2022-11-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Svårt att veta. De måste ha blivit väldigt osams hemma hos JJ.

Börjar fundera på om ”hemligheten” är så pass stor att det är anledningen till att ingen av MGM har erkänt. För då måste de ju förklara sig. De är kanske livrädda över att något specifikt ska komma ut.

Alltså, fan vad modigt av Tove att helt ensam i den åldern bege sig till ett uteställe och ensam hamna i det här bråket + ensam följa med dem hem. Jag hade aldrig gjort nåt sånt i den åldern utan att ha med mig nån som stöttar eller backar mig på nåt sätt oavsett vad det handlar om.
Citera
2022-11-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Byta ut instagram för JJ fungerar inte i alla fall inte för mig? ska jag byta ut mot 2 a mellan j och h och j och n? är det så du menar?

Alla * (alltså bägge *) ska du ersätta med "a".
Citera
2022-11-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Tack. SVT-länken är nu korrigerad.

Vad gäller Instagram-länkarna. * (asterix) ska bytas ut mot bokstaven som anges efter.

Nej fungerar inte för mig att byta ut a i stället för * för mig i alla fall på JJ instagram.
Citera
2022-11-05, 19:23
Medlem
Citat:
Alla * (alltså bägge *) ska du ersätta med "a".

Har ju gjort det.
Citera
2022-11-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Har ju gjort det.

skulle vara "o" på första och "a" på andra. Har nu korrigerat det så att det ska vara "a" på bägge.

Har uppdaterat inlägget nu. Prova på nytt att byta ut bägge * mot "a". Obs; länken är som sagt korrigerad så uppdatera inlägget först så att du får upp den rätta länken.

Tack för din input.
Citera
2022-11-05, 19:29
Medlem
Citat:
Jag hade mer arm bakifrån runt halsen som kvävning där.
Precis, nåt beror det ju på att båda sitter.

Själv har jag varit övertygad att detta inte varit planerat. Att J blev triggad och i stunden tappade kontrollen och slog till. Men nu tycker jag det verkar mer planerat än jag trott. Att M inte skriker är ett tecken på att hon åtminstone är likgiltig, men troligare en aktiv medhjälpare. Vid lyckade strypningar är ofta styrkeförhållandena ojämna. Här tror jag faktiskt T hade kunnat avvärja en strypning om det bara varit en.

Bestämde dom sig i lägenheten? När dom såg T på krogen? Eller långt innan?

Varför T är på krogen själv och frågar efter en kompis är vi många som undrar. Till skillnad från dom andra verkar hon inte vara nån partytjej. Lockades hon dit? Gick J och M dit efter dom fick reda på att T var där?

Varför ringer T pojkvännen när hon är kvar i lägenheten? Oftast gör man väl det när man är på väg som ensam tjej i mörkret. Ville J och M att hon skulle ringa för att försäkra pojkvännen att allt är lugnt, det måste hänt nåt på väg hem.

Tänker högt, så du behöver inte svara på allt.
Citera
2022-11-05, 19:31
Medlem
Citat:
skulle vara "o" på första och "a" på andra. Har nu korrigerat det så att det ska vara "a" på bägge.

Har uppdaterat inlägget nu. Prova på nytt att byta ut bägge * mot "a". Obs; länken är som sagt korrigerad så uppdatera inlägget först så att du får upp den rätta länken.

Tack för din input.

Äh fungerar inte hur jag än gör tyvärr. Svt artikel fungerar fortfarande inte för mig heller.

Står bara Sidan fungerar inteKontakta webbplatsens ägare om problemet kvarstår.
HTTP ERROR 429
Senast redigerad av maximilian25 2022-11-05 kl. 19:37.
Citera
2022-11-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Börjar fundera på om ”hemligheten” är så pass stor att det är anledningen till att ingen av MGM har erkänt. För då måste de ju förklara sig. De är kanske livrädda över att något specifikt ska komma ut.

Alltså, fan vad modigt av Tove att helt ensam i den åldern bege sig till ett uteställe och ensam hamna i det här bråket + ensam följa med dem hem. Jag hade aldrig gjort nåt sånt i den åldern utan att ha med mig nån som stöttar eller backar mig på nåt sätt oavsett vad det handlar om.
Jag tror också att hemligheten är så pass stor att den får de MGM att hålla tyst och att hemligheten är det som delade upp de här människorna i två "läger". Men vad det handlar om har jag ingen aning om. Men hemligheten blev Toves död. Det vad jag tror. Hoppas inte hemligheten skördar fler dödsoffer eller har den redan gjort det?
Citera
2022-11-05, 19:39
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo

Vet vi att hon verkligen följde med dem hem direkt efter Nöjet, ledandes sin cykel?

- Finns det vittnen som stärker de uppgifterna?

Tänker att det inte alls måste ha varit upptakten till en ev. konfrontation eller alls ha gått till så.
Senast redigerad av Xedome 2022-11-05 kl. 19:42.
Citera
2022-11-05, 19:40
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Del 2 - Sammanfattning 5 november

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.
Konflikter och vittnesmål om MGM:s personligheter m.m

Om Tove:
- "TT var en väldigt snäll person som folk tyckte om. Lite blygare och försiktig men ingen hade något ont att säga om henne. Hon verkade dock inte alltid må så bra och jag minns att hon grät på en fest nån gång för hon var ledsen över något och vi försökte trösta henne." (absolutkompis1 som säger sig ha umgåtts i samma kompisgäng 2019-2020).

Om JJ:
- Beskrivs som självgod och manipulativ av en klasskamrat. (Expressen).
- Folk som känner till henne har bland annat sagt att "hon måste ha någon sorts empatistörning".
- "Umgås med folk som tar droger, det vet jag till 100%, och det är ingen som sagt till mig, utan det har jag sett själv. Och ja, jag skulle säga att det är rätt känt." Källa: Bluegypsy
- "Jag har nu fått berättat för mig av två olika personer att JJ umgicks med folk som håller på med droger. Detta kompisgäng där JJ var med, har hållit till i ett ödehus och haft fester i trakterna kring Näsby". Källa: Tjallak
- "Är utåt en person som är trevlig men när man väl kommer in i gruppen och lär känna henne är hon väldigt hård, manipulativ och vill få sin vilja igenom. Hon utesluter väldigt lätt folk som ifrågasätter henne och skyller gärna ifrån sig sitt beteende på andra". (absolutkompis1 som säger sig ha umgåtts i samma kompisgäng 2019-2020).
- Grannsonen under JJ beskriver JJ som trevlig, lugn och hjälpsam. ”Hon frågar hur man mår. Hon har tex erbjudit sig bärhjälp när han kommit bärandes på saker

Om MH:
- "ALLA jag pratat med säger att MH är den snällaste, raraste mest omtänksamma dem träffat/känt". (Skriver användare Bluegypsy)
- "MH var en person vi väldigt ofta ifrågasatte varför hon var med och umgicks med alla då hon var så mycket yngre. Hon var bara 16-17 och vi tyckte det var konstigt att hon var med så mycket äldre. Hon drack väldigt mycket och blev väldigt känslosam, fick snefylla och då fick alltid andra än hennes närmsta vänner ta hand om henne och finnas där. Verkar bära på mycket!" (absolutkompis1 som säger sig ha umgåtts i samma kompisgäng 2019-2020).
Relationen mellan Tove och de två MGM:
- Tove och JJ var tidigare vänner, men inte sedan 2-3 år tillbaka (uppgifter i tråden)
- Tove skrev ”Grattis 😍” på MH:s instagram tidigare i somras.
- Tove och hennes pojkvän brukade umgås med en av de nu häktade flickorna för längesedan, men ingenting i närtid. "Jag har inte hört talas om något om henne på ett år säkert". Källa: pojkvännens mor.
- "Anna" beskriver en av MGM (osäkert om hon anser JJ eller MH): Jag umgås ofta med henne och pratar med henne varje dag, i vanliga fall. Hon är väldigt energisk, spontan och rolig. Väldigt omtänksam och mån om andra. Väldigt ärlig, vilket jag gillar. Hon är som en lillasyster för mig.
- MH följer Tove på Instagram
- JJ och MH är vänner på Facebook
Konflikten mellan MGM och Tove:
Förra året uppstod en konflikt mellan JJ och Tove. Konflikten resulterade i att det stora tjejgänget delades i två. De senaste månaderna ska konflikten ha eskalerat. Under lördagskvällen 15 okt blossade bråket upp inne på Nöjet. Tove och den misstänkta kvinnan ska ha bestämt sig för att gå hem till kvinnan för att prata ut. Där ska de båda ha blivit sams (enligt MGM:s väninna).
” Det hade ändå gått bra och efter när Tove skulle cykla hem så hade allting löst sig sa hon. Hon sa att de kanske inte skulle bli nära vänner igen men att de inte längre var ovänner” (Väninnan. SR)
- Bild på MGM: https://imgur.com/a/ylvpxbu
- Bild 2 MGM: https://twitter.com/anon_western/status/1584563780423274498
"Anna" beskriver att hon planerat att åka på en kryssning med sin vän i närtid för att fira dennes dennes födelsedag. Vilket gör det enkelt att konstatera att Annas vän torde vara JJ, då JJ fyller år i morgon. Dock blir det nog ingen kryssning för hennes del.
Citera
2022-11-05, 19:45
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Straffrabatten för unga vuxna tas väl bort? Eller är det inte infört än?
https://www.forskning.se/2022/02/03/straffrabatt-unga-brottslingar/#:~:text=Straffrabatt%20%3D%20kortare%20straff%20j u%20yngre,i%20ett%20%C3%A5r%20eller%20mer.
Citera
2022-11-05, 19:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det ”bästa” i ett sånt här fall är ju att ligga så nära sanningen som möjligt när man berättar.
Inga lögner om hur många man var, fel tidsangivelser eller transportvägar.

