• 1
  • 2
2022-10-31, 21:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte om läget är rätt! En trerummare centralt i Stockholm får du lätt 25.000 i månaden för i andra hand

Ja är den 3-rummare osannolika 30 kvm (som Attefalls maximalt får vara) så är det ju jävligt dyrt. Om trean ska vara samma pris som det här Attefallshuset måste den vara typ 46,8 kv.

Känns som en jävligt liten trea.
Citera
2022-10-31, 21:37
Medlem
Jag hade heltidsarbete innan jag blev student. Så jag gick från okej lön till mindre än 10 tusen i månaden. Men jag är ändå tacksam över att jag hade sparat pengar som kunde användas vid behov. Första hyran fick jag tex betala innan CSN hade kommit.

Jag bodde i en etta med pentry, kostade cirka 3500kr (vatten, värme och bredband ingick). Plus några hundralappar för elen varje månad. Jag satsade mycket på matlådor och fick ner matkostnaderna. Hade gångavstånd till centrum och högskolan, så gick för det mesta. Åkte buss ibland, vid behov. Men jag hade inget månadskort, för jag åkte så sällan. Kanske spenderade några hundralappar som mest per månad. På enkelbiljetter. Kunde äta ute ibland, men det blev oftast snabbmat i såna fall. Bland annat för att det var ett av de billigare alternativen. Drack sällan alkohol, men kunde köpa ibland vid särskilda tillfällen etc. Det dyraste i shoppingväg var kurslitteraturen. Men det var inget jag köpte varje månad.

Det var ingen lyx direkt, men jag klarade mig hyfsat ändå. Tyckte inte omställningen var så himla svår. Var tex van vid matlådor sedan tidigare, då jag tog med mig till jobbet, men då bodde jag tillsammans med någon och vi delade på matkostnaderna. Som student fick jag stå för maten själv. Så det blev en liten men ingen rejäl skillnad.

Finns ju en del studenter som jobbar extra etc. Vet inte hur vanligt det är, men det är nog inte ovanligt att folk har en högre inkomst än bara CSN. Andra har sambos eller har gift sig, och de kan ha två inkomster att klara sig på. Vilket kan underlätta etc. Så TS är väl inte direkt ensam om att spendera mer än vad man får av CSN varje månad.
Senast redigerad av Starberries 2022-10-31 kl. 21:41.
Citera
2022-10-31, 22:17
Medlem
Elikos avatar
I mitt fall, enligt min utgiftskoll spenderar jag 50k+ över min inkomst men det stämmer inte då jag har flera konton och flyttar pengar fram och tillbaks. Det är inte samma sak för dig? Banken hade ju aldrig belånat mig om så var fallet..
Citera
2022-11-01, 02:21
Medlem
Jag hyr ut via airbnb därav den relativt höga inkomsten. Köper inte den billigaste alkoholen utan det som faktiskt smakar gott mest vin och öl, krökar väl nästan varje helg på senaste tiden. Äter endast middag så slipper betala för frukost och lunch (spartips)! Bilen är ett måste, man är defacto en mindre fri människa utan. Fy vad tråkigt det låter att låta ens budget begränsa ens val av mat, utekvällar etc, om man nu har möjlighet att leva ett lite godare studentliv och slippa de gula ärtorna så har jag nog bestämt mig för att det är värt att leva det lite trevligare om än dyrare livet.

Btw, vad hände med flashbacklönerna och supa knulla slåss? Ingen av er krökar knappt på helgen, vad fan gör ni då?
Citera
2022-11-01, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Jag hyr ut via airbnb därav den relativt höga inkomsten. Köper inte den billigaste alkoholen utan det som faktiskt smakar gott mest vin och öl, krökar väl nästan varje helg på senaste tiden. Äter endast middag så slipper betala för frukost och lunch (spartips)! Bilen är ett måste, man är defacto en mindre fri människa utan. Fy vad tråkigt det låter att låta ens budget begränsa ens val av mat, utekvällar etc, om man nu har möjlighet att leva ett lite godare studentliv och slippa de gula ärtorna så har jag nog bestämt mig för att det är värt att leva det lite trevligare om än dyrare livet.

Btw, vad hände med flashbacklönerna och supa knulla slåss? Ingen av er krökar knappt på helgen, vad fan gör ni då?

Vi pluggar på universitetet. Det är liksom det som är poängen med att plugga vidare. Supa växer de flesta ifrån redan under nollningen om inte redan i gymnasiet. Sedan prioriterar man annat när man är i ett förhållande och hittar på andra roliga saker tillsammans än att stå i en bar och smutta på billigt fatöl. Slåss gör man mot sig själv på gymmet. Ganska meningslöst att plugga vidare om man tänkt dra på sig massa domar. De flesta som lever "studentlivet" bor inom gångavstånd från universitetet att då lägga onödiga kostnader på bil och parkering är överdriven lyx.
Citera
2022-11-01, 04:26
Medlem
Citat:

Alla har inte behov av en bil, av olika skäl. Jag hade tex inte det under min tid som student, då jag hade gångavstånd till skolan och de centrala delarna av stan. Samt flera matbutiker i närheten av min bostad etc. Visst, det hände att jag tog bussen. Men det var inte ofta. Jag hade egentligen inget behov av någon bil under min studenttid (bara när jag skulle flytta till min studentbostad, och flytta därifrån, men det fick jag hjälp med, samt släp). Kände mig inte särskilt mindre fri eller så.

Bil kan visserligen vara bra att ha ibland, och det kan vara nödvändigt i vissa fall (tex om man bosätter sig i glesbygd med obefintlig eller mycket dålig kollektivtrafik). Men annars kan det vara en dyr lyx, speciellt om man har gångavstånd till det mesta och sällan har ett stort behov av bil. Andra väljer månadskort (kollektivtrafik), för de kan få studentrabatt och det kan bli billigare än att äga och köra bil regelbundet.

