2022-11-06, 16:54
Medlem
JewBidens avatar
Va fan är detta?

Lyssnar man på Passakivi har det nästan låtit lite tvärtom?

Har 3 miljoner någonsin i världshistorien evakuerats lite snabbt?

Eller är det ett rop på mer hjälp, pengar och vapen?

Hur bör Sverige prioritera mot bakgrund av detta? Flyktinghjälp eller mer vapen till Kiev?

Citat:
KYIV, Ukraine — As they struggle to maintain an electricity grid heavily damaged by Russian missiles, officials in the Ukrainian capital, Kyiv, say they have begun planning for a once unthinkable possibility: a complete blackout that would require the evacuation of the city’s approximately three million remaining residents.
https://www.nytimes.com/2022/11/05/world/europe/kyiv-ukraine-electricity-russia-infrastructure.html
Senast redigerad av JewBiden 2022-11-06 kl. 17:09.
Citera
2022-11-06, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JewBiden
Va fan är detta?

Hur bör Sverige prioritera mot bakgrund av detta? Flyktinghjälp eller mer vapen till Kiev?

https://www.nytimes.com/2022/11/05/world/europe/kyiv-ukraine-electricity-russia-infrastructure.html
Hemskt
3 miljoner utan el mitt i vintern.
Nu måste USA försöka förmå Putin till eldupphör och förhandlingar innan det är för sent.
Eskalering av kriget innebär sannolikt ännu mer lidande för civilbefolkningen.
Polen har redan nått vägs ände med flyktingmottagande har jag läst.
"War of attrition"
Senast redigerad av Mary99 2022-11-06 kl. 17:38.
Citera
2022-11-06, 17:41
Medlem
Skogsvattes avatar
Kommer mänsklighetens soptipp, Västeuropa, bistå med ännu mer av sitt krympande levnadsutrymme åt Kievs 3 miljoner flyktingar?
Citera
2022-11-06, 17:44
Medlem
NukeTheWhaless avatar
NaziRyssland oförmåga att göra några militära framgångar har ju fått NaziRyssland att fokusera enbart på terror mot civila.

Nu när ryssråttornas fokus ligger helt på att slå ut civil infrastruktur, el, vatten, matförsörjning, o.s.v.

Då är det inte direkt möjligt att ha fullt med folk boende i en nedsläckt stad. Folk kommer behöva flyttas till områden med fungerande civil infrastruktur.

Det måste väl ändå ni smutsiga rysstroll fatta?

...a complete blackout that would require the evacuation of the city’s approximately three million remaining residents.

The situation is already so dire, with 40 percent of Ukraine’s energy infrastructure damaged or destroyed, that municipal workers are setting up 1,000 heating shelters that can double as bunkers while engineers try to fix bombed-out power stations without the needed equipment.

The tremendous strain on Ukraine’s ability to provide power is the result of the widespread bombardment by Russian forces of critical energy infrastructure across the country, a tactic that analysts say President Vladimir V. Putin of Russia has resorted to as his troops have suffered repeated setbacks on the battlefield.
Citera
2022-11-06, 17:52
Medlem
JewBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hemskt
Nu måste USA försöka förmå Putin till eldupphör och förhandlingar innan det är för sent.
"War of attrition"
Verkar som general Sergej Surovikin, Rysslands nye befälhavare för kriget i Ukraina, och hans taktik med att ödelägga all infrastruktur från luften bär frukt.

Har Putin månne anställt rätt man denna gång?
Senast redigerad av JewBiden 2022-11-06 kl. 17:58.
Citera
2022-11-06, 17:56
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Va fan är detta?

Jag funderar på om där är något jag inte förstår i detta. Klarar en modern storstad inte trycket av 3 miljoner invånare utan ström? Finns där något i kloaksystem eller annat som bryter samman utan el?

Kan inte läsa artikeln i fulltext.
Citera
2022-11-06, 18:00
Medlem
JewBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag funderar på om där är något jag inte förstår i detta. Klarar en modern storstad inte trycket av 3 miljoner invånare utan ström? Finns där något i kloaksystem eller annat som bryter samman utan el?

Expressen har översatt en del

https://www.expressen.se/nyheter/kiev-forbereder-for-massevakuering/
Senast redigerad av JewBiden 2022-11-06 kl. 18:06.
Citera
2022-11-06, 18:03
Medlem
Citat:
Va fan är detta?

Jag trodde att Ukraina vinner kriget? Vad är det som händer? Aftonbladet och expressen sa att ryssarna inte ens kan läsa. Hjälp mig att förstå någon!!
Citera
2022-11-06, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Hemskt
"War of attrition"

De enda som har varit öppna för fredsförhandlingar är ryssarna. Så ja, förhoppningsvis börjar zelensky och hans chefer i USA få lite vett och påbörjar fredsförhandlingarna.
Citera
2022-11-06, 18:04
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Va fan är detta?

Vi måste bidra med både pengar och vapen.
Putler vill såklart förhandla med USA, det kan han glömma den lilla ny-hitler.
Det skulle ju vara en fjäder i hatten för det aset att bli behandlad som likställd.
Citera
2022-11-06, 18:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Vissa kanske har elvärme, samt att el krävs för att ha vatten och avlopp för allt pumpas säkert etc. med elektriska pumpar. Vattenledningar kanske fryses och sprängs också utan värme i husen.
Citera
2022-11-06, 18:08
Medlem
JewBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag trodde att Ukraina vinner kriget? Vad är det som händer? Aftonbladet och expressen sa att ryssarna inte ens kan läsa. Hjälp mig att förstå någon!!
Mystiken tätnar.

Jag drar inga slutsatser förrän Stoltenberg eller Passakvivi uttalar sig i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in