2022-11-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dellie
Polisen bör ju se klockslaget när JJ handlar på MacDonalds i alla fall. Antingen på kvittot om det finns kvar eller i själva kassaapparatens registrering samt kanske på övervakningskamera om det finns någon där?

Ja, absolut. Även övervakning bör sparas någon dag i alla fall. Nu har jag iofs inte jobbar på donken men på andra ställen med övervakning. Där sparades alltid inspelat material i en vecka innan det spelades över
Citera
2022-11-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbiefacebook1
Det är någonting som får mig att tro mer på att det här inte är en olycka - iallafall inte till den grad att JJ (och MH också kanske) inte tänkt tanken att döda TT, för det tror jag är tankar som absolut har förekommit hos de, eller i vart fall hos JJ. Om man bråkat under en längre tid, ett bråk som dels splittrat kompisgänget men som också är så pass infekterat att bråket fortsätter på restaurang Nöjet, då är det inte något luddigt kärleksdrama som är grunden. Nej nej och det är i synnerhet inte något man sent på natten väljer att prata ut om HEMMA hos den man bråkat med. Det går inte ihop och känns också att killen inte skulle ringa polisen pågrund av något han tror sig höra i telefon när Tove ringde/lämnade röstmeddelande. Som det verkar fick han ont i magen direkt när han lyssnade av meddelandet och känns då som att han vet, eller iallafall kanske hört, att dessa tjejer är kapabla till något sånt här, att de kanske till och med pratat om det och att det spridits som ett rykte som inte tagits på allvar? Det här känns mörkare än ett triangeldrama och tror absolut inte det är en olycka heller, utan JJ kanske värvade ner den ilskna tonen på Nöjet för att helt enkelt lura med TT hem till sig för att därifrån verkställa sin/deras plan. Kärleksbråk? Nej. Droger/jobb? Känns mer troligt.

Det behöver ju inte stämma men bilden man får av JJ är ju att hon är manipulerande. Dessa kvinnor är ju inte sällan väldigt charmerande. Kan det vara så att TT genomskådat henne och börjat sprida rykten (sanning?) i form av att JJ är psykiskt sjuk. När TT sen börjar läsa till läkare ökar klyftan mellan de båda kvinnorna ännu mer vilket får JJ att se rött. JJ vill kanske sätta TT på plats men har kanske inte för avsikt att döda henne.
Citera
2022-11-06, 12:28
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Mobilen lämnas inte över nånstans, den följer med till lägenheten.

Självklart följer mobilen med till JJ:s lägenhet. T var ju där och likaså mobilen. Men exakt tidpunkt för när T:s mobil varit i JJ:s lägenhet, det infon har vi inte. Det vi vet är att den slocknade ca 03:50 men vi vet inte exakt var mobilen var då Biltema-masten räckvidd är ca 5-7 kilometer norr, söder, väster och öster om dess placering.
Citera
2022-11-06, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nötis har du glömt vad jag jobbar med?

Vet i fallet om kvinnan som dödades i joggingspåret i Ulricehamn, berättade en polis att en ensam gm sällan orkade flytta en död kropp särskilt långt, runt 20- 25 m om jag inte minns fel i sådan terräng som skog. Det ar väl mer översiktiligt hur en ensam agerar, dvs att där kroppen hittas, den platsen ligger vanligen nära område där det finns en möjlighet att komma till med bil, eller nära där brottsplatsen ligger.

Nu har det ju varit två personer som har haft möjlighet att samarbeta förmodligen, och det har varit i nedförsbacke (trappor). Nu kan de här tjejerna kanske ha klarat av att faktiskt bära (ej släpa) kroppen, särskilt om man har lindat in kroppen på något sätt (överkast/lakan/matta) eller stuvat in kroppen i någon större förvaringslåda/resväska/trunk (från vindsförråd?)

Jag håller med dig, att det inte alls är omöjligt, srskilt som båda tjejrna verkar vara sportiga. Att hålla på med sporter innerbär fysiskt träning och att hålla på med riding/hästar innebär ganska mycket fysiskt arbete.

Hehe, tror aldrig att jag fått veta vad du jobbar med, men har väl gissat lite.
Citera
2022-11-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
JJ och grannen är på donken i tid för att lämna över T:s mobil till de två 20-åriga killarna i den röda bilen? Det är killarna i den röda bilen som dumpar T:s mobil någonstans? Det skulle vara intressant att se klockslaget på donkenkvittot i sin mobilapp. Där kanske polis fick fram ett exakt klockslag på J? Man kanske ska ta och ringa donken i Vetlanda och fråga om bilen grannen och JJ hämtade upp maten i och vilken tid? Donken har ju kameror för att ha koll på vilket reg.nr som beställt vad.