Och alla har inte något intresse av att supa, knulla och slåss. Eller endast vanligt nattliv. Somliga har redan ett förhållande eller äktenskap, så de har knulla-biten ordnad. Man kanske dricker några öl eller några glas vin ibland, men inte nödvändigtvis lite dyrare sorter (som du väljer). Folk kan lägga pengarna på andra nöjen som de faktiskt har. Det är inte alltid en ekonomisk fråga, ibland råkar det vara vara ett gratis eller billigt nöje. Men man har inte valt det baserat på priset.

Du tycks tycka att alla ska vara som du, och har noll förståelse för att andra lever helt annorlunda liv av olika anledningar.

Jag kände ändå att jag levde ett helt okej liv under studenttiden, och då hade jag ändå mindre i studiemedel än vad folk har nu. Å andra sidan har somliga dyrare elräkningar, och matkostnaderna har ökat för alla. Så det kanske inte är någon större skillnad egentligen.
Citera
2022-11-01, 12:51
Medlem
Citat:
Jag fick en smärre chock när jag upptäckte Nordeas ”håll koll” funktion. Det visar sig att jag spenderar styvt 20.000/mån. Jag betalar 6200 i hyra, ca 2.500 mat, ca 1.500 systembolaget, 1800 restauranger/bar, 2000 bränsle + parkering + försäkring, 2000 shopping resten övrigt.

Jag får ca 11.000 CSN och ca 16.000 genom att hyra ut ett attefallshus jag har byggt när jag var yngre på mina föräldrars mark. Helst hade jag sett att jag nätt och jämt klarade mig på CSN så att jag kan spara maximalt med pengar men CSN verkar ju inte vara gjort för att klara sig på om man inte ska bo i ett litet råttbo.

Är mina omkostnader så att man höjer på ögonbrynen eller är det vanligare än man tror?

Hur levde ni som studenter, om någon överlevde på 11 loppor och kommer från att inte behöva vända på 20 lappar direkt kan ni gärna berätta hur det känns att ”ställa om”.

Jag tycker att dina utgifter är rätt höga för att vara student. Jag gick nästan aldrig på resturang och förfestade med vänner innan man gick ut så att det räckte med att köpa 1 öl ute. Hade inte någon bil. Var aktiv på en studentnation och då fick man mat en gång i veckan och betalt i öl. Jag hade ett extrajobb som jag tjänade ungefär 3000kr på i månaden efter skatt. Klarade mig för det mesta på CSN och lönen. Skulle jag köpa tex en vinterjacka för 800kr fick jag spara eller be föräldrarna om lite extra pengar. Jag lägger inte ens 2,500kr per månad för mat nu när jag har ett lönearbete, men vet att Konsumentverket tycker att det är en rimlig månadskostnad.
Citera
2022-11-05, 19:20
Medlem
Du har, liksom jag, höga studentutgifter, men ha även i åtanke att under studietiden kommer studierna alltid i första hand. Du har uppenbarligen råd att leva som du gör, så mitt förslag är du helt enkelt inte tänker i dessa banor och istället att de bekvämligheter (bil, restaurangbesök, shopping etc) du får i takt med de ökade utgifterna faktiskt underlättar och "uppmuntrar" livet under studietiden vilket kan ge mer studietid samt -motivation. Dina höga utgifter förenklar helt enkelt studieperioden för dig själv, CSN-lånet är dessutom det mest förmånliga lån du kan få och vad gör väl den där 500-ingen extra i månaden till CSN om du några år efter examen sitter på en lön på 45k+?

Kör själv CSN med tilläggslån och välbetalt helgjobb (8 h/vecka) vilket innebär ca 23.000:- in på kontot varje månad. Har ungefär samma utgifter som du men fördelat på annat sätt (ingen alkohol eller restauranger, dock dubbelt så stor summa på shopping samt mat). Brukar i mitt fall bli ca 3000:- över i slutet av månaden som går in i lämplig sparform, antingen amortering eller börsen.

Nu hann jag dock jobba ganska många år innan studierna så har en hel del tillgångar liggande i form av både bostad, bil, räntekonto och aktieportfölj, hade kanske resonerat annorlunda om jag vore 19 år och direkt från gymnasiet.
Senast redigerad av Finn1 2022-11-05 kl. 19:23.
Citera
2022-11-05, 19:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jag fick en smärre chock när jag upptäckte Nordeas ”håll koll” funktion. Det visar sig att jag spenderar styvt 20.000/mån. Jag betalar 6200 i hyra, ca 2.500 mat, ca 1.500 systembolaget, 1800 restauranger/bar, 2000 bränsle + parkering + försäkring, 2000 shopping resten övrigt.

Jag får ca 11.000 CSN och ca 16.000 genom att hyra ut ett attefallshus jag har byggt när jag var yngre på mina föräldrars mark. Helst hade jag sett att jag nätt och jämt klarade mig på CSN så att jag kan spara maximalt med pengar men CSN verkar ju inte vara gjort för att klara sig på om man inte ska bo i ett litet råttbo.

Är mina omkostnader så att man höjer på ögonbrynen eller är det vanligare än man tror?

Hur levde ni som studenter, om någon överlevde på 11 loppor och kommer från att inte behöva vända på 20 lappar direkt kan ni gärna berätta hur det känns att ”ställa om”.
Enkelt! Nolla posten Systembolaget. Jäs vin hemma. Kostar en bråkdel. https://www.pgw.se/gora-eget/vin.html
Nolla posten restaurang/bar. Du gör eget vin.
Därefter kan du fortsätta med dina dekadenta och extravaganta studier som tidigare!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback