• 1
  • 2
2022-10-31, 21:06
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Inte om lget r rtt! En trerummare centralt i Stockholm fr du ltt 25.000 i mnaden fr i andra hand

Ja r den 3-rummare osannolika 30 kvm (som Attefalls maximalt fr vara) s r det ju jvligt dyrt. Om trean ska vara samma pris som det hr Attefallshuset mste den vara typ 46,8 kv.

Knns som en jvligt liten trea.
Citera
2022-10-31, 21:37
Medlem
Jag hade heltidsarbete innan jag blev student. S jag gick frn okej ln till mindre n 10 tusen i mnaden. Men jag r nd tacksam ver att jag hade sparat pengar som kunde anvndas vid behov. Frsta hyran fick jag tex betala innan CSN hade kommit.

Jag bodde i en etta med pentry, kostade cirka 3500kr (vatten, vrme och bredband ingick). Plus ngra hundralappar fr elen varje mnad. Jag satsade mycket p matldor och fick ner matkostnaderna. Hade gngavstnd till centrum och hgskolan, s gick fr det mesta. kte buss ibland, vid behov. Men jag hade inget mnadskort, fr jag kte s sllan. Kanske spenderade ngra hundralappar som mest per mnad. P enkelbiljetter. Kunde ta ute ibland, men det blev oftast snabbmat i sna fall. Bland annat fr att det var ett av de billigare alternativen. Drack sllan alkohol, men kunde kpa ibland vid srskilda tillfllen etc. Det dyraste i shoppingvg var kurslitteraturen. Men det var inget jag kpte varje mnad.

Det var ingen lyx direkt, men jag klarade mig hyfsat nd. Tyckte inte omstllningen var s himla svr. Var tex van vid matldor sedan tidigare, d jag tog med mig till jobbet, men d bodde jag tillsammans med ngon och vi delade p matkostnaderna. Som student fick jag st fr maten sjlv. S det blev en liten men ingen rejl skillnad.

Finns ju en del studenter som jobbar extra etc. Vet inte hur vanligt det r, men det r nog inte ovanligt att folk har en hgre inkomst n bara CSN. Andra har sambos eller har gift sig, och de kan ha tv inkomster att klara sig p. Vilket kan underltta etc. S TS r vl inte direkt ensam om att spendera mer n vad man fr av CSN varje mnad.
Senast redigerad av Starberries 2022-10-31 kl. 21:41.
Citera
2022-10-31, 22:17
Medlem
Elikos avatar
I mitt fall, enligt min utgiftskoll spenderar jag 50k+ ver min inkomst men det stmmer inte d jag har flera konton och flyttar pengar fram och tillbaks. Det r inte samma sak fr dig? Banken hade ju aldrig belnat mig om s var fallet..
Citera
2022-11-01, 02:21
Medlem
Jag hyr ut via airbnb drav den relativt hga inkomsten. Kper inte den billigaste alkoholen utan det som faktiskt smakar gott mest vin och l, krkar vl nstan varje helg p senaste tiden. ter endast middag s slipper betala fr frukost och lunch (spartips)! Bilen r ett mste, man r defacto en mindre fri mnniska utan. Fy vad trkigt det lter att lta ens budget begrnsa ens val av mat, utekvllar etc, om man nu har mjlighet att leva ett lite godare studentliv och slippa de gula rtorna s har jag nog bestmt mig fr att det r vrt att leva det lite trevligare om n dyrare livet.

Btw, vad hnde med flashbacklnerna och supa knulla slss? Ingen av er krkar knappt p helgen, vad fan gr ni d?
Citera
2022-11-01, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Jag hyr ut via airbnb drav den relativt hga inkomsten. Kper inte den billigaste alkoholen utan det som faktiskt smakar gott mest vin och l, krkar vl nstan varje helg p senaste tiden. ter endast middag s slipper betala fr frukost och lunch (spartips)! Bilen r ett mste, man r defacto en mindre fri mnniska utan. Fy vad trkigt det lter att lta ens budget begrnsa ens val av mat, utekvllar etc, om man nu har mjlighet att leva ett lite godare studentliv och slippa de gula rtorna s har jag nog bestmt mig fr att det r vrt att leva det lite trevligare om n dyrare livet.

