Citat:
Ursprungligen postat av
Tjorven1337
Jag hyr ut via airbnb därav den relativt höga inkomsten. Köper inte den billigaste alkoholen utan det som faktiskt smakar gott mest vin och öl, krökar väl nästan varje helg på senaste tiden. Äter endast middag så slipper betala för frukost och lunch (spartips)! Bilen är ett måste, man är defacto en mindre fri människa utan. Fy vad tråkigt det låter att låta ens budget begränsa ens val av mat, utekvällar etc, om man nu har möjlighet att leva ett lite godare studentliv och slippa de gula ärtorna så har jag nog bestämt mig för att det är värt att leva det lite trevligare om än dyrare livet.
Btw, vad hände med flashbacklönerna och supa knulla slåss? Ingen av er krökar knappt på helgen, vad fan gör ni då?
Alla har inte behov av en bil, av olika skäl. Jag hade tex inte det under min tid som student, då jag hade gångavstånd till skolan och de centrala delarna av stan. Samt flera matbutiker i närheten av min bostad etc. Visst, det hände att jag tog bussen. Men det var inte ofta. Jag hade egentligen inget behov av någon bil under min studenttid (bara när jag skulle flytta till min studentbostad, och flytta därifrån, men det fick jag hjälp med, samt släp). Kände mig inte särskilt mindre fri eller så.
Bil kan visserligen vara bra att ha ibland, och det kan vara nödvändigt i vissa fall (tex om man bosätter sig i glesbygd med obefintlig eller mycket dålig kollektivtrafik). Men annars kan det vara en dyr lyx, speciellt om man har gångavstånd till det mesta och sällan har ett stort behov av bil. Andra väljer månadskort (kollektivtrafik), för de kan få studentrabatt och det kan bli billigare än att äga och köra bil regelbundet.
Och alla har inte något intresse av att supa, knulla och slåss. Eller endast vanligt nattliv. Somliga har redan ett förhållande eller äktenskap, så de har knulla-biten ordnad. Man kanske dricker några öl eller några glas vin ibland, men inte nödvändigtvis lite dyrare sorter (som du väljer). Folk kan lägga pengarna på andra nöjen som de faktiskt har. Det är inte alltid en ekonomisk fråga, ibland råkar det vara vara ett gratis eller billigt nöje. Men man har inte valt det baserat på priset.
Du tycks tycka att alla ska vara som du, och har noll förståelse för att andra lever helt annorlunda liv av olika anledningar.
Jag kände ändå att jag levde ett helt okej liv under studenttiden, och då hade jag ändå mindre i studiemedel än vad folk har nu. Å andra sidan har somliga dyrare elräkningar, och matkostnaderna har ökat för alla. Så det kanske inte är någon större skillnad egentligen.