Man får hoppas att polisen inte kan hitta den lilla avvikelse som avslöjar en.

Det är säkert så hon har gjort, typ cykeln var väl en kompis cykel, med bara den avvikelsen att det nu var en annan än den riktiga (förmodligen).

Vad jag undrar är hur det kommer sig att cykeln stod så "slarvigt", eler konstigt. Minns inte hur grannen uttryckte det, om den låg ner eller hur det var.

Var Tove också påverkad, mer än vanligt?
Hon hade ju ändå redan gått med dom till JJ:s? Hon känns inte som en tjej som parkerar cykeln slarvigt, men det vet jag inte förstås.
Kanske var avsikten inte att stanna där länge alls, kanske bara några minuter? Kanske det inte ens var avsikten med promenaden gemensamt till JJ att gå in?

Citat:
En avvikelse i transportväg då. Enkelt exempel man tar bilen ut till pappa på söndag fm med TT i baksätet och ”enda” avvikelsen är en extra runda i skogen på väg dit.

Men det ser kanske ut som att man stängt av mobilen på vägen? Batteritorsk? Ja hur det än är så lär polisen hittat både avvikelser och lögner. Och ertappad med lögn kanske en ny lögn?

Ja, det är en variant som jag tänkte på tidigare, men som jag senare nästan glömt, men den skulle kunna stämma.
T ex skulle tjejerna först tänkt att dumpa kroppen vid Illharjens, men så blev de osäkra med tanke på alla människor där. Vad gjorde MH under dagen? Hon verkar inte ha varit med till Nye och ridningen?

Ett problem kan bli med den teorin är att dels kan kroppen vid det laget utvecklat likstelhet som gör att det blir svårt att få ut kroppen i den position som den ligger i.

Om båda tjejerna är uta på något och båda stänger av sina mobiler/alt sätter dom i något spårbart men krångligare läge, ja deser suspekt ut. Man kan väl som min ena son sa, välja att inte alls ha mobilen med sig. Då handlar det nog om de tidiga morgontimmarna, inte på fm.

Vet ine hur JJ har det på Nye, om hon har tillgång till egen stuga, litet attefallshus eller liknande. Då kan ju bägge tjejerna kanske åkt dit, utan att nes pappan vetat om det.

Jag är säker på att det har varit någon slags mipplande med mobilerna och lögnerna har ersatts med nya. Och deras berättelser blir allmer olika...

Lite tråkigt känns det som att det handlar om den ena tjejens konflikt, som hon tagit med sig ytterligae en annan tjej med på, ralkt ner i fördärvet.

Citat:
Och backar man lite från transport ut i skogarna så kan det ha pratats om att Mh var med till McD?

