2022-11-05, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Det finns ju en psykologisk aspekt också: Att ta i/ vara nära en avliden människa försätter människor i affekt/ distress - eftersom vi är både fylo- och ontogenetiskt betingade som flockdjur.
Lägg där till det ytterligare stresspåslag av att befinna sig i en "förbjuden zon" som gärningsman - skam, skuld och rädsla för upptäckt.

All together - klart "knäna känns veka" och varje steg och lyft tungt då - med en puls och andningsfrekvens "sky high".

Förvisso men finns det något alternativ för gm? Att ha en död bo i lägenheten känns inte särskilt trevligt det heller. Särskilt inte om man tänker sig att polisen säkert dyker upp förr eller senare. Att forsla ut bo var nog mer av en nödvändighet än ett val.
Citera
2022-11-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronertskocka
Förvisso men finns det något alternativ för gm? Att ha en död bo i lägenheten känns inte särskilt trevligt det heller. Särskilt inte om man tänker sig att polisen säkert dyker upp förr eller senare. Att forsla ut bo var nog mer av en nödvändighet än ett val.

Jo der klart. Mitt inlägg var en reflektion på huruvida en död kropp är/ känns tyngre än en levande - och där kan man förstå en adderad tyngdkänsla i en avliden person, driven av den affekt bärare (här GM:s) befinner sig i.
Citera
2022-11-05, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Jo der klart. Mitt inlägg var en reflektion på huruvida en död kropp är/ känns tyngre än en levande - och där kan man förstå en adderad tyngdkänsla i en avliden person, driven av den affekt bärare (här GM:s) befinner sig i.

Då är vi överens och folk som jag är överens med brukar jag alltid få en känsla om att de har rätt i sina antaganden😜 Så även i ditt fall.
Citera
2022-11-05, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Vilken råtta till pojkvän som inte ens kan möta upp sin brud, shunon går o sover istället
dessutom deltar han inte ens i sök, nä även om han inte är inblandad så är det genomruttet.

Nu vill väl inte mp att nära anhöriga ska delta i söken. Dels för att det kan vara traumatiskt för en nära anhörig att göra fynd av död kropp och dels för att nära anhöriga kan visa sig vara gm och det kan vara dåligt för utredningen om det är gm som hittar spåren. Så klanka inte på pojkvännen. Han gör nog som han blir tillsagd av de som kan bättre.
Citera
2022-11-05, 22:36
Medlem
Citat:
Vilken råtta till pojkvän som inte ens kan möta upp sin brud, shunon går o sover istället
dessutom deltar han inte ens i sök, nä även om han inte är inblandad så är det genomruttet.

Undrar fortfarande... Vad hade TTs pojkvän för relation till JJ?
Citera
2022-11-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testatallanamn
Jag hade då hellre blivit "upptäckt" med att bära en låda än en kropp oavsett tid på dygnet. Alltså dessa småtjejer måste ju självklart varit fruktansvärt rädda när de insett vad de gjort. Empatilösa eller ej. ingen tonåring kan vara så störda... Särskilt inte när de är två stycken.
(jag köper absolut att det inte kan stå "rätt till" i huvudena på dessa)

Jo tonåringar KAN vara så störda.
Citera
2022-11-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronertskocka
Exakt! Att bortforslandes skett obemärkt kan nog tillskrivas tidpunkten. Beware the tidningsbud så löser det sig nog på vittnesfronten.

I min trappuppgång (16 lägenheter) har ingen sådant "märke" för tidning så behöver ju inte finnas överallt. Mest den äldre äldre generationen som fortfarande läser papperstidningar.
Citera
2022-11-05, 22:40
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tack, mamman har en
Suzuki SX4 1.6 4X4 årsmodell 2014 reg KGM 288. Tycker du att dessa bilar liknar varandra

Det var intressant.

Dessutom RÖD!
Suzuki SX4 1.6 4X4

En röd halvkombi av årsmodell 2014 som är i trafik. Växellådan är manuell och motorn är på 120 hk och drivs med bensin. Vid blandad körning förbrukar den 5,9 liter/100km. Vi uppskattar den årliga körsträckan till 1 392 mil.

Märke / Modell Regnr Färg Typ Årtal
Volvo 445-183 GL AXS143 Röd Sedan 1991
Suzuki SX4 1.6 4X4 KGM288 Röd Halvkombi 2014

https://biluppgifter.se/brukare/KOl1d9Qo3D

Sedan vet jag absolut inte med den rätta Janson förstås...
Jansson, 52 år, bor i en hyresrätt på adressen Vasagatan 26 C, 574 38 i Vetlanda.

https://www.merinfo.se/person/Vetlanda/Malin-Ulrika-Stefanie-Jansson-1970/bq90u-2rrsk

Jag tror inte detta!!!
Citera
2022-11-05, 22:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorvenkorven123
Övervakningsfilmer från natten finns vid en mack där JJ’s bil passerar strax innan 04.00, samma bil syns åka tillbaka 05:45.