Btw, vad hnde med flashbacklnerna och supa knulla slss? Ingen av er krkar knappt p helgen, vad fan gr ni d?

Vi pluggar p universitetet. Det r liksom det som r pongen med att plugga vidare. Supa vxer de flesta ifrn redan under nollningen om inte redan i gymnasiet. Sedan prioriterar man annat nr man r i ett frhllande och hittar p andra roliga saker tillsammans n att st i en bar och smutta p billigt fatl. Slss gr man mot sig sjlv p gymmet. Ganska meningslst att plugga vidare om man tnkt dra p sig massa domar. De flesta som lever "studentlivet" bor inom gngavstnd frn universitetet att d lgga ondiga kostnader p bil och parkering r verdriven lyx.
Citera
2022-11-01, 04:26
Medlem
Citat:

Alla har inte behov av en bil, av olika skl. Jag hade tex inte det under min tid som student, d jag hade gngavstnd till skolan och de centrala delarna av stan. Samt flera matbutiker i nrheten av min bostad etc. Visst, det hnde att jag tog bussen. Men det var inte ofta. Jag hade egentligen inget behov av ngon bil under min studenttid (bara nr jag skulle flytta till min studentbostad, och flytta drifrn, men det fick jag hjlp med, samt slp). Knde mig inte srskilt mindre fri eller s.

Bil kan visserligen vara bra att ha ibland, och det kan vara ndvndigt i vissa fall (tex om man bostter sig i glesbygd med obefintlig eller mycket dlig kollektivtrafik). Men annars kan det vara en dyr lyx, speciellt om man har gngavstnd till det mesta och sllan har ett stort behov av bil. Andra vljer mnadskort (kollektivtrafik), fr de kan f studentrabatt och det kan bli billigare n att ga och kra bil regelbundet.

Och alla har inte ngot intresse av att supa, knulla och slss. Eller endast vanligt nattliv. Somliga har redan ett frhllande eller ktenskap, s de har knulla-biten ordnad. Man kanske dricker ngra l eller ngra glas vin ibland, men inte ndvndigtvis lite dyrare sorter (som du vljer). Folk kan lgga pengarna p andra njen som de faktiskt har. Det r inte alltid en ekonomisk frga, ibland rkar det vara vara ett gratis eller billigt nje. Men man har inte valt det baserat p priset.

Du tycks tycka att alla ska vara som du, och har noll frstelse fr att andra lever helt annorlunda liv av olika anledningar.

Jag knde nd att jag levde ett helt okej liv under studenttiden, och d hade jag nd mindre i studiemedel n vad folk har nu. andra sidan har somliga dyrare elrkningar, och matkostnaderna har kat fr alla. S det kanske inte r ngon strre skillnad egentligen.
Citera
2022-11-01, 12:51
Medlem
Citat:
Jag fick en smrre chock nr jag upptckte Nordeas hll koll funktion. Det visar sig att jag spenderar styvt 20.000/mn. Jag betalar 6200 i hyra, ca 2.500 mat, ca 1.500 systembolaget, 1800 restauranger/bar, 2000 brnsle + parkering + frskring, 2000 shopping resten vrigt.

Jag fr ca 11.000 CSN och ca 16.000 genom att hyra ut ett attefallshus jag har byggt nr jag var yngre p mina frldrars mark. Helst hade jag sett att jag ntt och jmt klarade mig p CSN s att jag kan spara maximalt med pengar men CSN verkar ju inte vara gjort fr att klara sig p om man inte ska bo i ett litet rttbo.

r mina omkostnader s att man hjer p gonbrynen eller r det vanligare n man tror?