Eller kan nån kompis ha missuppfattat ”vi” som MH och JJ när JJ menar grannen och JJ?
Sen går väl en del ”minnesluckor” och ”felsägningar” pratas bort med att ”jag var full minns inte så noga”.

Ja, det har jag också tänkt. Berättelsen från kompisen är i efterhand, och vi vet inte exakt hur samtalet gick. Det kan vara minnesfel, tolkningsfel och allmän osäkerhet som minnet själv lägger till, särskilt om man har berättat berättelsen några gånger. Felet kan uppstå när den återerättas och misstolkas i nästa led... så många osäkerhetsfaktorer som du påpekar.

Vi får väl se, men JJ kan ha kontaktat liksom Stefan Davidsson gjorde, kompisar för att ge sin version. Den version man vill ska komma fram. Det kräver dock en särskild personlighetstyp tror jag. Och vi vet ju egentligen inte om den bild vi skapat av JJ stämmer riktigt. Det blir lätt en överdriven bild av det man hittar på sas.

Jag tänker att ett liknand eproblem har uppstått "på stan" om den bil som JJ setts i, dvs grannens bil. Skulle inte förvåna mig om den där bilen som det snackas om på stan som plockar up tjejer är något som snurrat runt men kanske t o m är grannens bil som JJ kommer i med en okänd man. En berättelse förvanskas på vägen tills den inte längre känns igen.

Citat:
Vilket föranleder en tanke om brottet ens begåtts om det inte varit berusning hos tjej(erna)?
Alkohol och våld brukar ju gå hand i hand.

Det finns mycket som tyder på att det inte finns en riktig planering, utan att det spårat ur. Kanske var intentionen att snacka, men det gick liksom inte. Akohol får känslor och spärrar att lossna...

Citat:
Sen är ju frågan om hon dog i lgh då? Tyst våld borde vara kvävning. Tillhygge ska man ha tur att slå någon medvetslös med första slaget.
Samtidigt kanske TT var väldigt full. Reagerar man med mindre skrik då om så full som halvt medvetslös?

Ja.
Inte osannolikt att det har varit två sorters våld. Det ena funkade inte så bra, särskilt som grannen knackade på. Då blev det bråttom att få tyst på henne.

Frågan är ju hur JJ får med MH på tåget. Tyvärr tror jag att hon i något stadie. Typ fasthållning, hålla för munnen... Är det en samspel som bara sker rent "instinktivt" för att MJ är så indoktrinerad av JJ att det sker helt automatiskt? Eller har de pratat ihop sig innan om något?

Fanns det något skede där en viss planering innan sker?

Citat:
Men stämmer den berusningsgraden med tidslinjen?

Ja, och det här är intressant. Bra att du tar upp det.

Det borde finnas kortdragningar och observationer. T ex är ju bartendern en sådan. Det finns säkert också övervakningsbilder från när hon lämnar baren. Vi vet föstås inte om Tove druckit innan, men bartendern borde kunna bedöma henne ändå.

Citat:
Många frågor. Brottet blir ju ”grövre” om hon/de får för sig att transportera en medvetslös TT till skogen och ha ihjäl henne där eller på vägen.
För visst skulle en medvetslös TT kunna ”pratas bort” med att det hänt en olycka i hemmet?

Då blir det ju förstås en planering invlverad, om man inte ringer efter hjälp, utan tvärtom fullföljer något som kunde ha let till en helt annan utgång. Det kommer isf beömas som en försvårande omständighet, något som inte kan bortförklaras, oavsett hur rädd man blir.
Usch, jag har lite svårt med de här tankarna.

Citat:
Sen har ju jag min gamla hypotes från tidigare fall som handlar om mord för att dölja brott. Så enkelt som mord för att dölja påbörjad misshandel? Så korkat kan man tänka som GM.
Gräl > misshandel (inte så mycket spår, kvävning?) > beslut om fortsatt våld för att dölja misshandel > mord.

Så kan det tyvärr bli, om det typ spårar ut med personenr som har personlighetsstörningar, är fulla, påverkade av annat, fyllda av aggressioner och andra känslor som tar överhanden.

En väldigt trolig situation som du tar upp här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in