Riktning mot Nye på ditvägen och tvärtom på hemvägen.
Snabb dumpning alltså, innan det börjar ljusna.
Citera
2022-11-05, 22:49
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jo tonåringar KAN vara så störda.
Visst kan de det!

Ta fallet med Mikael Petersson som blev mördad och styckad av sin adoptivson och dennes partner. båda var ostraffade, skötsamma 20 åringar, sjöng och spelade i kyrkan etc. Mordet skedde för att de ville ha hans lägenhet....Höll tyst under häktningen i 4 månader har jag för mig så nog kan unga människor vara både onda och knipa käft! Kolla bara på alla gängskjutningar.

Länk till mordet på Mikael Petersson (FB) Karlskrona: Mikael Petersson försvann 2020-07-25. Hittad mördad 2020-11-02.
Citera
2022-11-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
Tack, Greven, du gör ett förstklassigt jobb. Inte lätt att smälta allt detta och få fram en bild av det mest sannolika händelseförloppet.

Jag tycker mig överallt se spår av organiserad brottslighet i Vetlanda. Navet i denna tycks vara knarkhandel. Jag misstänker JJs far för att vara gangsterbossen. MH är troligen drogberoende och därför inkopplad i brottsligheten. Vem äger krogen Nöjet där droger såldes den kvällen? Att grannen under JJ arbetar som dörrvakt där är mer av en slump än jag kan svälja. Jag litar inte ett dugg på honom som skjutsade JJ till McD den natten. Syftet var nog att be om hjälp för att frakta bort liket, och grannen är inblandad. Den andre sonen är ju bevisligen kriminell.

Hur vore det annars möjligt att bära ut liket utan att grannarna under hörde det? Nej, jag misstänker att alla, eller nästan alla i den gården är kriminella. Vem äger den? JJs far? Är det någon koppling mellan grannen i samma våning, WN, och JJs far? WN driver ett rekondföretag och det skulle inte förvåna mig om han har affärsförbindelser med JJs far. Är det maffia hela staden? JJs far är ju en jude från Israel och har säkert de bästa internationella relationer. Han tvättar väl sina drogpengar i Israel.

Varför grälade Tove och JJ? Varför mördades Tove? Min teori är att Tove fick reda på JJs kriminella verksamhet och vägrade ha något mer med henne att göra. Den kvällen träffade hon JJ av en slump och blev vittne till att de sålde droger. Hon blev arg och protesterade, hotade med att gå till polisen.

JJ röjde för mycket för Tove och blev skraj. Vad skulle hon göra? Hon tog Tove med hem för att tala ut med henne och förmå henne att tiga. Det gick inte så bra. Tove sa att JJ fick dra sig ur brottsligheten, annars skulle hon, Tove, gå till polisen. Då såg JJ sig tvungen att slå till. Troligen drogade hon Tove med något i hennes glas. Hon svimmade och föll hårt i golvet. Reste sig igen och föll åter. Det är väl dunsarna grannarna hörde.

Det är inte alls säkert att hon dog i lägenheten. Hon kan ha förts levande ut av grannarna under och de två männen i 20-årsåldern som JJ träffade vid McD. Så kördes hon till fyndplatsen, och någonstans på vägen dit dödades hon. Kanske ledde drogen själv till döden, kanske stryptes hon. Är inte dessa två unga män i 20-årsåldern samma som rånade en affär och flydde till JJs lägenhet med pengarna?

Vetlanda har vad, 13 000 invånare?
Även ordningsvakter måste bo någonstsns och även i deras trappuppgångar kan det hända skit utan att de är inblandade.
Citera
2022-11-05, 22:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad användes?

Citat:
Tycker de känns ganska riskabelt med kudde, borde vara mindre riskfritt med en påse över huvudet eller händer för munnen tills offret är nere på golvet sen stryptag med händer, hålla på med kuddar å tramsa ne...

En kudde är så pass stor att den täcker både munnen, näsan och dessutom hela ansiktet.

Sitter en person men sina ben på var sin sida om huvudet samtidigt som personen i fråga tycker kudden mot framför allt näsa och mun så är det mycket lätt att kunna kväva någon.

Håller en annan person fast armarna så är det inte mycket det blivande BO kan göra - förutom att t. ex. sparka in i en vägg. Eftersom ingen vet så kan det förstås även handla om en påse. Även här i detta scenario behövs två personer för att kunna utföra detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in