Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 20:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08man55
Varför skall FK betala ut elprisstödet? Varför krånglar man till allt för? Är det för att få ännu fler administratörer och
välbetalda chefer?
Måste vara allra enklast att de som tagit in pengarna dvs elhandelsleverantörerna eller elnätsleverantörerna också betalar ut stödet. De har ju alla uppgifter redan? Varför föra över alla abonnenters data till FK?
Elhandelsleverantörerna har inga säkra rutiner för att kunna betala ut så mycket pengar (dom betalar aldrig ut några pengar vanligtvis) För Försäkringskassan är att betala ut 55 miljarder en vanlig dag på jobbet... En annan anledning jag kan tänka mig är att t.ex. skatteskulder och annat registrerat hos kronofogden direkt kan regleras av Försäkringskassan om det betalas ut den vägen det skulle inte gå om elnätsleverantörerna/elbolagen hanterade utbetalningen.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-11-05 kl. 20:43.
Citera
2022-11-05, 20:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Som jag ser det så går vi mer och mer mot en teknokrati och allt längre ifrån en demokrati.

Som stor fråga som ledde till att den här regeringen kunde komma till makten var ju löftet om ett elpristak.

Nu fick vi istället den förra regeringens politik. För att det är uppenbarligen inte våra folkvalda som har något att säga till om, utan dessa slipsar med sina portföljer som styr hur landet ska agera vid varje kris.
Jag tror dom insåg efter ett tags funderande att ett elpristak skull inte fungera. Människor skulle konsumera ännu mer el om man visste att det inte skulle kosta mer och ju mer el folk konsumerade desto dyrare blev elen och desto dyrare el desto med i kompensation... Dessutom är ju elstödet inte skattepengar utan pengar vi redan betalt in men som inte används, fullständigt rimligt att vi får tillbaka dom.
Citera
2022-11-06, 02:08
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Jag tror dom insåg efter ett tags funderande att ett elpristak skull inte fungera. Människor skulle konsumera ännu mer el om man visste att det inte skulle kosta mer och ju mer el folk konsumerade desto dyrare blev elen och desto dyrare el desto med i kompensation... Dessutom är ju elstödet inte skattepengar utan pengar vi redan betalt in men som inte används, fullständigt rimligt att vi får tillbaka dom.

Och ändå kör man på elpristak i andra länder för att skydda sina medborgare.

Frågan är om målet ska vara att via social ingenjörskonst försöka hålla nere konsumtionen eller att genomföra vallöften.

Jag anser det först och främst vara en tydlig förlust för regeringen att de genomför motståndarens politik. En förlust också för demokratin, då det framgår tydligt att det är elbolagen som kommer med och dikterar förslagen och lösningarna, inte lagstiftarna som folket röstade på.

Det här förslaget som nu genomförs förlorade i valet. Ändå fick vi det. Om inte du ser problematiken med det, så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Det kanske finns inget som jag kan säga.
Citera
2022-11-06, 05:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Frågan är om målet ska vara att via social ingenjörskonst försöka hålla nere konsumtionen eller att genomföra vallöften.

Jag anser det först och främst vara en tydlig förlust för regeringen att de genomför motståndarens politik. En förlust också för demokratin, då det framgår tydligt att det är elbolagen som kommer med och dikterar förslagen och lösningarna, inte lagstiftarna som folket röstade på.

Det här förslaget som nu genomförs förlorade i valet. Ändå fick vi det. Om inte du ser problematiken med det, så vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Det kanske finns inget som jag kan säga.
Ja. Nu betalar väl folket bara till sig själva och företagen fortsätter att göra storvinster. EU innebär att storföretagen styr. Sverige var ett av de mest utvecklade och bäst organiserade länderna före EU-inträdet, men nu skall hela Europa nivelleras och Sverige kraschas.

Norrlänningarna, som numera har samma vansinnespriser trots att det borde vara omöjligt, får betala till oss "nollåttor". Det känns inte bra.

Senast redigerad av wwr 2022-11-06 kl. 06:33.
Citera
2022-11-06, 06:19
Medlem
Psykonaut-s avatar
Staten får väl plocka ut vinsten i bolaget och dela ut till sina ägare, dvs konsumenterna.

Fortum och Vattenfall är två av de stora elproducenterna på den svenska elmarknaden.

– Elen som de båda bolagen gör är väldigt billig i förhållande till priserna som finns på marknaden just nu, säger Torbjörn Isacson, fristående finansanalytiker på Dagens industri.

Jonas Stenbeck, privatkundschef på Vattenfall Försäljning, bekräftar att bolaget tjänar på produktionssidan.

Att vinsterna skulle kunna användas till att sänka priserna för kunderna, är det något ni kan tänka er?

– Vår prissättning baseras på priserna på elbörsen Nordpool och där sätts priserna utifrån utbud och efterfrågan, säger Jonas Stenbeck till Ekonomibyrån.

Han påpekar att detta inte går att förändra utan någon form av reglering av marknaden.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/n...ljepriser-olja
Citera
2022-11-06, 06:37
Medlem
wwrs avatar
Staten måste givetvis ta tag i detta och reglera marknaden, men de får inte för EU. Stat och kommuner äger dessutom bara hälften av vår elproduktion. Så halva vinsten har redan försvunnit utomlands.
Senast redigerad av wwr 2022-11-06 kl. 06:40.
Citera
2022-11-06, 08:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Jag tror att det var så att man yttrade en ide om elpristak före valet utan att ha en tanke om hur man skulle finansiera det. Dessutom lovade man bort samma pengar till sjukvården, polisen, migrationen, försvaret, skattesänkningar m.m. m.m. så när man vann valet och skulle få med allt i budgeten upptäckte man att det inte skulle gå.

Då läste man igenom förslaget S+SKN lagt fram och kom på att det skulle påverka budgeten med 0:- och att det dessutom skulle få ner elpriset i framtiden genom att om man sparar 10% av elförbrukning så minskar elpriset med 90%, en genial lösning helt enkelt... Därför bet man i det sura äpplet och antog det förslaget under förevändning att man var tvungen att agera snabbt som man också lovat.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-11-06 kl. 09:02.
Citera
2022-11-06, 08:55
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:

Haha detta att man konsumerar mer el för att det är billigt, tror du på det själv? Gör du det? Låter du dörren stå öppen medans elementet går för fullt?

Låter du t.ex vattenkranen stå på i all oändlighet bara för att vattnet säljs till självkostnadspris?

Att vi i Sverige skulle överkonsumera el om det är billigt än nått som miljömupparna kommit på, och som vissa här verkar ha svalt med hull och hår.
Citera
2022-11-06, 09:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha detta att man konsumerar mer el för att det är billigt, tror du på det själv? Gör du det? Låter du dörren stå öppen medans elementet går för fullt?

Låter du t.ex vattenkranen stå på i all oändlighet bara för att vattnet säljs till självkostnadspris?

Att vi i Sverige skulle överkonsumera el om det är billigt än nått som miljömupparna kommit på, och som vissa här verkar ha svalt med hull och hår.
Om jag vet att jag bara behöver betala 90% av elräkningen så finns ju risken att jag tycker det är värt att låta uppvärmningen av poolen, garageuppfarten och utespat stå igång hela vintern, det är ju trots allt någon annan som betalar 90% så det blir billigare än förra vintern.
Om jag behöver betala hela räkningen själv kanske jag börjat tänka att behöver jag verkligen värma upp garageuppfarten kanske jag kan skotta den själv och minska elräkningen lite?

Målet är ju inte att vi skall kunna överkonsumera utan att stimuleras att underkonsumera el för att få ner priset. Minskar vi förbrukningen under topparna med 10% säker vi priset med 90% över hela tiden.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-11-06 kl. 09:16.
Citera
2022-11-06, 09:15
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Om jag vet att jag bara behöver betala 90% av elräkningen så finns ju risken att jag tycker det är värt att låta uppvärmningen av poolen, garageuppfarten och utespat stå igång hela vintern, det är ju trots allt någon annan som betalar 90% så det blir billigare än förra vintern.
Om jag behöver betala hela räkningen själv kanske jag börjat tänka att behöver jag verkligen värma upp garageuppfarten kanske jag kan skotta den själv och minska elräkningen lite?

Och hur många har en garageuppfart som är uppvärmd? Eller en pool? Detta är dumargument, för det finns INGEN i Sverige som slösar med el. INGEN. Jag frågar igen, hur slösar du på vatten? För enligt dig så borde du slösa otroligt mycket med vatten eftersom det nästan är gratis?
Citera
2022-11-06, 09:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Och hur många har en garageuppfart som är uppvärmd? Eller en pool? Detta är dumargument, för det finns INGEN i Sverige som slösar med el. INGEN. Jag frågar igen, hur slösar du på vatten? För enligt dig så borde du slösa otroligt mycket med vatten eftersom det nästan är gratis?
Det handlar inte om att stimulera överkonsumtion utan om att minska konsumtionen kanske 10% under topptimmarna sänker elpriset med 90%
Citera
2022-11-06, 09:19
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Det handlar inte om att stimulera överkonsumtion utan om att minska konsumtionen kanske 10% under topptimmarna sänker elpriset med 90%

Men du skrev ju själv att folk kommer konsumera mer el för att det blir billigare? Det stämmer inte, det säljs bergvärme, luftvärmepumpar och solceller som aldrig förr i Sverige. Sverige har aldrig och kommer aldrig slösa med El. Detta argument har du svalt från miljömupparna i landet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback