2022-11-05, 19:02
Medlem
GubbenILaddans avatar
Har suttit utan internet i 3 timmar nu men lyckas inte lösa skiten. Började med att internet gick sämre och sämre och jag fick starta om routern, vilket fungerade till en början, men nu är internet stendött. När jag ska ansluta till nätverket så står det bara ”Inget internet, säker” och när jag felsökte så fick jag upp meddelandet Wifi saknar giltig ip konfiguration”

Förstår inte lösningarna som kommer upp via google så jag frågar här. Hela lördagen blir ju förstörd.

Jag har internet på mobilen och mitt playstation men inte datorn, varför?

Jag har testat att starta om routern flera gånger, även datorn. Har också nyaste drivrutinerna för nätverkskortet. Routern är en TP-link.

Vet tyvärr inte vad ni behöver för information så bara att fråga.
Citera
2022-11-05, 19:11
Medlem
Rospigg1s avatar
Funkar inget av detta? https://nordvpn.com/sv/blog/fixa-felet-ethernet-saknar-giltig-ip-konfiguration/
Citera
2022-11-05, 19:13
Medlem
Bidens avatar
1. Öppna start-menyn
2. Sök efter CMD & öppna den
3. Skriv utan citationstecken: "ipconfig /all"
4. Hitta "IPv4 Address. . . . . . . . . . . : x"

Troligtvis kommer ditt x att se ut som något i stil med 169.254.x.x

5. Testa igen i cmd att skriva, utan citationstecken: "ipconfig /renew"

Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
Funkar inget av detta? https://nordvpn.com/sv/blog/fixa-felet-ethernet-saknar-giltig-ip-konfiguration/
En Flashbackare som öppet visar stöd för NordVPN. Mycket ska man se innan man blir tillräckligt less att man tar sig själv av daga.
Citera
2022-11-05, 19:18
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Är det en gammal datamaskin, kan du dra fram en kabel för att "rädda" lördagen?
Har du nyligen gjort några mjuk eller hårdvaruändringar?

Ta hem senaste drivrutinerna till ditt nätverkskort och installera dom.
Citera
2022-11-05, 19:37
Medlem
Bidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenSnut
Är det en gammal datamaskin, kan du dra fram en kabel för att "rädda" lördagen?
Har du nyligen gjort några mjuk eller hårdvaruändringar?

Ta hem senaste drivrutinerna till ditt nätverkskort och installera dom.

Citat:
Ursprungligen postat av link71
Det är ju som data de fel på inte routen hörru.
Femleddelandet "Saknar giltig IP-configuration" är egentligen inte ett felmeddelande. Det indikerar faktiskt att datorn har en fungerande anslutning till routern, men att routern misslyckas med att tilldela en IP-adress till klienten. Troligtvis så har klienten en statisk IP-adress tillämpad, eller så har den en DHCP-tilldelad IP-adress som den inte längre får använda och behöver förnya.

Det finns ingen driver, adapter, applikation eller inställning i hela operativsystemet som kan ordna detta problem.
Citera
2022-11-05, 19:49
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1

Nix, inget hjälper mig där.

Citat:
Ursprungligen postat av Biden
1. Öppna start-menyn
2. Sök efter CMD & öppna den
3. Skriv utan citationstecken: "ipconfig /all"
4. Hitta "IPv4 Address. . . . . . . . . . . : x"

Troligtvis kommer ditt x att se ut som något i stil med 169.254.x.x

5. Testa igen i cmd att skriva, utan citationstecken: "ipconfig /renew"

Vad menar du med att ”hitta IPv4 adress”? Jag ser den men vad ska jag göra med den? Har skrivit in dessa commandon några gånger nu men det fungerar inte.

Efter ”ipconfig/renew” får jag bara upp meddelande ”No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk 1 & 2 while it has its media disconnected”
Citera
2022-11-05, 19:52
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Nix, inget hjälper mig där.

Vad menar du med att ”hitta IPv4 adress”? Jag ser den men vad ska jag göra med den? Har skrivit in dessa commandon några gånger nu men det fungerar inte.

Efter ”ipconfig/renew” får jag bara upp meddelande ”No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk 1 & 2 while it has its media disconnected”

Är det en laptop eller stationär datamaskin? Använder telefonen datorn och Playstation samma wifiband?
Citera
2022-11-05, 19:55
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Har du testat att göra som jag skrev i mitt tidigare inlägg?

Är det en laptop eller stationär datamaskin?

Laptop. Ja jag har försökt uppdatera drivrutinerna men jag hade tydligen senaste.

Har inte gjort några ändringar vad jag vet. Har resetat routern som ett försök att åtgärda problemet, annars inget.
Citera
2022-11-05, 19:59
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Är det en laptop eller stationär datamaskin? Använder telefonen datorn och Playstation samma wifiband?

Ja alla går på samma wifi. Mobilen är ansluten till 5GHz och det brukar datorn också vara men efter att jag återställde routern så kan jag bara ansluta datorn till 2.4GHz.

Edit: Nu gick det att ansluta till 5GHz helt plötsligt. Fortfarande inget internet dock
Senast redigerad av GubbenILaddan 2022-11-05 kl. 20:08.
Citera
2022-11-05, 20:08
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Citat:
Ja alla går på samma wifi. Mobilen är ansluten till 5GHz och det brukar datorn också vara men efter att jag återställde routern så kan jag bara ansluta datorn till 2.4GHz.

Löstagbart batteri i laptopen, att göra den helt strömlös och spamma lite på powerknappen innan du drar igång den igen skadar aldrig, samma med routern helt strömlös i någon minut.

Märkligt att du tappade 5ghz bandet på datorn med att mobilen fortfarande är ansluten till det, är du helt säker på det?

Har du loggat in på routern och kollat om det är "trångt" på kanalen som du använder?
Citera
2022-11-05, 20:24
Medlem
GubbenILaddans avatar
Citat:
Löstagbart batteri i laptopen, att göra den helt strömlös och spamma lite på powerknappen innan du drar igång den igen skadar aldrig, samma med routern helt strömlös i någon minut.

Märkligt att du tappade 5ghz bandet på datorn med att mobilen fortfarande är ansluten till det, är du helt säker på det?

Har du loggat in på routern och kollat om det är "trångt" på kanalen som du använder?

Editerade mitt förra inlägg, går att ansluta till 5GHz nu. Har dragit ur strömmen ett tag men det fungerar fortfarande inte.
Citera
2022-11-05, 20:33
Medlem
OsnutenSnuts avatar
Citat:
Editerade mitt förra inlägg, går att ansluta till 5GHz nu. Har dragit ur strömmen ett tag men det fungerar fortfarande inte.

Ok, starta kommandotolken som Administratör sen kör du kommandona enligt nedan.

netsh winsock reset

netsh int ip reset

ipconfig /release

ipconfig /renew

ipconfig /flushdns
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto