Citat:
Ursprungligen postat av
Mary99
Mark Galletti känner jag inte till . Ska kolla honom.
Wilderäng har ofta fel då han verkar förmedla Kievs propaganda rakt av.
Problemet är just det att WP och NYT förmedlar en vinklad bild även om de inte är lika skogtokiga som Daily Mail och Aftonbladet.
Därför blir det konstigt att Putin fortfarande är poppis i Ryssland och att den ryska ekonomin tuffar på. Att ryssarna fortfarande ockuperar 20% av landet och inte saknar materiel och nu inte heller trupper längre. Något i propagandan i Väst stämmer inte.
Scott Ritter kanske ändå har en poäng (jag skiter för övrigt i hans chattsamtal - kan USA ha Biden som president, med hans belastning, kan Ritter lika gärna få vara expert )
Ge gärna exempel på fel Wilderäng haft, ännu hellre jättefel i paritet med Ritters och där Wilderäng vägrar medge att han haft fel.
Putlers popularitet är svårbedömd då Ryssland inte är något fritt land och alla missnöjesuttryck som kan tänkas hota regimen slås ned brutalt. Den ryska ekonomin går dåligt och enligt alla (seriösa) bedömare så kommer den gå ännu sämre framöver. Ryssland har tappat mark på samtliga fronter och trots stora satsningar har man inte lyckats göra några framsteg någonstans. Att man inte saknar materiel är ett absurt påstående - Ryssland har brist på det mesta av det man behöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Det är väst som ständigt ljuger och gör det omöjligt att förhandla. Innan den här konflikten ville ryssarna förhandla fram en ny säkerhetsordning med och för Europa men det blev tvärstopp.
Ditt inlägg innehåller så mycket strunt att jag delat upp det i många olika delar.
Rysslands initiativ till "förhandling" bygger på kravet att Ryssland ska diktera villkoren för andra länders utrikespolitik vilket så klart ingen går med på. Sen kan man förstås tillägga att NATO som organisation inte har någon mekanism för att utesluta länder så för att göra Putler nöjd så skulle då samtliga länder han ville ha ut själva lämna NATO (USA kunde med andra ord inte gå Ryssland till mötes ens om de ville). Sen finns det så klart ingen som helst anledning för något annat land att gå med på ryssarnas krav med tanke på hur svinen beter sig men det är en bisak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
2013-2014 bedrog EU ryssarna och ställde sig bakom en statskupp istället trots att överenskommelsen var ett nyval.
Nej, EU "bedrog" inte ryssarna. Ryssland bestämmer inte över Ukraina (det gör inte EU heller) och ett nyval hölls efter att den sittande presidenten flydde till Ryssland för att slippa stå till svars för våldet mot demonstranter. Efter det har man hållit val ännu en gång och EU har respekterat samtliga valresultat i Ukraina (medan Ryssland bara accepterar de där en ryssvänlig marionett vunnit makten).
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
EU gav Ukraina ett ultimatum, handel med EU eller Ryssland/Asien.
Övriga världen utanför väst litar mer på Ryssland än på väst.
Det finns fler exempel som att Nordsteam 2 skulle byggas och inte drabbas av sanktioner i framtiden vad som än hände och Ryssland byggde den (dumskallar). Där vek sig Tyskarna snabbt för USA.
Nej, nej och nej.
EU gav inte Ukraina ett ultimatum (det gjorde däremot Ryssland), "övriga världen" litar inte mer på Ryssland (har du någon källa på det) och ingen relevant part har garanterat att Nordstream 2 inte skulle drabbas av sanktioner "vad som hände" i framtiden. Hade de efterblivna orcherna inte anfallit sitt grannland så hade de kunnat fortsätta sälja gas men du vet, orcs gon' keep orcin'.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
I en riktig demokrati får vem som helst sprida sina lögner eller sanningar, även ni. Nu är det så att jag talar sanning och har ingenting här att vinna på lögner, det är inte mitt krig. Men sanningen är svårt för er att acceptera, den rubbar er världsyn och enkla tänkande.
Nej, det finns begränsningar av yttrandefrihet även i "riktiga" demokratier (mer specifikt kan man hållas ansvarig för vad man sagt). Privata företag har ingen plikt alls att tillhandahålla en megafon åt lögnare och du, min tarvlige vän, är en lögnare av rang.
Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Sen är det som jag skrivit tidigare inte jag som håller på fascister, ultranationalister, nazister och andra råskinn i Ukraina så det där kan du aldrig kleta på mig.
Ptja, dina inlägg insinuerar ju att du håller på Ryssland men du kanske bara är allmänt fientlig mot väst (och en del annat) utan att sympatisera med orcherna - i sådana fall håller du inte på fascister, nazister och råskinn, helt korrekt.