2022-11-04, 21:27
Medlem
dryopteriss avatar
Sorglig berättelse.
Enda ungen har är en jävla ful lastbil.
Hoppas ändå det går bra för Eddiie i den skola han kör till.
Alltså att han får lite bildning.
Inte inbillning dåra.
Citera
2022-11-04, 21:38
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Svaret är nej!
För att köra yrkesmässigt med A-traktor så krävs C-behörighet.
Det samma gäller för traktor A och traktor B.
OK, betryggande att höra.
Hade dock varit komiskt om det annars skulle vara genomförbart, A-traktorer har en märklig roll i samhället.
Citera
2022-11-04, 21:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Lite kul med Eddie. Han fattade inte att media ville prata med just honom om hur sjukt det är att ett barn får köra tung lastbil. Som ett exempel på hur sjukt det är.
Citera
2022-11-04, 21:53
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
OK, betryggande att höra.
Hade dock varit komiskt om det annars skulle vara genomförbart, A-traktorer har en märklig roll i samhället.
Men det är helt lagligt att som 15 åring köra a-traktor med tillkopplat släp en kortare sträcka på väg utan körkort om det handlar om körning mellan en gårds ägor.
Ja, reglerna är märkliga.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/traktor/
Citera
2022-11-04, 22:01
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Lite kul med Eddie. Han fattade inte att media ville prata med just honom om hur sjukt det är att ett barn får köra tung lastbil. Som ett exempel på hur sjukt det är.
Något som är riktigt sjukt är dödsskjutningarna i Sverige. 56 st döda hittills under 2022. Det borde vara förbjudet med dödsskjutningar! Och inför vapenlicens!
Eddie som med säker hand rattar sin 10 ton tunga A-traktor ser jag inte som något problem.
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-11-04 kl. 22:12.
Citera
2022-11-04, 22:08
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Blev nyfiken och kollade runt lite på ämnet och den här stjärnan, som jag länkar till, hade enligt egen utsago lagt 200 000 på bara lacken.
https://www.youtube.com/watch?v=GurwhTfeSwo

Aha, där ser man.
Citera
2022-11-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor, medans andra 15 åringar knappt kan hålla sig på vägen med en vanlig 740..

https://www.expressen.se/nyheter/eddie-15-har-en-lastbil-som-a-traktor-overkligt/
Visst, jag ska inte dra alla över en kam - den här killen verkar skötsam, men jag tycker inte det skulle kännas säkert och möta en lastbil med en LGF-skylt på med tanke på alla dödsolyckor som varit den senaste tiden.

Vad tycker ni om A-traktorer egentligen?
Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.

Äntligen kanske de täpper till detta kryphål en gång för alla. Hoppas de ta bort dessa förbannade moppebilar också medans de ändå håller på.
Citera
2022-11-04, 22:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gli-Azzurri
Äntligen kanske de täpper till detta kryphål en gång för alla. Hoppas de ta bort dessa förbannade moppebilar också medans de ändå håller på.
Liten risk att EU tar bort moppebilar. EU är förbannade på att Sverige har rejäla fordon som får köras på AM-kort medan grodätarna får nöja sig med små, löjliga plastbilar. EU skiter självklart i både Sverige och trafiksäkerhet men sina dinky toys vill de självklart exportera till oss. Det handlar om pengar och inget annat!
EU är också skitförbannade på att vi i Sverige tillåter 24 meter lastbilar med totalvikt över 60 ton när övriga länder tillåter 18.75 meter och 40-44 ton.
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-11-04 kl. 22:42.
Citera
2022-11-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Coolaste A traktorn i stan när en annan var ung för en sisådär 20 år sedan var en topprenoverad Chevrolet El Camino med V8, det var svårt att bräcka på den tiden.

Coolaste jag har sett idag har varit en splittny spärrad Dodge RAM.
Hur mycket kan en sådan kosta?
Citera
2022-11-04, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Sorglig berättelse.
Enda ungen har är en jävla ful lastbil.
Hoppas ändå det går bra för Eddiie i den skola han kör till.
Alltså att han får lite bildning.
Inte inbillning dåra.

Jag känner tre kusiner som byggde sin A-traktorer och folkracebilar i 18 till 20 års åldern.
Två av dom är företagare inom fordons reparationer, och dom bygger och renoverar sina egna hus och
har barn och är gifta alla tre.

Motor intresse är väldigt utvecklande, för dom blir väldigt tekniska samtidigt som dom tycker
att det är roligt.
Dom har det garanterat bättre liv än feministskadade medelklass ungar i alla fall.
Citera
2022-11-04, 23:18
Medlem
Kul för Eddie att kör tunga grejer, men helt bisarrt i övrigt. Miljömupparna borde go bananas
Citera
2022-11-05, 10:08
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Kommuner?
Du verkar inte varit utanför ditt rum om du verkligen tror det…alla bor ju innanför tullarna i Stockholm, det glömde jag.
Nej du, jag har själv bott på landet. Har dessutom ungar och barnbarn som bor i byar och samhällen. Inte skulle mina ungar (då har har de ändå dubbla inkomster) ha råd att pynta för barnbarnens eventuella A-traktorer. Det är dyra leksaker det där som pappa betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in