Hur levde ni som studenter, om ngon verlevde p 11 loppor och kommer frn att inte behva vnda p 20 lappar direkt kan ni grna bertta hur det knns att stlla om.

Jag tycker att dina utgifter r rtt hga fr att vara student. Jag gick nstan aldrig p resturang och frfestade med vnner innan man gick ut s att det rckte med att kpa 1 l ute. Hade inte ngon bil. Var aktiv p en studentnation och d fick man mat en gng i veckan och betalt i l. Jag hade ett extrajobb som jag tjnade ungefr 3000kr p i mnaden efter skatt. Klarade mig fr det mesta p CSN och lnen. Skulle jag kpa tex en vinterjacka fr 800kr fick jag spara eller be frldrarna om lite extra pengar. Jag lgger inte ens 2,500kr per mnad fr mat nu nr jag har ett lnearbete, men vet att Konsumentverket tycker att det r en rimlig mnadskostnad.
Citera
2022-11-05, 19:20
Medlem
Du har, liksom jag, hga studentutgifter, men ha ven i tanke att under studietiden kommer studierna alltid i frsta hand. Du har uppenbarligen rd att leva som du gr, s mitt frslag r du helt enkelt inte tnker i dessa banor och istllet att de bekvmligheter (bil, restaurangbesk, shopping etc) du fr i takt med de kade utgifterna faktiskt underlttar och "uppmuntrar" livet under studietiden vilket kan ge mer studietid samt -motivation. Dina hga utgifter frenklar helt enkelt studieperioden fr dig sjlv, CSN-lnet r dessutom det mest frmnliga ln du kan f och vad gr vl den dr 500-ingen extra i mnaden till CSN om du ngra r efter examen sitter p en ln p 45k+?

Kr sjlv CSN med tillggsln och vlbetalt helgjobb (8 h/vecka) vilket innebr ca 23.000:- in p kontot varje mnad. Har ungefr samma utgifter som du men frdelat p annat stt (ingen alkohol eller restauranger, dock dubbelt s stor summa p shopping samt mat). Brukar i mitt fall bli ca 3000:- ver i slutet av mnaden som gr in i lmplig sparform, antingen amortering eller brsen.

Nu hann jag dock jobba ganska mnga r innan studierna s har en hel del tillgngar liggande i form av bde bostad, bil, rntekonto och aktieportflj, hade kanske resonerat annorlunda om jag vore 19 r och direkt frn gymnasiet.
Senast redigerad av Finn1 2022-11-05 kl. 19:23.
Citera
2022-11-05, 19:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Jag fick en smrre chock nr jag upptckte Nordeas hll koll funktion. Det visar sig att jag spenderar styvt 20.000/mn. Jag betalar 6200 i hyra, ca 2.500 mat, ca 1.500 systembolaget, 1800 restauranger/bar, 2000 brnsle + parkering + frskring, 2000 shopping resten vrigt.

Jag fr ca 11.000 CSN och ca 16.000 genom att hyra ut ett attefallshus jag har byggt nr jag var yngre p mina frldrars mark. Helst hade jag sett att jag ntt och jmt klarade mig p CSN s att jag kan spara maximalt med pengar men CSN verkar ju inte vara gjort fr att klara sig p om man inte ska bo i ett litet rttbo.

r mina omkostnader s att man hjer p gonbrynen eller r det vanligare n man tror?

Hur levde ni som studenter, om ngon verlevde p 11 loppor och kommer frn att inte behva vnda p 20 lappar direkt kan ni grna bertta hur det knns att stlla om.
Enkelt! Nolla posten Systembolaget. Js vin hemma. Kostar en brkdel. https://www.pgw.se/gora-eget/vin.html
Nolla posten restaurang/bar. Du gr eget vin.
Drefter kan du fortstta med dina dekadenta och extravaganta studier som tidigare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in