Men telefonen är ju enligt uppgifter i media tillsammans med JJs telefon både till donken och tillbaka, så det håller ju inte riktigt. Dessutom lär ju snubbarna i den röda bilen vara identifierade vid detta laget och därmed också anhållna eftersom polisen då kunnat se att TTs telefon reste tillsammans med dem.
Citera
2022-11-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
BlueGypsy var den som först kom ut med info om det, och jag vet inte om det framkom mer om vilka tider det var. Det kom upp frågor om det i tråden iaf. Uppgiften understöddes av en skribent till sen som hade fått sama info:

https://www.flashback.org/sp82180366

Frågan är var i Illharjen de påträffades? Och tiden då? För de(?)åker en viss tid enl kameraryktet och sen så snart de bara kan tillbaka för att prata ihop sig och kanske avvakta lite innan JJ kör hem MH till sig?
Vägen från Illharjen parkering nära McD går både förbi polisstationen och Gulf med kamerorna. Låt säga att de väljer annan väg än just precis förbi polisen(även om obemannat såklart) så blir det också en runda bort från Gulf-kamerorna.
När MH har körts hem så vore det naturligt att åka hem då för JJ och vad händer sen?

Ryktet om DollarStore och inköp där? De öppnar 10:00 på söndagar.

Och när gick färden ut till pappa och hästar?

Vore intressant om det läcker lite mer info om just den här aktiviteten vid Illharjen. Tjejer i immig bil som någon känner sig manad att kolla så de är ok.
Citera
2022-11-06, 12:32
Medlem
Jag har följt denna tråd från början och har lite funderingar.
Förutom dunsar mm i lgh, finns det egentligen några som helst bevis för att T övh varit i lägenheten? För vad det beträffar så kan det ju lika gärna vara ett bråk eller dylikt mellan J och M. Kan ha glömt något som bevisar att hon varit där men påminn mig gärna isf. Samma funderingar gäller promenaden till lgh, är det någon som verkligen sett dom eller så? Många turer i detta fall, ska bli hemskt intressant att följa framöver.
Vila i frid Tove♥️
Citera
2022-11-06, 12:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Ja, absolut. Även övervakning bör sparas någon dag i alla fall. Nu har jag iofs inte jobbar på donken men på andra ställen med övervakning. Där sparades alltid inspelat material i en vecka innan det spelades över

Alla kassakvitton ska sparas i 10 år, bokföringslagen, så tidpunkt finns kvar ett bra tag till. Den är till och med offentlig handling om jag minns rätt.
Citera
2022-11-06, 12:34
Medlem
Retsinas avatar
Det snackades innan om någon bil som fastnat på kameran. Hur blev det med detta?
Citera
2022-11-06, 12:35
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Att säga att de tre gick hem till JJ, att man blev sams och att TT sedan cyklade hem. Låter bättre än att säga att mgm misshandlade eller dödade TT ute.

1. För inte tusan blev de sams och inte tusan cyklade TT hem.
Att mobilen ev funnits i och ev spårats till JJ lägenhet. Måste inte per automatik betyda att TT verkligen var där ?

2. Ljuger JJ om något så kan hon också ljuga om det annat.

Absolut, så tänker jag också. Säger den som är misstänkt för mordet på sannolika skäl till sin kompis, explicit, att det är vad som hände - finns det nog en anledning till att vara så specifik: dvs. Att konstruera en berättelse, som syftar till att oskuldsförklara sig själv, koppla loss GM från (ansvar för) BO.

Jag tror inte heller att Tove varit uppe i lägenheten. Alldeles för trassligt, riskfyllt med transporten sedan i trapphuset. Osannolikt. Mobilen där, ja. Potentiellt för att undanröja bevis.

- Har vi några vittnesuppgifter från andra - kring var någonstans TT (+ MH, JJ) befann sig mellan Nöjets stängning och lägenheten?
Senast redigerad av Xedome 2022-11-06 kl. 12:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Här kommer min teori om händelserna och det är en teori inget annat.

Dunsen och ljuden som lät ungefär som sparkande/hamrande, efter att hon på telesvar lämnat meddelandet att hon är på väg hem går att förklara.
Även att pojkvännen direkt han hörde meddelandet visste att något hänt, ringde hennes föräldrar som kontaktade polisen och även ringde JJ för att fråga vad som hänt har sin förklaring.
Mobilsvar spelar in en viss tid innan det bryts, om man inte avslutar samtalet utan bara stänger mobilen.
(Har oavsiktligt fått höra mycket intressanta saker på mitt eget mobilsvar)

Får du ett hårt slag i bakhuvudet dråsar du i backen med en gång.
Behöver inte bli några sår eller blodsutgjutelser av ett hårt slag i huvudet, blir en bula o inre blödningar.
Det konstiga är att du då innan döden inträder kan få epilepsi liknande kramper av den hjärnskada/hjärnblödning som uppstått, sparkar våldsamt eller dunkar med huvudet i golvet.
Det blir ett jämnt ljud som låter som om någon spikar, dunkar eller sparkar i väggen.
Efter att döden inträffat slutar själva kramperna men ofta kan den döde efteråt oväntat öppna ögonen, resa på huvudet, öppna munnen, lemmarna kan oväntat röra på sig och den döde verkar först inte död.
Tror både JJ o MH är chockade/traumatiserade av synen och först då inser att hon faktiskt dog.

