2022-11-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En gyllene kompromiss, terroristerna deporteras hem till Turkiet och Sverige avstår att gå med i NATO! Då blir de flesta nöjda.

Skämt åsido, nej min tro är att det inget medlemskap blir. Den politiska kostnaden blir för stor med en utvisning av kurder. En ev. utvisning kommer att göra att Regeringen spricker p.g.a att L inte, (kanske inte ens Kd?), kommer att kunna köpa något sådant. Ser inte det framför mig.

Däremot kan jag se massdemonstrationer på svenska gator och kanske t.o.m rena terroristhandlingar om det blir tal om deportationer. Den risken vågar ingen svensk politiker ta.

Erdogan kan knappast backa från de krav han ställt. Jag skulle i sanning bli mycket överraskad om så skedde.

Möjligen, möjligen att en amerikansk leverans av de modernaste stridsflygplanen skulle få Erdogan att mjukna lite men dit är det nog en bra bit bort.

Erdogan kommer ge sig till slut. Han spelar bara politisk teater. Turkarna kommer pressas av övriga Nato-länder att säga ja. T o m Stoltenberg börjar trycka på Erdogan nu.
Citera
2022-11-05, 07:32
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kan vi inte skita i den här turkklubben nu?

Hur djupt vill Natovurmarna att vi ska slicka Erdogans arsle!?

Seriöst, ni som vill att Sverige ska gå med i Nato, hur mycket får det kosta? Var går gränsen för er?

Jag vill inte att Sverige ska gå med i Nato, men Turkiet vill att Sverige ska sluta stödja terror grupper. Det är ingen kostnad alls utan borde vara en självklarhet även utan ett Nato medlemskap.
Citera
2022-11-05, 07:32
Medlem
Sextiopluss avatar
I torsdags gjorde Vänsterpartiet vad de kunde för att hindra det demokratiska beslutet. Är det inte lämpligt att förbjuda terroristsymboler liksom man förbjudit t.ex. hakkors?

Från sydsvenskan:

"Vänsterpartiets Showan Shattak och Maria Dexborg genomförde en aktion i fullmäktigesalen igår, då de höll upp terrorstämplade PKK:s flagga"
Citera
2022-11-05, 07:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tycker inte det är speciellt orimligt. De flesta svenskar skiter i organisationerna YPG och PYD. Om man inte är Vänsterpartist förstås.
Finns det flera diktaturer förutom Turkiet som du skulle vilja ha en försvarsallians med?
Citera
2022-11-05, 07:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Seriöst, ni som vill att Sverige ska gå med i Nato, hur mycket får det kosta? Var går gränsen för er?
Kan någon svara på min fråga ovan? Den är ärligt och öppet ställd, jag är intresserad av er avvägning.
Citera
2022-11-05, 07:48
Medlem
F.Hansens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QVlBo/regeringen-tar-avstand-till-kurdiska-miliser

Tidigare svenska regeringar har stöttat YPG och dess politiska gren PYD och i oktober 2021 meddelade Socialdemokraterna att partiet skulle fördjupa sitt samarbete med YPG.
Organisationerna har varit när allierade till Nato och USA i kampen mot IS i Syrien. Men de klassas som terrorister av Turkiet.

Varför är vänstern så intresserade av att utöka samarbetet med kurder? Är det för att de vill ge ”rätt” islamister politisk makt i Sverige?

Kurderna gjorde ju en enorm insats mot is-råttorna och det ska de ha cred för.
Dock borde islamistiska samrören och spörsmål helt uteslutas från svensk politik.
Citera
2022-11-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Erdogan kommer ge sig till slut. Han spelar bara politisk teater. Turkarna kommer pressas av övriga Nato-länder att säga ja. T o m Stoltenberg börjar trycka på Erdogan nu.
Turkiet kommer inte pressas. Finns ju en anledning att man har veto. USA sa själv att era problem med Turkiet angår inte oss - lös era problem själva. Alltså inte ens USA vill pressa så kommer ingen göra det heller. Turkiet har ju även kärnvapen från USA i sin territorium och näst största armen i Nato. Vore det liten bananrepublik så hade Stoltenberg pressat hårdare men mot Turkiet är Stoltenberg neutral.
Senast redigerad av Kollektion 2022-11-05 kl. 08:04.
Citera
2022-11-05, 08:15
Medlem
Det är väl bara att skicka ut kurdterroristerna med enkelbiljett till Ankara och när dom ändå håller på hobbiten och Billström kan dom väl förbjuda den kriminella fotbollsföreningen Dalkurd
Citera
2022-11-05, 08:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0QVlBo/regeringen-tar-avstand-till-kurdiska-miliser

Tidigare svenska regeringar har stöttat YPG och dess politiska gren PYD och i oktober 2021 meddelade Socialdemokraterna att partiet skulle fördjupa sitt samarbete med YPG.
Organisationerna har varit när allierade till Nato och USA i kampen mot IS i Syrien. Men de klassas som terrorister av Turkiet.

Varför är vänstern så intresserade av att utöka samarbetet med kurder? Är det för att de vill ge ”rätt” islamister politisk makt i Sverige?

Kurderna gjorde ju en enorm insats mot is-råttorna och det ska de ha cred för.
Dock borde islamistiska samrören och spörsmål helt uteslutas från svensk politik.
Satan vilka eländiga syltryggar svenska regeringen är.

Om du är emot samröre med Islamister så borde du vara emot en försvarsallians med Turkiet.
Citera
2022-11-05, 08:56
Medlem
Citat:
Om vi drar tillbaka Natoansökan så kommer vi konkret slippa bli förnedrade av diktatorn Erdogan. Det är värt mycket tycker jag. Satans syltryggar som tar Erdogans skit.

Försvarssamarbeten och allianser kan vi ha utan Natomedlemskap.

nja, jag hade velat se att vi gjorts som Frankrike gjorde. Att man var med i Altantpakten men bibehöll sin militära självständighet.
Men vi är där vi är. Vi går med, låter Apan Erdogan få sin pappersvinst och sen är saken klar. Alla fördömer allt som har med Kurdfrågan att göra, men sen gör man (för att citera Riket) ett "Svenskt försvar" låta tid ta ut sin rätt. Förr eller senare lär ju Kurdfrågan dö ut.
Citera
2022-11-05, 09:06
Medlem
Citat:
Finns det flera diktaturer förutom Turkiet som du skulle vilja ha en försvarsallians med?

Hellre en allians med turkarna än med ryssjävlarna.
Citera
2022-11-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Turkiet kommer inte pressas. Finns ju en anledning att man har veto. USA sa själv att era problem med Turkiet angår inte oss - lös era problem själva. Alltså inte ens USA vill pressa så kommer ingen göra det heller. Turkiet har ju även kärnvapen från USA i sin territorium och näst största armen i Nato. Vore det liten bananrepublik så hade Stoltenberg pressat hårdare men mot Turkiet är Stoltenberg neutral.

Hur vet du det? Uttalandet från Stoltenberg häromdagen talar för att press förekommer bakom kulisserna:

https://www.dn.se/varlden/nato-chefen-pressar-turkiet-att-godkanna-sverige-och-finland/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in