2022-11-05, 23:24
Medlem
Eastwings avatar
Enklast är att hyra en kyl/frysbil.
https://www.lastbilen.se/17/20/fordon/
Då får du med dig upp till 12 000 kg kött.
Citera
2022-11-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Enklast är att hyra en kyl/frysbil.
https://www.lastbilen.se/17/20/fordon/
Då får du med dig upp till 12 000 kg kött.

Jag respekterar det! Nästan en acceptabel nivå på hur många Kg som kan lastas
Citera
2022-11-05, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank87
Ok, så du menar att en filt kan göra jobbet med att hålla tempen? Kör ju kombi så det är inte mycket kallare i baggagen än resten av bilen.

Filten isolerar, den stänger ute värme lika bra som den stänger ute kyla. Lägg en kylklamp tillsammans med köttet, så håller det sig nog fint.

Sedan blir man ju lite fundersam. Du kör bil i sex timmar för att köpa biligare köttfärs. Du lär ju få köpa en hel del för att väga upp bränsle kostnaden. Då är en eller ett par kylboxar ingen kostnad alls i jämförelse. Så köp en eller två sådana till. Men återigen, för att de ska funka bra bör du lägga i kylklampar också.
Citera
2022-11-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Filten isolerar, den stänger ute värme lika bra som den stänger ute kyla. Lägg en kylklamp tillsammans med köttet, så håller det sig nog fint.

Sedan blir man ju lite fundersam. Du kör bil i sex timmar för att köpa biligare köttfärs. Du lär ju få köpa en hel del för att väga upp bränsle kostnaden. Då är en eller ett par kylboxar ingen kostnad alls i jämförelse. Så köp en eller två sådana till. Men återigen, för att de ska funka bra bör du lägga i kylklampar också.

Det handlar väl i slutändan inte om kostnaden (delar också resan med andra) utan handlar mest om att åka till moderlandet och fylla på med delikatesser inför kommande Jul. Då är ju kött och andra kylvaror en viktig del. Sedan kommer ju det dagliga i tillägg när man ändå är på resa.

Har en kylbox som går på ström, men den håller inte nog för det som skal fraktas, så därför blir det lite alternativa lösningar.
Citera
2022-11-06, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Inte många som vet det, men kött blir aldrig dåligt. Det börjar lukta och kan bli brunt, men det är absolut inget farligt. Undantaget är fisk, det bör slängas. Fläsk och nötkött håller däremot i månader, om inte år, om man förvarar det i 20-25 grader.

Prova det så får vi se hur länge du lever.
Citera
2022-11-06, 05:13
Medlem
Orcinus-orcas avatar
När du kommer fram, köp is från en lokal fiskhandlar. Lägg sen köttet i kylbox tillsammans med isen. På sommaren så köper vi ibland is från fiskhandlare för att kyla drycker. Brukar vara ganska billigt.
Citera
2022-11-06, 05:30
Medlem
Citat:
Hej, tänkte jag skulle åka på utlandshandel till Sverige, men problemet är att det tar ca 6 timmar att köra. Så jag tänkte fråga hur länge kan man ha kött i bilen utan att det blir för dåligt att äta?
Ja skal fylla upp i kylbox men den räcker inte..

Jag hade dubbla ryggsäckar och en filt runt 15 öl som kyldes av ca 2-3 kilo is, på en
festival i Spanien.

Jag hade kalla öl nästa dag då jag kom hem på eftermiddagen men det droppade vatten
från isen.

Ena ryggsäcken var dock en billig kylryggsäck, med en vanlig rygga utanpå.
Citera
2022-11-06, 06:48
Medlem
Vilket problem alltså..

Köp en till kylbox? Och vad är det för handel som är värd att köra i 6 timmar till?
Citera
2022-11-06, 08:11
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Hej, tänkte jag skulle åka på utlandshandel till Sverige, men problemet är att det tar ca 6 timmar att köra. Så jag tänkte fråga hur länge kan man ha kött i bilen utan att det blir för dåligt att äta?
Ja skal fylla upp i kylbox men den räcker inte..

Kör med några pack i bakfickan också.
Citera
2022-11-06, 11:33
Medlem
Kaffemedaffes avatar
6 timmar rumstemperatur för köttfärs: ät ej.
6 timmar rumstemperatur för helt kött: laga samma dag.
Citera
2022-11-06, 12:02
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad är poängen med att köpa en massa nötkött utomlands?
Jag förstår helt enkelt inte syftet med att köpa en massa nötkött utomlands - förutom att du kanske åker hem med just häst, bäver, råtta eller katt. Förpackat som nötkött...

Den som bemödat sig att läsa TS vet att han ska åka till Sverige och handla kött. Säkert valutafördelar som gör det lönsamt.

Kanske åker han från Finland (Euro)? (till Sverige).
Citera
2022-11-06, 14:05
Medlem
PyroPelles avatar
Är det svalt ute så kan du ju ha takbox eller lastlåda på dragkroken, medeltemperaturen nu är väl samma som i kylskåpet (mer eller mindre).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in