."

Rekommenderas.
Här kan du lyssna på författaren till boken "Rysslands förlorade seger".

sr.se/P1, Lundströms bokradio, senaste avsnittet
https://sverigesradio.se/lundstromsbokradio

En verkligt imponerande rysk författare. Han kallade redan 2012 RySSland för "den värsta sortens fascist-stat, och poängterade att folket förbereddes för krig. Mest imponerande är ändå att han, blott ca 6 timmar in i RySSlands storinvasion av Ukraina, förutspådde att RySSland skulle förlora och att Putler skulle behöva mobilisera!

Jag kan, så här i efterhand förstå vad han såg, direkt: Ett bestämt genomfört blixtkrig är massivt och förlamar, omedelbart, hela motståndarens samhälle. Men som väl var så var rySSarna klantiga och det ukrainska folket var, och är, de som bestämt genomförde/genomför försvarskrig!

Slava Ukraini!
Citera
2022-11-06, 22:04
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kom igen nu. Klart de har resurser till det. Många kan hjälpa dom kina, Indien, Syrien, erdogan. M.fl

Vi kan inte tro att väst kan styra överallt.
Erdogan?
Turkiet är en NATO-medlem. Tror du Turkiet kommer skicka vapen till Ryssland?
Eller menar du att Erdogan på sin fritid personligen sticker norrut och hjälper Putin med snöskottning?

Kina kan säkert sälja till Ryssland men då måste ju Putin ha något att betala med. Olja och gas funkar men även om Putin lyckas få det han behöver till sin industri så tar det år innan de är i produktion.

Man hjälper inte varandra på nationell nivå, speciellt inte de länder du räknade upp
Det är affärer. Kina kommer försöka suga ut så mycket som möjligt ur ryssen när han står på knän
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kom igen nu. Klart de har resurser till det. Många kan hjälpa dom kina, Indien, Syrien, erdogan. M.fl

Vi kan inte tro att väst kan styra överallt.
Ryssland har inte Kina och Indien som vänner , Syrien o Iran kanske .
Ryssland och ryssar har gjort sig omöjliga genom ukrainakriget, hatas av alla
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ser du att de länderna står i kö för att hjälpa Putin?

Dom hjälper tillräckligt.
Citera
2022-11-06, 22:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt twitter-rykten har Ukraina slagit mot en bögrysk armébas vid Nova Khakovka och upp emot 150 ryska inkräktare kan vara eliminerade.

Om det kommer med statistiken kan vi ha en siffra på upp emot 600 avlägsnade totalt för man får beakta fortsatta bögryska förluster söder om Adviidka och även runt Soledar, Bakhmuth och vid den nya fronten väster om Svatove.

Skall jag lägga tipset lite försiktig för morgondagen runt 540 befriade?

Det är för lite, vi bör ligga en bra bit över 1000 om dagen, det får dem att tänka till. Dag ut och dag in, sen förstår de att det hela är ohållbart. Ryssen förstår bara våld, varken mer eller mindre.
Citera
2022-11-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Jamen det är ju det som varje elimineras i Ukrainska trupperna varje dag. Du skulle behöva läsa båda sidornas nyheter och kommunikeer

Ryzzarna dödar i soldater. Man ger sig på civila istället:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4p26p/tetyana-mudryenko-protesterade-mot-ryssland-hangdes

Citat:
Sjuksköterskan Tetyana Mudryenko vägrade acceptera Rysslands ockupation.

Hon stod framför trupper och skrek: Skadovsk är Ukraina!

Dagar senare drogs hon ut på gatan och hängdes, skriver*Financial Times.
Citera
2022-11-06, 22:06
Medlem
raskenss avatar
Pluton som söker skydd undan artilleribeskjutning, man hör ibland hur granaterna viner förbi.

https://twitter.com/SheikJaBooti/status/1589293216976998401?s=20&t=0wO766iRJupfctqvGNbyNA

Slava Ukraini
Citera
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du klagar på andras källkritik men lämnar ingen länk till din egen "källa" - ok? Ja jag ser att det står WSJ men jag ska inte behöva söka upp dina påståenden.

Sen blir det inget fredsavtal, det är upp till Ukraina när de vill förhandla fram ett sådant, tills dess så gör man köttfärs av ryssjävlarna så de vet att de lever. Ukraina får det stöd de behöver, om någon överlöparpolitiker påstår motsatsen lär han få löpa gatlopp.

Här en miss igen:
Det är INTE Ukraina som bestämmer över några eventuella fredsavtal. Tror du ens själv på vad du skriver?
USA dikterar och sprattelgubben i Ukraina hoppar när USA så säger. Ukraina var före februari 2022 Europas Nigeria och inte har Ukraina förvandlats på ett halvår till det bättre. Ukrainska gåvovapen från Nato säljs nu på svarta marknaden, precis likadant skulle det hända i Nigeria.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt twitter-rykten har Ukraina slagit mot en bögrysk armébas vid Nova Khakovka och upp emot 150 ryska inkräktare kan vara eliminerade.

Om det kommer med statistiken kan vi ha en siffra på upp emot 600 avlägsnade totalt för man får beakta fortsatta bögryska förluster söder om Adviidka och även runt Soledar, Bakhmuth och vid den nya fronten väster om Svatove.

Skall jag lägga tipset lite försiktig för morgondagen runt 540 befriade?

Eftersom jag vet att Putin skickat etniska minoriteter till kriget så har jag svårt att glädja mig åt ryssarna dör. Hade jag vetat att det var ett självvalt öde så hade det känns bättre. Tycker hela det här kriget är så primitivt vanvettigt hanterat av Putin, det finns bara en blytung sorg över det mesta när man betraktar det ur individnivå. Samtidigt förstår jag att ukrainarna inte har något val - de kan inte lastas för dödandet.
Citera
2022-11-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En verkligt imponerande rysk författare. Han kallade redan 2012 RySSland för "den värsta sortens fascist-stat, och poängterade att folket förbereddes för krig. Mest imponerande är ändå att han, blott ca 6 timmar in i RySSlands storinvasion av Ukraina, förutspådde att RySSland skulle förlora och att Putler skulle behöva mobilisera!

Jag kan, så här i efterhand förstå vad han såg, direkt: Ett bestämt genomfört blixtkrig är massivt och förlamar, omedelbart, hela motståndarens samhälle. Men som väl var så var rySSarna klantiga och det ukrainska folket var, och är, de som bestämt genomförde/genomför försvarskrig!

Slava Ukraini!

Fem böcker har han publicererat och samtliga finns på svenska.

På mig imponerade han.
Citera
2022-11-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kan du peka ut något specifikt eller går du bara på magkänsla?
Du påstår massa och jag undrar om du har belägg för dina påståenden.

Frågar lite för min egen skull då jag kanske får lära mig nåt nytt(en ny pusselbit i det hela) men jag vill också hjälpa dig
Drömmen vore att du pekade ut tillverkning av ett specifikt stridsfordon där man kunde se hela specen och vilka företag som tillverkade exempelvis optiska riktmedel, FCS, och övrig elektronik.
Har svårt att se att Ryssland i dagens ekonomiska läge skulle kunna slåss mot övriga världen om den begränsade processtillverkningen. Skeptisk till jag ser mig motbevisad.

Jag går på magkänsla och det är inte så bara.

Iran har hjälpt ryssarna med mängder av drönare, erdogen med att sälja gas. M.m
Citera
2022-11-06, 22:09
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Ryzzarna dödar i soldater. Man ger sig på civila istället:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4p26p/tetyana-mudryenko-protesterade-mot-ryssland-hangdes

Funny att använda Aftonbladet som är den minst trovärdiga och med mest Bias som källa.....funny.
Aftonbladet ! ! 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in