Hur mycket av detta hördes i mobilsvar som fortsatt spela in.
Vems röster som även hördes o vad dom sa till varandra vet jag inte heller, men polisen vet.
Men förstår verkligen att polisen kopplades in med en gång när pojkvännen avlyssnade sin mobilsvar, för något riktigt oroande hördes och hade råkat komma med på Ts meddelande från JJs lägenhet.

Grannen hörde konstiga ljud, dunsar och som om någon spikade/sparkade.
Grannen blir orolig och ringer efter detta på dörren men ingen öppnar.
Dörren öppnades och stängdes två gånger efteråt, något hämtades från vindsförrådet, en filt el. matta?
JJ kommer ner för trappan och stöter oväntat på grannarna, då det var meningen att JJ skulle fixa så Ts mobil och cykel förs iväg och dumpas tillsammans en bit bort.
Hennes förklaring att kompisen är så full att hon ramlat, förklarar ljuden åt grannarna som lugnar sig.
Hon säger hon ska på donken och att mamma ska skjutsa henne, lögnen om mamma genomskådar grannen direkt men inte lögnen att hon bara ska på donken.
Han tror hon tänker köra själv trots skicket hon är i och erbjuder henne skjuts istället.

Efter tvekan tackar hon ja och hämtar sin egen mobil, men glömmer att hon har Ts mobil med sig.
På donkens parkering hoppar hon ur bilen och pratar med en bekant i en annan bil, för att undslippa grannen ett tag och hans undrande blickar över nattens ljudliga eskapader hos henne.
(Den bilen och föraren som inte var brodern, är hörda och helt avförda från utredningen)

Om MH under tiden burit ner T och lagt/sattit henne i bilen eller gör det senare vet vi inte ännu, nu är ju grannarna som är hemma lugnade ev. sover och den vakna är med JJ på donken.
När dom kommer hem ser hon en påse i Ts cykelkorg och tar med den upp.
Sen flyttas Ts cykel och JJ o MH kör iväg för att gömma T, då hinner Ts mobil koppla till masten vid Biltema som når gatan utanför JJ för först nu upptäcker dom att dom glömt stänga av den.

JJ är bekant med omgivningarna kring pappans gård då hon ridit på alla stigar och vägar där omkring.
Dom åker till ett bergsäkert ställe där T aldrig kommer att hittas, men ingen av dom båda tänker på att dom har sina egna mobiler påslagna och därför kommer att kunna spåras.
Polisen lyckades hitta T då dom visste vilket område det gällde och sen systematiskt genomsökt det.

JJ o MH kan ha nekat i flera veckor inte för att dom är hårda och utan känslor, nej hjärnans mekanism att förtränga outhärdliga upplevelser och sitt eget handlande efteråt för att dölja allt har slagits på.
Men allt brukar till sist välla fram om inte när kroppen hittats och allt faller som ett korthus, så senare när insikten oväntat slår till om att detta verkligen har hänt och att man själv deltagit.
Kan vara så att vissa delar i händelseförloppet kommer man heller aldrig att minnas så hårt förtränger man det, misstänker att båda har eller kommer att få PTSD liknande trauma av det som skett.

Nu är frågan som alla ställer sig och vill ha svar på, varför dog Tove?

En av de absolut bästa teorierna. Jag tror dock inte slaget var helt oväntat, utan hon var rädd och visste hennes liv var i fara och kom då på att ringa upp sin pojkvän medan hon hade mobilen lite undangömt på sig, så att han åtminstone skulle kunna höra något var fel. Dock sov han redan så meddelandet gick till röstbrevlådan istället. Men från det att de slog ned henne på något sätt och tills de såg mobilen, har det säkert hunnit spela in någonting. De har ju faktiskt aldrig sagt att Tove pratade med sin pojkvän, utan att hon lämnade ett meddelande som var oroväckande och där polisen kopplades in direkt.

Jag har alltid tänkt att om jag visste jag var i fara, hade jag tagit upp mobilen och ringt en av mina nära direkt, för att försöka signalera efter hjälp.

Edit: Kom på att det faktiskt stod Tove ringde sin pojkvän och berättade hon var på väg hem kl 02.30, så då kan det inte varit ett nödsamtal.
Senast redigerad av Allasmeknamn 2022-11-06 kl. 12:53.
Citera
Medlem
Alba65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaladlok
Är det sant att pappan har fått hjärtinfarkt och mamman är på psyket?
Det vet jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in