2022-11-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Wow, det låter dyrt! Beskriver du verkligen allt korrekt.

Ja. Helt korrekt. Du förstår, de 2 tomtar som skulle utföra arbetet, var där och tittade. Sen fick jag offerten fr företaget.

Var extremt tydlig med arbetet i det mailet jag skickade när jag sa att det är något som inte stämmer. Så här dyrt kan det inte vara.
Definitivt sjukaste offerten jag fått någonsin
Citera
2022-11-05, 21:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
Både on och off topic:
Tog in en offert fr företaget som anställer pensionärer. Ville ha en rabatt rensad från ogräs. Rabatten var ca 20 meter lång och jag skulle behålla 85-90 % av växterna. Så det var bara ogräs som skulle bort: 75000 kr fick jag offert på. 🙄

Rabatter får man rensade av polarnas fjortisungar för 100kr i timmen plus fri läsk. Det är sen gammalt.
Citera
2022-11-05, 21:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?

När jag anlitade målare för att måla just ett rum vitt så kostade det 8 tkr inklusive färg.
Citera
2022-11-05, 21:55
Medlem
Citat:
Rabatter får man rensade av polarnas fjortisungar för 100kr i timmen plus fri läsk. Det är sen gammalt.
🤣
Låter ju bra mycket bättre än 75 papp.
Citera
2022-11-05, 21:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
När jag anlitade målare för att måla just ett rum vitt så kostade det 8 tkr inklusive färg.

DET låter rimligt.
Citera
2022-11-05, 21:56
Medlem
Låter som att hyresvärden tagit in den dyraste offerten bara för att man inte vill måla om.
Citera
2022-11-05, 21:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinStad
🤣
Låter ju bra mycket bättre än 75 papp.

Japp fast dessa fjortisar klarar bara av de mest basala arbetsuppgifterna. Rensa ogräs funkar men måla så att det blir fint vettifan.
Citera
2022-11-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ehh jo? Allt beror ju på hur väggen ser ut. Spackling (torktid) målning (grund/vanlig)

Fast jag har sett så långa dåliga målningar bland vänner med runnen färg överallt så visst kan ta 1 timme om man inre bryr sig om resultatet.

Tror du på allvar att målaren sitter och väntar medan spacklingen torkar och fakturerar sedan torktiden?

Ont:
Jag skulle säga MAX 15000kr att bredspackla och måla ett vardagsrum.
Sen cirka 10k per rum. Givetvis har storleken betydelse men bör inte bli många 1000-lappar dyrare eller billigare.

Men färg är rätt billigt jämfört med tapeter och går mycket fortare så inte mer än 30000kr för 3 rum är rimligt.

Man bredspacklar och målar ett större vardagsrum på 8 timmar. Givetvis räknar man inte torktid, bara arbetstid.
Citera
2022-11-05, 22:03
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
I stockholm har hantverkare täljt guld med kniv de senaste åren, men faktum är att målaryrket är den enklaste formen av hantverk och vem som helst kan utföra det lika bra som en mästare. Men priset 75000 är säkert det pris som + hyresvärdens egna vinst. Allt beror på hur det ser ut. Min lägenhet har jag målat om vart femte år, och det har kostat mig ingenting. Jag har fått det gratis av en kompis som har målarfirma. Byten av tjänster. Det lönar sig att själv vara generös samt att ha kompisar som är likadana.

Hmm inte lika bra som en mästare, omöjligt. Även om jag inte är målare så arbetar jag inom bygg, och det är enorm skillnad på gör det självare och dom som faktiskt gör. Typ som hemma renoverare som lägger golv som blir katastrof och så vidare. Jag kan se på grängen om den som målat vet vad den gör.
Citera
2022-11-05, 22:03
Medlem
Citat:
Nej denna gång kan du inte lägga detta på akademiker, jag är som bekant akademiker med stort A och har i flera inlägg just tagit upp detta med underarbetet (bredspackla, slipa, flera lager färg, torktider)

Om man har renoverat ordentligt, vilket jag har så vet man hur fruktansvärt tidskrävande det är. Att göra ovan på "en helg" är i princip omöjligt med gott resultat därav kostnaden. Att göra det själv med barnen springande är inte att rekommendera OM man har råd att leja bort det, jag vet av erfarenhet.

Priset är möjligen i överkant men INTE om ovan är en del i arbetet.

Kul med en akademiker som försvarar hantverkaryrket och begriper att även det kräver viss kompetens. Det tillhör inte vanligheterna så jag ber med glädje om ursäkt för att jag lite orättvist drog in dig i generaliseringen.
Citera
2022-11-05, 22:05
Medlem
BitterGammalGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Tror du på allvar att målaren sitter och väntar medan spacklingen torkar och fakturerar sedan torktiden?

Ont:
Jag skulle säga MAX 15000kr att bredspackla och måla ett vardagsrum.
Sen cirka 10k per rum. Givetvis har storleken betydelse men bör inte bli många 1000-lappar dyrare eller billigare.

Men färg är rätt billigt jämfört med tapeter och går mycket fortare så inte mer än 30000kr för 3 rum är rimligt.

Man bredspacklar och målar ett större vardagsrum på 8 timmar. Givetvis räknar man inte torktid, bara arbetstid.

En liten fundering? Räknar du med resor och restid i arbetstiden eller brukar ert företag aldrig fakturera sådant?
Citera
2022-11-05, 22:07
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
En polare som precis bytt lägenhet (hyresrätt) frågade hyresvärden (privatvärd) vad det skulle kosta att få tre normalstora rum målade. Nu snackar vi vit normal färg på väggarna. Inga konstigheter. Hyresvärden bad att få återkomma med kostnadsförslag. En vecka senare kom kostnadsförslaget. På 75.000kr!!! Fan sjukaste jag hört.

Frågor:

Finns det folk som pröjsar 75.000kr för att få tre rum målade?

Har hantverkare haft lite FÖR bra tider de senaste 20 åren och kunnat pressa upp priserna orimligt mycket?
Den springande punkten kan möjligen vara om det finns något alternativ. Kan man göra det själv eller anlita någon egen.
Alldeles för lite info i ts för att ta ställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in