Citat:
Ursprungligen postat av
Tjorven1337
Jag hyr ut via airbnb drav den relativt hga inkomsten. Kper inte den billigaste alkoholen utan det som faktiskt smakar gott mest vin och l, krkar vl nstan varje helg p senaste tiden. ter endast middag s slipper betala fr frukost och lunch (spartips)! Bilen r ett mste, man r defacto en mindre fri mnniska utan. Fy vad trkigt det lter att lta ens budget begrnsa ens val av mat, utekvllar etc, om man nu har mjlighet att leva ett lite godare studentliv och slippa de gula rtorna s har jag nog bestmt mig fr att det r vrt att leva det lite trevligare om n dyrare livet.
Btw, vad hnde med flashbacklnerna och supa knulla slss? Ingen av er krkar knappt p helgen, vad fan gr ni d?
Alla har inte behov av en bil, av olika skl. Jag hade tex inte det under min tid som student, d jag hade gngavstnd till skolan och de centrala delarna av stan. Samt flera matbutiker i nrheten av min bostad etc. Visst, det hnde att jag tog bussen. Men det var inte ofta. Jag hade egentligen inget behov av ngon bil under min studenttid (bara nr jag skulle flytta till min studentbostad, och flytta drifrn, men det fick jag hjlp med, samt slp). Knde mig inte srskilt mindre fri eller s.
Bil kan visserligen vara bra att ha ibland, och det kan vara ndvndigt i vissa fall (tex om man bostter sig i glesbygd med obefintlig eller mycket dlig kollektivtrafik). Men annars kan det vara en dyr lyx, speciellt om man har gngavstnd till det mesta och sllan har ett stort behov av bil. Andra vljer mnadskort (kollektivtrafik), fr de kan f studentrabatt och det kan bli billigare n att ga och kra bil regelbundet.
Och alla har inte ngot intresse av att supa, knulla och slss. Eller endast vanligt nattliv. Somliga har redan ett frhllande eller ktenskap, s de har knulla-biten ordnad. Man kanske dricker ngra l eller ngra glas vin ibland, men inte ndvndigtvis lite dyrare sorter (som du vljer). Folk kan lgga pengarna p andra njen som de faktiskt har. Det r inte alltid en ekonomisk frga, ibland rkar det vara vara ett gratis eller billigt nje. Men man har inte valt det baserat p priset.
Du tycks tycka att alla ska vara som du, och har noll frstelse fr att andra lever helt annorlunda liv av olika anledningar.
Jag knde nd att jag levde ett helt okej liv under studenttiden, och d hade jag nd mindre i studiemedel n vad folk har nu. andra sidan har somliga dyrare elrkningar, och matkostnaderna har kat fr alla. S det kanske inte r ngon strre skillnad egentligen.